Erityisherkkä lapsi

Työmme vaatii laaja-alaista osaamista. Kerro hyvästä kirjasta! Otsikoksi kirjan nimi.

Erityisherkkä lapsi

ViestiKirjoittaja Vanilja » 04 Syys 2015, 13:14

Elaine N. Aron on kirjoittanut kirjan Erityisherkkä ihminen, ja aiheesta on muistaakseni keskusteltu sillä edellisellä foorumillamme. Nyt hän on kirjoittanut kirjan Erityisherkkä lapsi, jota olen juuri lukemassa, ja voin sitä kyllä suositella. En osaa nyt määritellä tiiviisti, mitä erityisherkkä tarkoittaa, mutta kyse on siis ihmisistä, jotka "ovat tavallista alttiimpia ulkoisille ärsykkeille, muiden mielialoille ja sosiaalisille tilanteille". Noin viidesosa ihmisistä kuuluu tähän ryhmään, joten mistään ihan pienestä vähemmistöstä ei ole kyse. Kirja antaa paljon ajattelemisen aihetta ja aivan konkreettisia neuvoja, kuinka toimia erityisherkän lapsen kanssa. Mistään yksioikoisesta "tee asiat yksi, kaksi ja kolme ja lapsesi toimii heti täsmälleen näin"-oppaasta ei ole kyse; erityisherkkien kanssa yleensä epäonnistuu kovin ulkoapäin saneltujen ohjeiden mukaan toimimisella. Mutta itse ainakin olen saanut kirjasta paljon oivalluksia. Minusta kirja sopii myös erityisherkälle aikuiselle itselleen, sillä ympäristö ei välttämättä ole kohdellut häntä lapsena kovin mielekkäästi, ja tästä voi oppia ymmärtämään, miksi kävi niin ja niin, miksi en ikinä pärjännyt niiden ihmisten kanssa, miksi se taas olikin niin helppoa jne. Vuoroaan odottaa jo kirja Erityisherkkä ihminen ja parisuhde, jonka myös löysin kirjastosta :) .
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Paluu Ammattikirjallisuus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron