Itse kasvatettua ruokaa?

Multasormien ja sellaisiksi aikovien ajatustenvaihtoa.

Itse kasvatettua ruokaa?

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 31 Touko 2021, 10:00

Lapsuudenkodissa ovat maanvaivana valkohäntäpeurat eli "laukkonpeurat" kuten siellä päin sanotaan; paikka on peura-alueen ydintä, sillä Laukon kartano, josta tulokkaat lähtivät leviämään, on vain parinkymmenen kilometrin päässä! Peurat käyvät pihoissa syömässä ja järsivät käytännöllisesti katsoen kaikkea. Ne ovat oppineet syömään jopa perunanvarsia! Omenapuuhun peurat eivät sentään osaa kiivetä :lol: , joten ylhäällä olevat omenat ovat turvassa.

Jos siis haluan kasvattaa itse ruokaa, täytynee aidata jokin alue. Aita olisi helpointa ja halvinta rakentaa omenapuiden rajaaman pienehkön alueen ympäri, jota olemmekin siskojen kanssa aina sanoneet "puutarhaksi". (Se on ymmärtääkseni edellisen asuinrakennuksen paikka; omenapuiden ja ukonhattuaidanteen sijoittelu - ja juhannusruusun todella huono kasvupaikka nykyisen asuinrakennuksen pohjoispuolella varjossa - tulee ymmärrettäväksi, kun tajuaa, että niiden keskellä on ollut talo.) Kohdassa on myös tontin muhevin maa. MUTTA koska aluetta suurelta osalta reunustavat ja siis myös varjostavat isot, vanhat omenapuut, valoa ei juurikaan ole tarjolla.

Kaipaan siis vinkkejä! Tiedättekö mitään varjossa viihtyviä ruokakasveja? Minulle tulee mieleen ainoastaan mustaherukka - ehkä sekin tuottaa valoisassa paikassa paremmin, mutta ei ole kuitenkaan niin valoa vaativa kuin punaherukka. Tietysti pitää myös varoa vahingoittamasta omenapuiden juuria, jos sinne jotakin kylvää tai istuttaa...
rumaelsa
Ylläpitäjä

Re: Itse kasvatettua ruokaa?

ViestiKirjoittaja Tiina H » 31 Touko 2021, 15:55

Harmillista, jos paikka on varjoisa. Pääseekö aurinko missään vaiheessa paistamaan eli onko edes puolivarjoa? Valtaosa esimerkiksi vihanneksista taitaa kaivata täyttä aurinkoa tai korkeintaan puolivarjoa osan päivästä. Meillä on varjoisa nurkkaus talon takapihan puolella, ja siinä kohti syötäviä kasveja on karhunlaukka, joka on lehtokasvi ja siten varjossakin viihtyvä, ja sitten sinnittelee yksi ikivanha raparperi, jolle ei ollut muuta paikkaa. Ikivanha siksi, että sain tädiltäni kasan juurakonpaloja. Omenapuiden alla voisi mennä myös jokin marjakasvi, esimerkiksi mesimarja, joka kyllä sitten karkaa juurillaan. Siitä jos tahtoo marjoja, on oltava kahta eri kantaa.

Onnistuisiko vihannesten kasvattaminen suurissa astioissa, ruukuissa tms. auringon puolella?
Tiina H

Paluu Piha ja puutarha