Kefiirisieni

Ruokaohjeet ja muu ruokakeskustelu; terveyteen liittyvät ruokavaliot Terveys, kauneus ja hyvä olo -otsikon alla.

Kefiirisieni

ViestiKirjoittaja Susan » 31 Elo 2014, 13:58

Onko teille tuttu kefiirisieni? Sanotaan myös Tiibetin sieni, maitosieni. Sillä on kai muitakin nimiä. Se on sellainen kukkakaalin kukkaa muistuttava sieni, jolla voi hapattaa maitoa ja siitä tulee kefiiriä. Olen käyttänyt sitä jonkun aikaa. Se on niin hyvä! Tykkään siitä enemmän kuin hapanmaidosta. Kefiiri on makeahko. Virossa kefiiriä myydään kaupassakin, mutta se on toki tuotettu eri tavalla, ei maitosienellä.
Susan
 

Re: Kefiirisieni

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 31 Elo 2014, 17:38

Minulla oli kefiirisieni 80-luvulla, ja olen sellaisesta alkanut taas haaveilla uudestaan! Tosin siitä saisi parhaan hyödyn, kun olisi käytettävissä tilamaitoa; ei ole kauhean järkevää ostaa maitoa kaupan hintaan kefiirin tekoon. Kefiiriä sai ennen kaupasta, mutta nykyään tarjolla on vain ikävän vähärasvaista piimää. Arla on jo Ruotsissa tuonut markkinoille täysrasvaisen piimän.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3040
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kefiirisieni

ViestiKirjoittaja annimonni » 31 Elo 2014, 20:35

En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta sienestä. Miten se tarkkaan ottaen toimii ja miten sitä käytetään?
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Kefiirisieni

ViestiKirjoittaja Susan » 01 Syys 2014, 07:42

Minulta sitä sientä kyllä saisi, mutta mitenköhän sen lähettäisin... Kyllä se tuntuu aika sinnikäs olevan, että jos jonkin litteän ja nestetiiviin rasian keksisi ja laittaisi sinne maitoon ja kirjekuoreen ja postiin.

Kefiirisieni on sellainen pieni valkoinen kukkakaalia muistuttava sieni, joka viihtyy maidossa. Jos sen laittaa maitoon ja suljettuun tölkkiin huoneenlämpöön, maito happanee noin vuorokaudessa. Siitä tulee kefiiri, eli hapanmaitotuote. Sillä on terveysvaikutuksia, mutta se on mielestäni myös hirmu hyvää! Sieni lisääntyy pikku hiljaa. Itse sain sienen muistaakseni kesäkuun alussa ja vain noin teelusikallisen verran. Vuorokaudessa ehkä n. 0,5 dl tuli kefiiriä. Nyt sitä on niin paljon, että vuorokaudessa lähes 3 dl maitoa happanee. Ja olen sitä jo jakanutkin.

Eikös Valiolla ole nykyisin sitä lähes käsittelemätöntä maitoa ihan tölkissä myynnissä? Onko se nimeltään Vanhanajan maito, tai jotain sellaista. Ikään kuin olisin joskus huomannut sellaisen kaupassa. Olenkin odottanut, että saisi Arlalta sellaista, pyrin välttämään Valion tuotteita. Olen tähän asti käyttänyt punaista maitoa ja joskus sinistä. Alan kohta saamaan taas tilamaitoa aina kerran viikossa, niin silloin pääsen kokeilemaan sientä siihenkin. Mutta todella hyvä siitä tulee kaupan maitoonkin.

Tällaisen osoitteen löysin:
http://pelikan.ucoz.com/blog/2009-05-15-4
Susan
 

Re: Kefiirisieni

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 22 Huhti 2023, 16:22

Nykyään, kun minulla olisi (sitten kun taas palaan kotiin) käytettävissä tilamaitoa, kefiirisientä ei taida saada mistään!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3040
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27


Paluu Ruoka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron