Puutarhakuulumisia

Multasormien ja sellaisiksi aikovien ajatustenvaihtoa.

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja Vanilja » 21 Syys 2018, 07:54

Voit olla kyllä ylpeä itsestäsi, kun olet noin hyvä puutarhuri :) ! Olen selvästikin jonkin sortin "kriisissä" puutarhurina; tuntuu, että kasvimaalla ja kasvihuoneessa menee paljon aikaa, mutta lopputulos on aina melko huono. Voi olla, että suurin syy on maassa: sitä pitäisi osata lannoittaa, tuoda multaa tms. Mutta olen kasvimaallekin vain lykännyt siemenet kääntämääni maahan ja sillä selvä. Käytännössä makea kesäporkkana viihtyy ja se on tosi hyvää, mutta oikeastaan kaikki muu on kitukasvuista. Rikkaruohoja sen sijaan on ihan holtittomasti, mikä sekin varmasti vaikeuttaa kasvien kasvua. Tulee kyllä jo mieleen, että viitsinkö enää ensi keväänä laittaa mitään :( .
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja Tiina H » 21 Syys 2018, 16:20

^ Maan hoito kyllä kannattaa. Uusimmassa Hyötykasviyhdistyksen Pähkylässä taisi jossakin kirjoituksessa olla, että sopivassa suhteessa hiekkaa, turvetta, kompostia ja mitäköhän vielä, savea taisi olla. Minä lisäisin ainakin tuhkaa tai kalkkijauhoa, kun ei savea ole saatavilla. Kompostointi kannattaa. Ite teen kutakuinkin niin, että jos olen tehnyt nurmesta uutta istutusaluetta, olen kääntänyt nurmiturppaat ensin ympäri paikallaan, siihen päälle viidestä kahdeksaan arkin paksuinen kerros sanomalehteä, siihen päälle puutarhakompostia ja jos on ollut, vähän hiekkaa ja myös sitä kalkkia sitten.

Perennapenkit hoidan yleensä niin, että silppuan niille paikoilleen kasvien osia, jollei ole siementäviä, juuririkkoja tai sairaita kasvustoja. Madot hoitavat loput. Lehdet haravoin suoraan penkkeihin peitoksi, mutta jos niitä on tosi paljon, pistän kompostikehikkoon osan. Ruohosilpun keräsin aiemmin penkkeihin katteeksi, mutta nyt taloyhtiöllä on leikkuri, joka silppuaa suoraan paikalleen ihan pieneksi kaiken eikä kerää. Eikä meillä kyllä ole nurmeakaan juuri lainkaan. Keväisin ripotan pihalle puuntuhkaa, tai jos ei ole sitä, niin kalkkia. Joskus lisään sinne tänne kanankakkaa tai lämpökompostoitua hevonkakkaa, mutta harvoin niitä on tarjolla. Kerran sain tädiltäni palanutta sontaa, jonka käytin tomaattiämpärien lannoitteeksi. Niin, ne ämpärien mullat ripotan penkkeihin syksyllä, kun kerään sadon ja leikkaan varret kompostiin. Keväällä täytän ämpärit kompostimullalla ja kalkitsen tai lisään vähän tuhkaa.

Jos on jotakin orgaanista katteeksi ja kompostiin sopivaa, se kannattaa käyttää. Ruohosilppua, kaislaa, levää, lehtiä tai muuta. Kivihiomosta kyselin kivipölyn perään, mutta en saanut vastausta. Se olisi hyvä kivennäislisä maahan.

Pellolla, joka siis on kaupungin palsta tässä lähistöllä, en lannoita kovin paljoa sielläkään. Käytän tuhkaa ja kalkkia keväisin ja myös tuhkaa esimerkiksi sipulien hoidossa. Samoin saatan silputa vihreitä osia katteeksi, mutta se on vähän pulmallista, kun tuonne ei saisi tuoda muualta kasvinosia eikä pientareilla juuri kasva kuin muutama horsma. Toki sitten silppuan, jos tulee naatteja ja muuta. Kasvatan myös maanparannus- ja viherlannoituskasveja. Siemenet olen tilannut Hyötykasviyhdistyksestä, jossa on aiheesta paljon tietoa. Jonkin verran olen käyttänyt kanankakkaa tai hevonkakkaa, jos olen saanut joskus vaikka rikkonaisen pussin puoleen hintaan edellisenä syksynä. Myös guldvattenia kannattaa käyttää: yksi osa virtsaa, yhdeksän osaa vettä. Ilmainen ja hyvä typpilannoite, ohjeita löytyy netistä. Ite en ole edes seisottanut seosta vaan käyttänyt saman tien, mutta vain juurikasveille ja vastaavanlaisille, en yrteille tai salaateille. Ne nyt eivät kyllä lannoitusta tarvitse muutenkaan.

Yritän viljellä kumppanuuskasveja lähellä toisiaan ja ylipäänsä kasveja, jotka viihtyvät niillä paikoilla, joilla kasvavat. Kasvimaalla kylvän aina useammanlaisia, ettei tule niin takkiin, jos jokin menee pieleen. Pihalla on kaikki sikin sokin, hyötykasveja ja koristekasveja, puuvartisia ja ruohovartisia. Nyppään rikan silloin tällöin, mutta yleensä on niin täyttä, etteivät rikat juuri leviä. Olen ollut tarkkana sen kanssa, ettei pihalle tulisi liikaa leviäviä kasveja. Rohtosuopayrtti on sellaisia, ja se on minulla juurimatossa.

Ai niin, ne rikkaruohot kasvimaalla kyllä vievät tehokkaasti viljelykasvien veden, ravinteet ja pahimmassa tapauksessa valonkin. Kattaminen kannattaa, ja kitkeminen tarvittaessa, ja jos on sopivat rivinvälit, niin haraaminen. Raakaa työtä :D mutta kyllä se aikanaan palkitsee!
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 21 Syys 2018, 20:06

Komposti olisi varmasti tosi hyvää perennoillekin, vaikka meillä on helppohoitoisia, joista useimmat pärjäävät hyvin vuodesta toiseen. Minulla on toistaiseksi aika huonoja kokemuksia kompostointiyrityksistä...

Ensimmäisen kompostikehikon nikkaroi aviomies itse. Se oli pohjasta avoin, jotta madot pääsivät sekaan möyrimään, ja siinä oli kansi. Ikävä kyllä hiiretkin pääsivät pohjan kautta sisään, joten useammin kuin kerran koin melkoisen säikähdyksen, kun kantta avatessani hiiriä loikki joka suuntaan... Kompostoin nimittäin myös talousjätteitä. Ihan hyvää kompostia kehikosta kyllä sai, mutta tyhjentäminen oli hankalaa: kehikko oli liian painava nostettavaksi paikaltaan, eikä mitään alaluukkua ollut. Lapioidessani kompostia kehikosta se ei kestänyt, vaan lahosi kasaan. (Lahonneessa kehikossa minulla on nyt pieni mansikkamaa.)

Nyt meillä on naapurin tekemä kompostikehikko, jossa on pohjaverkko ja lämpöeristetyt seinät ja kansi. Se on iso: täyttymiseen meni monta vuotta. Vähintäänkin miehen voimat olisi tarvittu, että ainesta olisi pystynyt välillä kääntelemään, kuten olisi pitänyt! Ja talikon piikit tahtoivat jäädä pohjaverkon reikiin kiinni, kun kaikesta huolimatta yritin pöyhimistä. Hommaa hankaloitti sekin, että kansi on tehty vain puoleen väliin aukeavaksi. Ja kun kantta piti kiinni, komposti ei saanut sadetta ja kuivui niin, että muurahaiset tekivät siitä jättimäisen muurahaispesän - ne söivät myös puuseinämät reikiä täyteen! Kantta taas ei voinut pitää auki, koska varislinnut levittelivät talousjätteitä. Minä kun en juuri koskaan kastele edes kasveja, en todellakaan jaksa säännöllisesti kantaa vettä kompostille... Nyt meillä on täysinäinen kehikollinen lähes valmista kompostia, jossa tosin asuu noin miljoona muurahaista. :evil: Ja voin kokemuksesta kertoa, että muurahaisia ei kannata kukkamaahan siirtää tai istutuksille ei käy hyvin.

Puutarhajätettä tulee niin valtavasti - ruohoturpeita, mätiä omenia, jatkuvasti puista putoilevia risuja, kuolleita ruusupensaan oksia, haravoituja lehtiä, kitkettyjä rikkaruohoja - että sitä ei voi läheskään kaikkea panna talousjätteiden kanssa samaan kompostoriin, tai kompostori täyttyy hetkessä. Niinpä minulla on puutarhajätteelle kaksi pitkää kasaa pihan laidalla, yhteensä ehkä kymmenen metriä, jotka tietysti nekin ajan mittaan maatuvat, mutta kasvavat nokkosta, ohdaketta ja maitohorsmaa, joten multaa ei voi käyttää mihinkään, ellei halua mieletöntä rikkaruoho-ongelmaa. Joskus on kitketty pieni pätkä puutarhakompostikasaa ja istutettu sinne kesäksi jotakin. Kerran oli koristekurpitsaa, kerran vanhemmalla pojalla pieni perunamaa. Ja viime syksynä lykkäsin sinne piparjuuren, joka näkyy sinnittelevän hengissä nokkosten keskellä, vaikka luulin keväällä sen jo kuolleen... Olen suunnitellut, että voisin istuttaa toiseen kasaan pihlaja-angervoa ja toiseen pajuangervoa; kumpikin on kovaa leviämään, mutta siellä kasassa niillä olisikin tilaa levitä ja ehkä jopa tukahduttaa kasvullaan nokkosia ja ohdakkeita! Tuollaisella vallilla kasvava kukkiva aidanne olisi varmaan hyvännäköinen (ainakin paremmannäköinen kuin paikka nyt).

Oikean lämpökompostorin hankintaa olemme suunnitelleet pitkään, mutta koskaan ei tunnu rahaa olevan tarpeeksi... Kompostoreja pitäisi ostaa saman tien kaksi, sillä eihän multa heti kompostorin täytyttyä ole käyttövalmista eikä sitä välttämättä heti kaikkea käytetäkään. Sillä aikaa pitäisi voida ruveta täyttämään toista.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja Tiina H » 21 Syys 2018, 21:21

^ Kasassa on hyvä kompostoida. Mitä jos peitätte kasat reuna-alueineen pariksi vuodeksi pressuilla tai muilla valoa läpäisemättömillä katteilla, niin rikat tukahtuvat sillä? Pihlaja-angervoa ei kannata pihaan tuoda, jos sitä ei jo ole. Se todellakin leviää ja on kasvina vaikea. Se listataan myös Vieraslajit-sivustolla http://www.vieraslajit.fi/fi/lajit/MX.38786/show
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja Vanilja » 22 Syys 2018, 13:20

Tuhkaa olen itse asiassa kasvimaalle vienytkin, kun meillä on kaksi kaakeliuunia. Siinä paikalla on vuosikymmeniä sitten ollut kanojen ulkoilualue, kun tässä on ollut kanala eli muinoin maa on tainnut olla hyvin ravinteikasta! En ole paljon edes perehtynyt kukkiin, lähinnä vain hyötykasveihin, mutta esim. joku vanha pioni tuntuu kukoistavan ihan omia aikojaan, en ole tehnyt sille mitään. Ehkä siihen sitten kertyy maatuvaa ainesta niin, että maa pysyy hyvänä. Kompostoreita meillä on kaksikin ja ne mullat vien kyllä kasvimaalle ja kasvihuoneeseen, muttei se määrä niin kovin suuri ole. Jonkinlainen lehtikomposti olisi kyllä paikallaan. Täytyy kyllä jatkossa panostaa rikkaruohojen kitkemiseen, sillä niitä tulee ihan kamalasti. Ehkä minulla on jotenkin liian ruusuiset muistikuvat lapsuuteni mökiltä, jossa oli tuottoisa kasvimaa ja todella tuottoisa mansikkamaa, ja vaikka niissä oli tekemistä, en kyllä todellakaan muista, että jotain mansikkamaata olisi ikinä kitketty. Minulla on siis mansikkamaatakin, joka sekin tuottaa huonosti, ja vaikka siinä on kangas, etenkin vuohenjuurta puskee joka raosta.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 23 Syys 2018, 14:47

Täytyisi olla monta tosi isoa pressua, että nuo meidän puutarhakompostikasat saisi peitettyä... Joskus koetimme pressun avulla tappaa takapihan ohdakekasvustoa siltä osin, kuin se rupesi tunkemaan nurmikkoon. Kun pressu parin vuoden kuluttua nostettiin, maa oli tosiaan "autio ja tyhjä", mutta jo muutamassa päivässä nousi ohdakkeiden alkuja, jotka valtasivat koko tyhjän alan! :evil: Juuret siis olivat säilyneet maan alla odottamassa tilaisuuttaan - todennäköisesti ne olivat koko ajan saaneet ravintoa kauempana pellolla kasvavalta emokasvilta. :(

Tällä hetkellä pihlaja-angervo onkin minulla isossa padassa, koska en ole halunnut laajoja kasvustoja. Meidän pensas on vanhaa kantaa, joka ei leviä siemenestä, mutta voi toki muodostaa melkoisia pensaikkoja. Varmistin tuolta luettelosta, että sitä ei kuitenkaan sisällytetä haitallisiin vieraslajeihin. Vieraslajeja kai ovat kaikki puutarhakasvimme, jotka pystyvät selviytymään puutarhan ulkopuolella ja leviämään ilman ihmisen huolenpitoa?
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 06 Huhti 2019, 19:41

Istutin syksyllä ainakin sata krookuksen sipulia, ja kävin äsken katsomassa paikkaa - ensimmäisiä varsia työntyy esiin! Täytyy vain vahtia, ettei aviomies keksi ruveta tekemään maansiirtotöitä eikä koira kaivamaan kuoppia... :lol: Viime kesänä tehdylle kukkamaalle kävi heti ensimmäisenä talvena huonosti: lumiauramies lykkäsi muutaman reunustiilen rikki. Olisi pitänyt pystyttää merkit! No, niitä tuskin on kovin vaikea korvata sitten, kun lumi sulaa. Kuopus keksi muuten talvella rakentaa pikkuserkun kanssa lumilinnan juuri sen saman kukkamaan päälle! :shock: Heille ei tullut mieleenkään, että siitä voisi olla kukkamaalle mitään haittaa...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 18 Huhti 2019, 09:17

Eilen ilmaantuivat ensimmäiset kaksi krookuksen kukkaa!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja Tiina H » 18 Huhti 2019, 09:31

Onpa ihana, kun niitä alkaa tulla :). Kohta niitä on ainakin se sata!
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Puutarhakuulumisia

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 23 Touko 2019, 12:01

Krookusten kukinta jäi mielestäni hieman huonoksi, ehkä kuivuuden takia. Moniin sipuleihin tuli kolmekin kukkaa samaan, mutta osa ei kukkinut lainkaan. Nyt on kaikenlaista kukassa: uuden kukkamaan helmililjat, omenapuut, tuomi (kohta kukinta jo ohikin), kullerot (kukat osittain todella pieniä, ehkä kuivuuden vuoksi sekin?), kevätesikot, lemmikit (aloittamassa)... Keskimmäiseltä tyttäreltä sain äitienpäivälahjaksi kaksi minitomaantin tainta sekä persiljan ja basilikan taimen; vaihdoin ne eilen isompaan ruukkuun.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

EdellinenSeuraava

Paluu Piha ja puutarha

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron