Kaaos kuriin (FlyLady)

Organisointi, siivous, vaatehuolto, huonekasvien ja lemmikkien hoito yms.

Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja Tiina H » 01 Kesä 2014, 13:31

Vanhalla foorumilla oli mukava ketju, jossa viitattiin FlyLadyn sivustoon flylady.net ja vinkkeihin kodin kaaoksen kurissa pitämiseksi. Lueskelin sieltä yhteen aikaan aktiivisesti Kellyn niksejä, ja niistä osa on jäänyt käyttöön niin, että tulee tehtyä ihan ohimennen. Aika paljon kaaos on helpottanut, olemme saaneet raivattua tavaraa poiskin reilusti. Vielä on raivattavaa ja kauheita sotkupesäkkeitä, mutta esimerkiksi keittiö ja veski pysyvät siistinä.

Meillä nämä vuodenajan vaihdokset tuntuvat olevan kaaosta lisääviä, varmaankin osin siksi, ettemme saa tarpeeksi nopeasti siirrettyä pois alta edellisen vuodenajan kamppeita. Ei niitä aina voikaan ihan heti pistää, kun sää voi vaihdella aika lailla.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 02 Kesä 2014, 20:41

Ihan totta - tähän aikaan vuodesta esim. pyykkikori pursuaa, koska on pestävä kaikki talvi- ja välikausivaatteet ennen säilöönpanoa, ja lisäksi lapsilla likaantuu nyt ulkoleikeissä paljon vaatteita. Ja minulla kyllä muutenkin keväällä ja kesällä kodinhoito jää vähemmälle, sillä haluan viettää mahdollisimman paljon aikaa ulkona. Pihatöissä vierähtää helposti monta tuntia, eikä sisälle malttaisi tulla millään... :)

Minulla on vähimmäistavoitteena pestä vessanpytty päivittäin, vaihtaa pyyhkeet, keittiörätti ja tyynyliinat viikoittain ja raivata olohuoneen pöytä iltaisin romusta, mutta aika usein lipsun näistäkin hieman. Viikonpäivärutiinit olen enimmäkseen jättänyt, enkä ole moneen kuukauteen tullut tehneeksi viikoittaista imurointiakaan, vaan olen tarttunut imuriin vasta, kun roskat ovat alkaneet ärsyttää. Lasten isoja Lego-leikkejä ja rakennelmia ei välillä kerätä pois olohuoneen lattialta viikkomääriin, koska niiden parissa on päivästä toiseen jatkuva leikki menossa. Kodin siisteys on mukava juttu, mutta olen nyt huomannut, että en yksinkertaisesti ehdi ihan kaikkea, ja olen päättänyt lähikuukausina panostaa ennen muuta lasten opettamiseen, lisensiaatintyöhön, puutarhaan ja iirin kielen opiskeluun, unohtamatta kokonaan putiikkiakaan.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja Vanilja » 03 Kesä 2014, 16:54

Tuo on hyvä huomio, että tiettyihin aikoihin eteiseen kertyy useamman vuodenajan vaatteita. Etenkin kenkien kanssa on ollut hankalaa, kun lapsilla ovat lämpimämmät kevät/syyslenkkarit, kesälenkkarit, sandaalit ja saappaat ja joitain useampi pari. Tänäkin keväänä ehdin pestä toppavaatteita niin, että ne piti sitten kuitenkin kaivaa uudestaan käyttöön. No, portaiden vieressä vintille pääsyä odottaville SUKSILLE en keksi hyvää tekosyytä :oops: .
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 04 Kesä 2014, 23:17

Tiina, unohdin sanoa, että HIENOA, kun kaaos on ruvennut helpottamaan!!! Minäkin voin ottaa nyt rennommin siivouksen suhteen paljolti sen ansiosta, että olemme onnistuneet vähentämään tavaraa. Lisäksi esim. lastenhuoneessa on melkein kaikille tavaroille tarkkaan määrätyt paikat. Remontin yhteydessä oli mahdollisuus pakata varastoon katselukirjat, liian lapselliset palapelit, suurin osa sarjakuvalehdistä, askarteluja jne. Tosin osa remontin ajaksi paikaltaan siirretyistä tavaroista ei enää mahdu minnekään, enkä tiedä, mitä niille tekisin... Eli näennäinen väljyys johtuu aika suurelta osin siitäkin, että isojen tyttöjen huone on nyt varastona, jonne siirsin kaiken ylimääräisen - myös putiikista, josta oli vuosien mittaan tullut romuhuone. :oops:
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja Tiina H » 27 Heinä 2014, 13:24

Nyt kyllä taas tuntuu, että voi yhden kerran. On ollut niin pitkään hellettä, että olen ollut lähinnä pellolla, kun kuivasta maasta on hyvä kitkeä rikat pois. Sisällä on sitten sotkua, tavaroita, jotka eivät ole päässeet paikalleen, koska niille ei ole paikkaa. Keittiö on sentään suhteellisen siisti koko ajan, ja pyykit olen saanut pestyä hyvin, kun ne kuivuvat hetkessä ulkona. Ei veskikään paha ole, mutta se romun määrä siellä täällä on.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 27 Heinä 2014, 22:39

Totesimme lasten kanssa eräänä päivänä - ja FlyLadykin on kirjoittanut asiasta - että kodin siistinä pitäminen vaatii jatkuvaa valppaana oloa: pienikin lojumaan jätetty tavara alkaa kerätä ympärilleen rojukasaa, ja "pesäkkeisiin" on tartuttava heti, jotta ne eivät ehdi kasvaa ylivoimaisiksi. Meillä erityisesti kaikki tasot ovat roinamagneetteja; jonkin tavaran ajattelee vain hetkeksi laskea pöydälle, hyllyn reunalle tai keittiön työtasolle, koska sille ei ole selkeää paikkaa tai sitä tarvitsee vielä uudestaan, ja kohta sellaisia "hetkeksi" laskettuja esineitä on parikymmentä!

Sisustusinnostuksen yhteydessä olen paljon raivannut paikkoja ja järjestellyt uudelleen. Sain raivatuksi olohuoneeseen kokonaisen hyllyn cd-kirjoille; kasettikirjat ovat lastenhuoneessa. Pakkasin suuren osan lasten kuvakirjoista varastoon, koska 9-vuotiaskaan ei enää niitä lue, ja siten saatiin lisätilaa lasten tietokirjoille, joita alkaa olla paljon. Samoin nuket ja nukenvaatteet, jotka täyttivät kaksi isoa koria, pantiin odottamaan seuraavaa leikkijäsukupolvea.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja Tiina H » 28 Heinä 2014, 13:34

Niin kyllä on, että roju kerää rojua. Lapsi meillä sai taannoin tarmonpuuskan ja siivosi tietokoneen sivustat kuntoon. Nyt kun katson, olen jättänyt tähän taas kaikenlaista. Nolottaa ihan, tunnistan joka ikisen tavaran tässä vieressä omilta jäljiltäni olevaksi. Taidankin nyt tämän jälkeen viedä ne paikoilleen saman tien. Ulkonakin jyttyyttää kunnon ukonilma, joten sisäpuuhiksi menee joka tapauksessa.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja Tiina H » 05 Loka 2014, 14:55

Nyt täytyy kyllä olla iloinen. Olemme asuneet tässä kymmenen vuotta, ja siinä ajassa ulkovarasto on päässyt sekaiseksi. Tämän kesän aikana olen perkannut sieltä roskaa pois ja eilen sain vihdoin aikaiseksi oikein hyvän siivouksen. Nyt varastosta löytää tavarat eikä siellä ole juuri turhaa. Pari juttua on vielä joko pois annettavaksi tai kierrätyskeskukseen vietäväksi. Lisäksi jääkaapissa oli vuotanut jotakin yhden hyllyn takaosaan ja siitä alemmalle hyllylle, ja sen myötä oli pakko siivota. Sain puhdasta aikaan, ja siitäkin olen tyytyväinen.

Sitten olisi sellaista paperirojun raivaamista ja muuta, ja ei meinaa nyt millään riittää innostusta siihen.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja Vanilja » 05 Loka 2014, 18:22

Älä ahnehdi kerralla liikaa ;) . Hyvä suoritus! Meillä ehkä vähän vastaava siivouskohde olisi veranta. No just sain uimakellukkeet ja rastasverkot siivottua, mutta on siellä vieläkin varmaan vaikka mitä kesätavaraa...
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Kaaos kuriin (FlyLady)

ViestiKirjoittaja Tiina H » 12 Syys 2015, 16:30

Paperirojua on kertynyt taas, mutta moni muu juttu on hyvällä tolalla. Olen kuluneen kevään ja kesän aikana saanut monta kauan sekaisin ollutta paikkaa parempaan järjestykseen. Yksi esimerkki on roskiskaappi. Astianpesukone hajosi yhdentoista vuoden käytön jälkeen. Tiskasin aikani käsin, mutta totesin, että uusi kone on tarpeen. Kun uutta konetta tultiin asentamaan, oli roskiskaappi sitä varten tyhjennettävä joka tapauksessa. Pesin ja järjestin sen samalla, ja nyt se on toimivampi. Aiemmin siellä oli ollut sen verran hankala järjestys, että väkisin meni murusia ja tuhruja kaapin pohjalle ja niitä oli hankala ja ikävä sieltä siivota pois.

Turhaa tavaraa on aina vain, ja sitä tuntuu kertyvän. Ihmiset tuovat niitä meille, niin kai se sitten on. Miksiköhän, ja miksemme osaa siitä kieltäytyä? Samoin huomaan, että on edelleen vaikea meidän jokaisen luopua turhista. Esimerkiksi minulla on vanhoja opiskeluaikaisia papereita, joita säilytän, koska kai luulen niitä joskus tarvitsevani. En taida tarvita. Puolisolla on joitakin keräilykorttipelejä ja miniatyyripelejä, joita hän ei ole pelannut varmaan liki kymmeneen vuoteen. Niistä voisi luopua, mutta hän ei raski, ja tilalle on tietenkin tullut pari muuta vastaavanlaista peliä (miniatyyri), jotka vievät hirmuisesti tilaa. Lapsikin pelaa toista näistä uusista, ja he pelaavat aktiivisesti myös muiden kanssa, niin että se ei ole turha peli. Mutta ne vanhat. Sitten meillä on tosi paljon kaikenlaista askartelu- ja käsityömateriaalia, sekä minulla että lapsella jemmassa. Osan voisi ehkä lahjoittaa eteenpäin.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Seuraava

Paluu Kodin hoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron