Kirjoittaja rumaelsa » 26 Touko 2014, 14:57
Portfoliomme ovat olleet eräänlaisia opinnäytekansioita, oikeastaan kuin pieniä oppikirjoja itsessään. Esim. luonnontiedossa hahmottelin ensin oppikirjojen avulla opintokokonaisuuden keskeiset asiat ja tein niistä luettelon. Teimme varmaankin vähintään kaksinkertaisen työn koululaisiin verrattuna, sillä ensin tyttö luki oppikirjan kappaleet ja teki niihin liittyvät tehtävät (osan suullisesti) ja vasta sitten aloitettiin hänen omaksumansa tiedon kokoaminen opettajalle esitettävään muotoon. Tyttö siis kirjoitti ja piirsi tietosivuja, jotka kattoivat koko aihealueen; tietoa etsittiin oppikirjojen lisäksi muista kirjoista ja netistä. Eurooppa-portfoliossa oli mm. tulostettu kartta ja sen päälle asetettavia, piirtoheitinkalvolle piirrettyjä karttoja, joissa oli maiden nimet ja pääkaupungit, kielialueet, ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet, tärkeimmät vuoristot, joet, järvet, meret jne. Työlästä oli, eivätkä meilläkään pojat tuollaista jaksaisi!
Historian portfolio oli eräänlainen aikajana, jossa yhdellä A4-arkilla oli aina tärkeimmät tiedot kustakin aikakaudesta (jaottelu noudatteli pääosin oppikirjaa, ja tiedot koottiin oppikirjasta ja muista lähteistä) ja sivun alalaidassa kuva ihmisistä aikakautta kuvastavissa puvuissa ja puuhissa. Lopuksi arkit teipattiin monta metriä pitkäksi haitariksi, jonka levittämällä saa havainnollisen kuvan historian etenemisestä! Panimme lisäksi mukaan vihkosen, johon tyttö oli kirjannut lukuvuoden mittaan käytettyjä oheismateriaaleja, siis historia-aiheisia kirjoja ja filmejä.
Elämänkatsomustiedon portfolio, jonka kaikki lapset tekevät vuosittain, on joukko sivuja kansiossa. Joka vuosi pannaan vain aluksi uusi välilehti, jossa on laatimani opetussuunnitelma, ja perään kootaan vähitellen sivuja. Koska meillä ei ole valmista oppikirjaa, kokoan tietoja monesta lähteestä ja tavallaan "luennoin" lapsille, jotka puolestaan tekevät "luentomuistiinpanoja" - pienemmiltä vaaditaan vähemmän, isommilta enemmän. Muistiinpanoja pyritään elävöittämään piirroksilla, lehdistä leikatuilla kuvilla jne. Joskus on tehty myös aiheeseen liittyviä taideteoksia ja askarteluja, jotka on joko liitetty kansioon tai viety opettajalle nähtäväksi (tai kuvattu, jos ne ovat olleet hankalasti kuljetettavia).