Paikallis- ja sukuhistoria

Muita harrastuksia maan ja taivaan väliltä.

Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 17 Loka 2014, 23:11

Satakuntalaisen kotikyläni kylälehteen kirjoittamassani jutussa muutama vuosi sitten totesin omasta paikallishistorian projektistani:

"Historiantutkimus ei minulle ole pelkkää tiedon keräämistä, ei ehkä edes ensisijaisesti sitä. Pikemminkin se on yritys 'saada haltuuni' oman kylän historia ja samalla oma historiani, ehkä jopa yritys palata menneisyyteen, niin että voisin itse kokea ja tuntea sen kaiken... Esim. jotkut valokuvien ihmiset ovat vaikuttaneet minuun niin voimakkaasti, etten ole tahtonut millään päästä eroon heitä koskevista ajatuksista."

Olli Korjuksen loistava teos "Kuusi kuolemaantuomittua" (ks. lukupäiväkirjaani!) vahvistaa uskoani, että human interest -historiaa voi ja suorastaan pitää kirjoittaa! Alussa päämääräni oli kattava kotikyläni historiikki - nyt olen todennut, että ainakin toistaiseksi on tyydyttävä vaatimattomampaan tavoitteeseen. Koska ensimmäinen ja sydäntäni lähinnä oleva mielenkiinnon kohde oli kylän (purettu) työväentalo, tuntuu luontevalta kirjoittaa nimenomaan työväentalon historia; talo on koossa pitävä teema, jonka ympärille rakentuu ihmiskohtaloiden verkosto. Siihen pystyn nivomaan kaikki minua eniten kiinnostavat aiheet kylän historiasta, mm. kansalaissodan sekä sen yhteydessä tapahtuneen mummuni sedän ja serkkujen murhan ("torppari Eno poikineen", Jaakko Paavolainen: "Poliittiset väkivaltaisuudet Suomessa 1918 I - 'Punainen terrori'" s. 208).

Sain Korjuksen tutkimuksesta inspiraatiota ja tietoa erilaisista lähteistä sekä ideoita siitä, millaisia asioita kannattaisi vielä tutkia ja kysellä. Korjuksen tapaan minullakin on halu käydä tapahtumapaikoilla. Olen todella harmissani, ettei mummullani ollut koskaan aikaa eikä sittemmin voimia näyttää minulle mainitun kolmoismurhan tapahtumapaikkaa - nyt kukaan ei tunnu enää aivan varmasti muistavan sitä, vaikka paikalla oli aikanaan jonkinlaisia puuhun veistettyjä ja kivisiä merkkejäkin...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja Vanilja » 19 Loka 2014, 16:37

En voi kuin ihailla intoasi ja pidän peukkuja sille, että saat kirjoitettua historiaa :) . Pidin kyllä koulussa historiasta, mutta siihen nähden ihmeen vähän on jäänyt mieleeni. Ehkä kyse on siitä, etteivät vuosiluvut ja rintamalinjat yhdistyneet mihinkään, mikä olisi pitänyt ne pidempään muistissa. Vasta aikuisena olen alkanut ajatella, että historian kirjoittaminen on omanlaistaan valtataistelua: kenellä on se "oikea totuus". Ajatellaanpa nyt vaikka sitä, mitä se "tavallinen" historiankirjoitus pitää sisällään: pääasiassa sotia. Sitäkö tavallisten ihmisten elämä on ollut vuosisadasta toiseen? Mitä se tavallinen arkielämä oli, mitä syötiin, millaisia juhlia vuodenkiertoon kuului? Sotastrategiat ovat kuitenkin aika kaukana näistä asioista. Vilkaisin tässä joskus nopeasti ylen verkkosivuilta, että kerättiin kansalaisilta tietoja sotaan liittyvistä paikoista, joita ei välttämättä ole virallisesti mitenkään merkitty muistiin. Kartasta näin, että kotipaikkakunnallani oli paljon paikkoja. Olen kotoisin Porkkalan alueelta ja lapsuudestani muistan venäläiset hautausmaat, lentokentän, bunkkerit... Eipä niitä silloin erikoisina pitänyt.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 01 Huhti 2016, 23:15

Porkkala kuulostaa minun korvaani tosi eksoottiselta! :) Omassa lapsuudenkylässäni on paljon vähemmän dramatiikkaa...

Viime viikolla minulle soitti yllättäen 82-vuotias mies, joka oli saanut puhelinnumeroni mutkikkaiden vaiheiden kautta. Hän kertoi olevansa sen miehen tyttärenpoika, jolta isäni isä aikanaan - yli sata vuotta sitten! - osti lapsuudenkotini maat! On jännittävää ajatella, että siellä on aiemmin asunut ihmisiä, joista en tiedä mitään... Minun tuntemani asuinrakennus rakennettiin 1920-luvulla, mutta edellinen asumus säilyi tietääkseni pihapiirissä ainakin 1940-luvulle; paikan huomaa vieläkin. Jotkin ulkorakennukset, vaikka suurin osa on purettu, saattavat vielä olla tuon edellisen omistajan ajoilta, esimerkiksi aitta ja vanha sauna. Samaten olen joskus miettinyt, että eräs iso (villi?) omenapuu ja eräs jättimäinen kuusi ovat hyvinkin voineet kasvaa pihassa jo entisen omistajan aikaan... Soittaja halusi tulla jälkeläisineen katsomaan paikkaa, josta hänen äitinsä on kotoisin, ja meidän on tarkoitus tavata kesällä.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 03 Loka 2016, 23:16

Tapaaminen lykkääntyi syksyyn ja toteutui puolisentoista viikkoa sitten. Sain nähdä valokuvia kotitilallani ennen pappaani asuneesta perheestä ja kuulla hiukan perheen vaiheista. Tapaamisia ja yhteydenpitoa jatketaan.

Kesällä pääsin sittenkin näkemään aiemmin mainitsemani murhapaikan - kävi ilmi, että serkkuni tiesi paikan, ja hän oli oppaana. Nyt sinne on helppo osata; kivikasa on huomiotaherättävä, ja sen ohi johtava metsätie erottuu edelleen selvästi. Valitettavasti olen joutunut huomaamaan kyseisen murhan olevan edelleen niin arka aihe, että minulle ei haluta kertoa kaikkea, mitä tiedetään: eräs haastattelemani kyläläinen oli todennut serkulleni, ettei ollut halunnut puhua kaikkein arkaluontoisimmista yksityiskohdista... :? Lisäksi kuulin tädiltäni, että mummuni kuoleman jälkeen oli löytynyt pöytäliinan alle piilotettu kopio kolmoismurhan oikeudenkäyntipöytäkirjoista (mummu oli varmaan saanut sen joltakulta lainaksi), mutta vanhin tätini oli vienyt paperit, ennen kuin toiset ehtivät lukea niitä. Tuskinpa hän on innokas niitä minullekaan näyttämään, mutta kunpa saisin edes selville, mistä kopio on tilattu, jotta voisin tilata oman!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 12 Marras 2016, 15:54

Luin suomalaisen "käyttökuvan" historiasta kirjoittaneen Ville Hännisen haastattelun (Tiedonantaja 9. 9. 2016). Hän kuvailee kiehtovasti historiaharrastustaan, ja kertoo arkistolöydöistään - tuttua :D :

"Usein ne voivat olla aika pieniä löytöjä, jotka ilahduttavat lähinnä itseä ja muutamaa kaveria."
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 27 Maalis 2017, 14:04

Sukututkimusta tekevä "sukulaisen sukulainen" on päässyt käsiksi mainitsemiini mummun jäämistöstä löytyneisiin papereihin, ja hän lähettti niistä minulle kopiot! Kyseessä eivät olekaan oikeudenkäyntipöytäkirjat, vaan peräti koulutetun historiantutkijan 1990-luvulla laatima, kuulustelu- ja oikeudenkäyntipöytäkirjoihin perustuva selvitys murhatapahtumasta.

Selvityksen tekstistä voi päätellä, että sen ovat yksityisesti tilanneet erään osallisuudesta kolmoismurhaan syytetyn nuoren pojan sukulaiset. Selvityksessä viitataan joihinkin maariitoihin, mikä antaa hyödyllistä taustatietoa. Lopullista totuutta tapahtumista historiantutkijakaan ei ole pystynyt kaivamaan esille, sillä esimerkiksi mainittua nuorukaista ei ilmeisesti kuulusteltu lainkaan ennen tämän nälkäkuolemaa! Tekstiin sisältyy myös joitakin epätarkkuuksia; muun muassa kyseisen henkilön kuolinpäivä poikkeaa myöhemmän Sotasurmat-tilaston tiedoista.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 18 Heinä 2018, 10:00

Tänä kesänä sain inspiraation ehdottaa pienimuotoista kotiseuturetkeä, jonka kohteena olisivat paikalliset sisällissotaan liittyvät paikat: mainitsemani kolmoismurhan näyttämö sekä naapurikylässä sijaitseva punakaartilaisen metsähauta. Jälkimmäisen isäni halusi näyttää minulle, muttei enää löytänyt paikkaa; onneksi se kuitenkin on joidenkin kyläläisten tiedossa edelleen. Muutaman kiinnostuneen varmaan saamme kokoon, kunhan kaikille sopiva ajankohta löytyy ja minäkin onnistun järjestämään itselleni kyydin paikalle.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 04 Marras 2019, 13:48

Kotiseuturetki kutistui ainakin tältä erää sellaiseksi, että pyöräilin kesällä yksin naapurikylään metsähautaa etsimään ja avuliaiden ihmisten ansiosta sen lopulta löysinkin! Järjestin myös ex tempore työväentalon raunioilla keskustelutilaisuuden, josta ilmoitin luomallani kotikylän sähköpostilistalla vain pari päivää aiemmin. Olin melkein varma, ettei ketään tulisi, mutta paikalle ilmaantui minun ja vanhemman poikani lisäksi neljä henkilöä: eläkeläispariskunta ja kaksi nuorta miestä, veljekset. Saattaa kuulostaa vähältä, mutta vakuutan, että se on varsin hyvin kylässä, jossa on enintään parisataa vakituista asukasta - ottaen lisäksi huomioon, että mainostin kutsussa, että paikalla laulettaisiin työväenlauluja! :D Keskustelimme työväentalon ja työväenyhdistyksen historiasta, ja minä ja poikani esitimme laulun "Veljiksi kaikki", joka on hienoimpia työväenlauluja ja uskomattoman ajankohtainen sanomaltaan.

Pari viikkoa sitten minulle soitti suunnilleen ikäiseni nainen, joka oli saanut yhteystietoni toiselta kyläaktiivilta. Puhuimme tämän entuudestaan oudon ihmisen kanssa ainakin tunnin emmekä sittenkään meinanneet pystyä lopettamaan! Molemmista tuntui mahtavalta löytää hengenheimolainen. Hän on tehnyt sukututkimusta; hänen isovanhempansa olivat kotoisin kotikylästäni, ja isoisä toimi aktiivisesti työväenyhdistyksessä, joten meillä riittää keskenämme jaettavaa tietoa. Heitin hänelle ehdotuksen, että ryhtyisimme laatimaan kylän historiikkia yhdessä - kolmanneksi voisimme ottaa porukkaan erään mummuni sukua tutkivan henkilön, joka ehdotti jo pari vuotta sitten, että hän ja minä yhdistäisimme voimamme kylän asutushistorian kirjoittamiseksi.

Useamman ihmisen voimin tuollainen asutushistoria ja historiikki varmasti syntyykin varmemmin ja nopeammin! Minulle soittanut nainen asuu Tampereella, ja olen lähiaikoina menossa häntä tapaamaan. Ensi kesänä voisimme käydä yhdessä erään kotikyläni historiaa hyvin tuntevan ja muistavan pariskunnan luona, missä minäkin olen käynyt pari kertaa haastattelemassa, ja skannaamme heidän uskomattoman hienoa valokuvakokoelmaansa. Kaiken kukkuraksi lähes kaikkien valokuvissa esiintyvien henkilöiden nimet ovat tiedossa; ihan liian usein käy niin, ettei kukaan enää muista, keitä kuvissa on...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja Vanilja » 04 Marras 2019, 17:40

Kuulostaa mahtavalta! Ajattelin jo, että tutkimuksen voisi koota omakustannekirjaksi ja myydä paikkakunnalla. Täällä tuollaisia kirjoja myytiin kaupungin toisessa kirjakaupassa ennen kuin se lakkautettiin. Luulen, että kiinnostuneita ostajia olisi! Oman paikkakunnan historia taitaa kiinnostaa yllättävänkin monia.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 18 Marras 2019, 10:54

Paikallishistoriasta ovat kiinnostuneita myös sukututkijat, joita Suomessa tuntuu olevan paljon. Minäkin uskon, että tuollaiselle kirjalle olisi markkinoita, kunhan tuollaisen ison projektin saisi punnerrettua... Toisaalta voisi olla järkevää tehdä pienempiä kirjasia rajallisemmista aiheista, niin urakka pysyisi hallittavampana?
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Seuraava

Paluu Harrastuksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron