Edistymisen valvonta

Eri aineiden oppimateriaaleille on omat ketjut. Huomaa, että yhteensä viestiketjuja on jo kaksi sivua!

Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 21 Marras 2013, 01:15

Tokaluokkalaisella kotioppijalla oli taas parit kokeet, ja tänä iltana sain mielessäni puettua sanoiksi sen, mikä minua on ärsyttänyt tavassa, jolla opettaja on jälkeenpäin kommentoinut koetuloksia. Huomaan, että opettaja on niin sisäistänyt koulumaailman ajattelutavan, ettei hän tosiasiassa olekaan kiinnostunut siitä, mitä lapsi OSAA, vaan siitä, miten tämä SUORIUTUU KOKEISTA - tai pikemminkin nuo kaksi ovat hänelle automaattisesti yksi ja sama asia!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 23 Marras 2013, 16:16

Hyvä huomio, hyvin puettu sanoiksi tuo. Oletko jutellut opettajan kanssa siitä, vai onko hän sellainen, että voi edes jutella?

Meillä on vielä ihan epäselvää, miten jatko menee. Tähän saakkahan olemme käyneet lähikoulun erityisopettajan luona, kun hän on ollut se tutkiva opettaja lapsella. Viime kevään tapaamisessa hän sanoi, että kaupunki suunnitteli jotakin muutosta, kaikkien kunnan kotioppijoiden keskittämistä samalle tutkivalle opettajalle tai muuta sellaista, mutta se oli ilmeisesti vasta jokin lähes huhun asteella oleva juttu. Hän sanoi, että syksyllä tulisi lisätietoa, jos on tullakseen. Ei ole tullut, joten luultavasti meillä edistymisen valvonta säilyy toistaiseksi ennallaan.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 10 Maalis 2014, 23:52

Kerroin jo opettajalle, että en välitä tietää kuopuksen kokeiden pistemääriä, ja tietysti opettajakin lienee jo huomannut, ettei ole mielekästä pisteyttää koetta, jonka tehtävistä lapsi ehtii tehdä esim. 10 - 30 %... Koululla käyneen ADHD-luennoitsijan eräässä kalvossa annettiin opettajille ohjeeksi arvostella osaamista, ei keskittymistä, ja se näyttäisi menneen perille. Sekä oma valvova opettaja että kokeita toisinaan valvova erityisopettaja ovat lakanneet kommentoimasta sellaisia pikkuseikkoja, kuin että lapsi tekee kokeensa käytävän lattialla maaten... :lol: Opettajakin tuntuu omaksuneen näkemyksen, että tärkeintä on, että lapsi saa jotakin tehtyä.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 11 Maalis 2014, 13:26

^ Pikaisesti, että mulle tuli mieleeni, että taisi jossain meidänkin paperissamme olla maininta, että "teki tehtävät seisaaltaan" tai jotain. Myös esimerkiksi viimeksi oli huomio siitä, että lapsellemme tuntui olevan hyvin tärkeää, missä järjestyksessä näytille tuodut jutut esitellään.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 07 Touko 2014, 23:16

Kevään koekausi on meillä nyt kiivaimmillaan. Lähdemme parin päivän päästä kahden viikon etelänmatkalle (14 vuoden tauon jälkeen!), joten olemme joutuneet kirimään näytöt valmiiksi tavallista aikaisemmin. Loppurutistus on ollut sen verran kova, että loma tuleekin tarpeeseen... :lol: Matkan jälkeen on vielä pari koetta.

Tänään kuopuksen ympäristö- ja luonnontiedon valvontatilaisuus oli mielestäni sellainen kuin sen tulisikin olla: ensin opettaja antoi tehtäväksi parisivuisen kokeen ja sitten kyseli kaikenlaisia täydentäviä kysymyksiä vuoden mittaan käsittelemistämme aiheista. Tosin meidän kuopukselle (kuten isolle veljellekin) avoimet kysymykset ovat vaikeita, joten hän tarvitsi yksityiskohtaisempia, tarkentavia kysymyksiä, jotta hänestä jotakin irtosi; olin paikalla ja kannustin osaltani lasta kertomaan oppimastaan muistuttamalla aiheista, joista tiesin hänen osaavan kertoa. Opettaja oli luullakseni lopulta hyvinkin tyytyväinen, ja lisäksi poika suorastaan loisti käyttämällä huolettomasti sellaisia sanoja kuin "synonyymi" ja "paljassiemeninen", jotka eivät kuulu toisen luokan vaatimuksiin... :)

Elämänkatsomustiedosta lapset ovat perinteisesti tehneet portfoliot. Viidesluokkalainen, joka kirjoittaa nopeasti ja rakastaa piirtämistä, suoritti tänä vuonna myös historian ja 3/4 luonnontiedosta portfolioina. Nuori luonnontiedon opettaja, jolle portfolio oli uusi asia - samoin kuin kotiopetus - halusi pitää yhdestä aihealueesta kokeen, mutta nähtyään sitten tyttären ensimmäisen portfolion hän totesi sen olevan "niin hienosti toteutettu", että antoi mielellään suorittaa loput alueet samaan tapaan.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja annimonni » 10 Touko 2014, 07:23

Haaveilen noista portfolioista, mutta lapset eivät ole innostuneet asiasta.
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 10 Touko 2014, 08:31

Rumaelsa, minua kiinnostaa, miten lapsenne kokoavat portfolioita. Mitä kaikkea he niihin tekevät mukaan?

Meillä on tapaaminen tutkivan opettajan kanssa tuossa vajaan kahden viikon kuluttua. Toimimme entiseen tapaan, hän toivoi oppimispäiväkirjaa ja joitakin kädentaitonäytteitä ja ehkä valokuvia tms. Tapaamisessa hän teettää lapsella joitakin tehtäviä. Aiemmin on esimerkiksi lapsi lukenut tarinan, josta opettaja on kysellyt joitakin kysymyksiä sitten (luetun ymmärtämistä, lukemisen sujuvuutta), sanelusta kirjoituttanut joitakin sanoja (hankalien äänteiden siirtyminen paperille), pelannut matikkapelejä. Tapaamisten alkuun on yleensä juteltu siitä, miten on mennyt kulunut lukukausi, ja lapsi on näyttänyt ja kertonut tekemisistään.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 26 Touko 2014, 14:57

Portfoliomme ovat olleet eräänlaisia opinnäytekansioita, oikeastaan kuin pieniä oppikirjoja itsessään. Esim. luonnontiedossa hahmottelin ensin oppikirjojen avulla opintokokonaisuuden keskeiset asiat ja tein niistä luettelon. Teimme varmaankin vähintään kaksinkertaisen työn koululaisiin verrattuna, sillä ensin tyttö luki oppikirjan kappaleet ja teki niihin liittyvät tehtävät (osan suullisesti) ja vasta sitten aloitettiin hänen omaksumansa tiedon kokoaminen opettajalle esitettävään muotoon. Tyttö siis kirjoitti ja piirsi tietosivuja, jotka kattoivat koko aihealueen; tietoa etsittiin oppikirjojen lisäksi muista kirjoista ja netistä. Eurooppa-portfoliossa oli mm. tulostettu kartta ja sen päälle asetettavia, piirtoheitinkalvolle piirrettyjä karttoja, joissa oli maiden nimet ja pääkaupungit, kielialueet, ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet, tärkeimmät vuoristot, joet, järvet, meret jne. Työlästä oli, eivätkä meilläkään pojat tuollaista jaksaisi!

Historian portfolio oli eräänlainen aikajana, jossa yhdellä A4-arkilla oli aina tärkeimmät tiedot kustakin aikakaudesta (jaottelu noudatteli pääosin oppikirjaa, ja tiedot koottiin oppikirjasta ja muista lähteistä) ja sivun alalaidassa kuva ihmisistä aikakautta kuvastavissa puvuissa ja puuhissa. Lopuksi arkit teipattiin monta metriä pitkäksi haitariksi, jonka levittämällä saa havainnollisen kuvan historian etenemisestä! Panimme lisäksi mukaan vihkosen, johon tyttö oli kirjannut lukuvuoden mittaan käytettyjä oheismateriaaleja, siis historia-aiheisia kirjoja ja filmejä.

Elämänkatsomustiedon portfolio, jonka kaikki lapset tekevät vuosittain, on joukko sivuja kansiossa. Joka vuosi pannaan vain aluksi uusi välilehti, jossa on laatimani opetussuunnitelma, ja perään kootaan vähitellen sivuja. Koska meillä ei ole valmista oppikirjaa, kokoan tietoja monesta lähteestä ja tavallaan "luennoin" lapsille, jotka puolestaan tekevät "luentomuistiinpanoja" - pienemmiltä vaaditaan vähemmän, isommilta enemmän. Muistiinpanoja pyritään elävöittämään piirroksilla, lehdistä leikatuilla kuvilla jne. Joskus on tehty myös aiheeseen liittyviä taideteoksia ja askarteluja, jotka on joko liitetty kansioon tai viety opettajalle nähtäväksi (tai kuvattu, jos ne ovat olleet hankalasti kuljetettavia).
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Pirjo » 18 Syys 2014, 10:00

Meillä on Nellin kanssa ensi viikolla ensimmäistä kertaa valvovan opettajan tapaaminen ja mietinkin mitä nyt pitäisi huomioida. Kun asuimme Espoossa valvonta oli kerran vuodessa vapaamuotoinen esim.sähköpostitse lähetettävä listaus kaikesta mitä olemme tehneet (muutaman tunnin sitä kirjoitinkin). Mitä valvova opettaja on teillä muilla kysellyt yms.? Kuinka hyvin valvojanne ovat ylipäänsä perillä kotiopetuksesta?
Pirjo
 
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2013, 12:08

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 18 Syys 2014, 21:57

Onko tarkoitus siis sopia valvontatavoista? Kuinkahan uusi asia kotiopetus paikkakunnallanne on? Jos se on ihan uusi, voi olla helpompi saada neuvoteltua yksilölliset valvonta- ja suoritustavat, mutta jos paikkakunnalla on vakiintuneet tavat tai peräti viralliset ohjeet valvonnasta, kaikki niistä poikkeava saattaa herättää vastustusta. Kannattaa ainakin etukäteen kerrata ja vaikka tulostaa itselle mm. Opetushallituksen ohjeet, koska kunnan puolelta voidaan esittää vaatimuksia, jotka eivät ole laillisia, esim. että on pakko noudattaa kunnan opetussuunnitelmaa. Opettaja todennäköisesti on kotiopetuksesta ja sitä koskevista säännöksistä huonommin perillä kuin sinä! Laittomiin vaatimuksiin ei tarvitse suostua!

Voitte miettiä etukäteen ja ehdottaa konkreettisia suoritustapoja, esim. missä aineissa lapsi haluaa osallistua kokeisiin ja mitä aineita tai osioita mahdollisesti haluaa suorittaa portfolion avulla tms. Ehkä opettaja haluaa myös tietää, mitä oppikirjoja käytätte, ja jos ette noudata kunnan opetussuunnitelmaa, oma opetussuunnitelma kannattaa lähettää sähköpostitse opettajalle etukäteen.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Seuraava

Paluu Kotiopetus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron