Kotioppijan kouluterveydenhuolto

Eri aineiden oppimateriaaleille on omat ketjut. Huomaa, että yhteensä viestiketjuja on jo kaksi sivua!

Kotioppijan kouluterveydenhuolto

ViestiKirjoittaja msv » 21 Marras 2016, 12:58

Miten teillä tai teidän kunnassanne on järjestetty kotikoululaisten kouluterveydenhuolto? Ja hammastarkastukset?
Ja pitääkö asiassa olla itse aktiivinen vai miten asiat yleensä sujuvat?
msv
 

Re: Kotioppijan kouluterveydenhuolto

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 21 Marras 2016, 16:31

Tilasin kotikoululaisille itse vuosittain ajan lastenneuvolan tarkastukseen (joskus saattoi jäädä jokin kerta väliin), joten tarkastuksia oli itse asiassa paljon useammin kuin koululaisilla! Ihan mielellään ottivat vastaan, vaikka se normaalikäytännöistä poikkesikin (senikäisethän eivät enää kuuluneet lastenneuvolan piiriin) - halusivat kai pitää silmällä, koska hieman pelkäsivät, että kotikoulusta olisi lasten kehitykselle haittaa! Tietysti olisi voinut tehdä niinkin, että olisi ottanut tarkastukset vain niille vuosille, jolloin koululaisillakin oli, noin kolmen vuoden välein.

Hammastarkastuksiin kutsumisesta jouduin aluksi muistuttamaan, koska kutsut kulkivat siihen aikaan koulun kautta ja laadittiin ilmeisesti koulun oppilasluettelon perusteella. Mutta sittemmin käytäntö kunnassa muuttui siten, että tarkastusaika tulee kaikille syntymävuoden mukaan suoraan kotiin ja koululaisten vanhemmat ilmoittavat itse poissaolon syyn kouluun.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kotioppijan kouluterveydenhuolto

ViestiKirjoittaja Tiina H » 21 Marras 2016, 19:26

Täällä hammastarkastuskutsut tulevat kotiin automaattisesti, mutta muita tarkastuksia ei ole ollut. Tosin lapsi on käynyt vuosittain lääkärillä, joka hoitaa atopia-asioita, joten siinä samalla on tullut sitten tarkistettua perusjutut.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Kotioppijan kouluterveydenhuolto

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 05 Huhti 2017, 13:18

Yksi ainoa asia on, josta kotikoululainen jää paitsi: 14 - 15-vuotiaille kirjoitettavan ilmaisen nuorison terveystodistuksen saa vain kouluterveydenhuollon kautta. :? Todistusta voi tarvita muun muassa mopokorttia, opiskelua tai työpaikkaa varten. Toki vastaavan lääkärintodistuksen pystyy hankkimaan terveyskeskuksesta, mutta se saattaa olla maksullinen.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kotioppijan kouluterveydenhuolto

ViestiKirjoittaja msv » 04 Heinä 2017, 20:11

Kiitos vastauksista! Asia selvisi myös ihan käytännössä kun kävin ensimmäistä kertaa tapaamassa valvovaa opettajaa lähikoululla. Lapsellemme kuuluu siis kaikki kouluterveydenhuollon palvelut aivan kuten normikoululaisille. Kävimmekin jo kesän alussa terveydenhoitajan luona "kouluuntulo"-tarkastuksessa. Syksyllä tiedossa vielä käynti koululääkärillä.
Helpottavaa kun ne kuuluvat automaattisesti täällä myös kotikoululaiselle.
msv
 


Paluu Kotiopetus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron