Kankaisen nojatuolin puhdistus

Organisointi, siivous, vaatehuolto, huonekasvien ja lemmikkien hoito yms.

Kankaisen nojatuolin puhdistus

ViestiKirjoittaja Tiina H » 02 Marras 2016, 18:03

Onko teillä vinkkiä, miten saisi putsattua kangaspäällystetystä nojatuolista pinttyneet käsinojat? Verhoilu ei lähde irti mutta ehkä kestää vettä (muistelen). Niskan puoli tuolista on siisti, kun siinä on ollut liina aina, mutta käsinojat ovat kurjat. Niissä on pidetty käsien lisäksi (lapsen :D) jalkoja, ja vaikka olen koettanut pistää pyyhkeen suojaksi varsinkin kesällä, kun jalat ovat mustat, suojukset aina nujutessa ovat siirtyneet syrjään. Mitään höyrypuhdistinta ei varmaan kovin helposti löydy lainaksi, tai en tiedä, sopisiko sellainen edes tuohon puhdistukseen. Hajustettuja kemikaaleja ei voi käyttää.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Kankaisen nojatuolin puhdistus

ViestiKirjoittaja annimonni » 02 Marras 2016, 21:42

annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Kankaisen nojatuolin puhdistus

ViestiKirjoittaja Tiina H » 03 Marras 2016, 08:14

^ Onko se hajustettua? Netistä koetin katsella, niin puhuttiin "raikkaasta, puhtaasta tuoksusta" tms. Mulle sellainen usein tarkoittaa kivistävää päätä, tukkeutuvia poskionteloita, vuotavaa nenää ja silmiä ja aivastelua. :/
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Kankaisen nojatuolin puhdistus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 03 Marras 2016, 11:13

Teidän astianpesuaine (käsitiskiaine) lienee hajustamatonta? Yksittäisiä tahroja olen joskus poistanut sohvasta siten, että olen pruutannut astianpesuainetta suoraan kankaalle (mahdollisesti kostuttanut kevyesti ensin) ja kostealla harjalla tai sienellä vaahdottanut ja hangannut. Sitten olen pyyhkinyt kostealla sienellä tai kankaalla ja antanut kuivua. En tiedä, toimiiko isommalle alueelle ja pinttyneempään likaan.

Jos lika ei lähde ja nojatuolin tyyli sen sallii, voisi ajatella käsinojien päällystämistä uudelleen. Joissakin sisustuskirjoissa olen nähnyt, että esimerkiksi sohvan puhki kuluneet käsinojat on päällystetty aivan erilaisella kankaalla! Tai sitten on heitetty jokin kiva torkkupeitto tai vastaava poikittain istuimen ja käsinojien yli ja paineltu niin, että pysyy tiiviisti paikallaan.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kankaisen nojatuolin puhdistus

ViestiKirjoittaja Tiina H » 03 Marras 2016, 11:28

Minäpä kokeilen tiskiainetta, kiitos! Sehän poistaa rasvaakin, ja on tuossa varmasti rasvalikaa myös, kun on makoiltu poikittain pää toisella ja jalkapohjat toisella käsinojalla. Ei se tuosta pahemmaksikaan voi mennä, niin että jos tuoli tykkää huonoa putsausyrityksestä, kokeilen kehittää siihen jotain kankaista, kiinteämmin paikallaan pysyvää päälle.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Kankaisen nojatuolin puhdistus

ViestiKirjoittaja annimonni » 03 Marras 2016, 17:19

Ei tuossa purkissa ainakaan lue mitään hajusteista. Muistaakseni se ei tuoksunut miltään, kun auton penkkejä putsasin. Mutta ihan varma en ole kuitenkaan...
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Kankaisen nojatuolin puhdistus

ViestiKirjoittaja Tiina H » 03 Marras 2016, 17:47

Ok, pitääpä tutkia pakkausta; jos uskaltaisi kokeilla, ellei muu tepsi. Varmaan löytyy tuolta marketeista tms. Kiitos tiedosta! :)
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Kankaisen nojatuolin puhdistus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 31 Heinä 2020, 18:04

Saitko muuten tuolin käsinojat puhdistettua? Entä onko ideoita, miten saa nopeimmin ullakon hajun pois kangaspäällysteisistä huonekaluista? Ulkona tuuletus kuivalla ilmalla on ollut käytössä, mutta tuntuu, että vie tosi paljon aikaa!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kankaisen nojatuolin puhdistus

ViestiKirjoittaja Tiina H » 01 Elo 2020, 09:58

En ole vielä saanut... Siis en ole saanut aikaiseksi, on unehtunut, kun on ollut kangas siinä päällä.

Siihen hajunpoistoon minulla on yksi kikka, mutta ei se välttämättä auta. Levitä reilusti soodaa kangaspinnoille ja anna olla vaikka yön yli ja imuroi, ja toista tarvittaessa. Sain sillä konstilla autosta hajua pois tuuletus toki apuna myös. Auto tuli taannoin meille entisen tilalle käyttöön, ja se oli ollut jollakin ehkä tupakoitsijalla, sillä autokaupassa se oli käsitelty jollain hirveänhajuisella kemikaalilla niin, että sain päänsärkyä. Auto tuli kesän alkupuolella ehkä kuusi - seitsemän vuotta sitten, ja ajoimme ensimmäisen kesän ikkunat auki, niin että kyllä joutui tuulettamaankin, mutta sooda taittoi pahimman haisun.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48


Paluu Kodin hoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron