Parsiminen ja paikkaaminen

Käsityöprojekteja, iloisia ideoita jne.

Parsiminen ja paikkaaminen

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 16 Tammi 2016, 01:45

Kuten olen joskus aikaisemminkin hehkuttanut, parsiminen ja paikkaaminen on mukavaa iltapuhdetyötä! Löysin äskettäin käsityökorin pohjalta kahdet parsimista kaipaavat, vuosiksi hautautuneet kirjoneuletumppuni... :oops: Toiset ostin kauan sitten käsityömessuilta, ja ne ovat hurmaavan kauniit, joten en ole raaskinut luopua niistä, vaikka oikean peukalon juuressa oli iso reikä ja vasemmassa ranteessakin sormen mentävä. Kokeilin pula-ajan käsityölehden ohjetta: vahvistin reiän sivut, poimin alareunasta silmukat puikoille ja kudoin mahdollisimman samanvärisellä langalla sopivan määrän kerroksia, minkä jälkeen ompelin "paikkapalan" yläreunan ja sivut kiinni tumppuun. Onneksi ranne oli yksivärinen ja kämmenpuolikin melkein, niin ettei sentään tarvinnut yrittää jäljitellä kuvioita! Korjauksen huomaa kyllä läheltä katsoen, mutta on se paljon siistimpi kuin parsittu! Puna-vihreistä kirjoneuletumpuista peukalot olivat hiutuneet ohuiksi ja toista peukaloa oli jo parsittukin aika rumasti - purin peukalot kokonaan, poimin silmukat ja kudon parhaillaan uusia, yksivärisiä peukaloita punaisesta langasta. Olen ylpeä itsestäni! :D
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Parsiminen ja paikkaaminen

ViestiKirjoittaja Tiina H » 21 Loka 2016, 15:26

Onpa hyvä vinkki tuo reiän paikkaaminen kutomalla, kiitos! Juuri - edelleen - korjaan siskon villasukkia, jotka olen hänelle tehnyt ja saatesanoiksi kertonut, että paikkauksen saa sitten tarvittaessa. Toisen saa korjattua silmukoita vahvistaen, mutta toisessa on kantapäässä iso reikä. Tykkään parsimisesta ja näpertämisestä, ja edellä olevan, rumaelsan lähettämän viestin innoittamana otin alkuvuodesta erikseen pieneen koppaan kaikenlaiset ei niin kiireistä korjaamista vaativat työt, jotka pystyn korjaamaan ilman konetta. Kiireiset korjattavat korjaan kutakuinkin saman tien, ja sitten on sellaisia, joihin tarvii ompelukoneen. Niitä korjailen silloin, kun jaksan koneen ottaa esille. (Aika harvoin...)
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Parsiminen ja paikkaaminen

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 06 Heinä 2017, 16:22

Parsiminen silmukoita vahvistamalla on tosiaan aina järkevintä - täytyy siis pitää silmällä esimerkiksi perheen villasukkien kulumista, jotta lanka ei ehtisi kulua poikki saakka. Jos vahvistaa silmukoita jäljentäen samanvärisellä langalla, parsinta ei juurikaan erotu eikä tule paksuja möykkyjä.

Etenkin parisängyn lakanat ovat aika hintavia. (Ihan halvimpia ei kokemukseni mukaan kannata ostaakaan, sillä ne muuttuvat ryhdittömäksi harsoksi jo ensimmäisessä pesussa tärkkäysaineen hävitessä.) Lakanan käyttöikää voi pidentää vanhan ajan konstilla ainakin kolmanneksen: kun huomaat lakanan keskiosan kuluneen ohueksi, halkaise lakana pitkittäin ohuimmalta kohdalta ja ompele kulumattomat reunat yhteen. Sauma tulee siis keskelle, ja kuluneet kohdat jäävät reunoille ja taittuvat patjan alle! Käytä katesaumaa (esimerkiksi täällä on kuva: https://punomo.fi/tekniikat/ompelu-tekn ... atesaumat/), sillä se on litteä eikä paina nukkuessa! Lopuksi tietysti täytyy huolitella lakanan reunat.

Vaikka lakanaan olisi jo ehtinyt tulla repeämä, halkaise vain lakana reiän kohdalta ja ompele samaan tapaan. Tarvittaessa voit leikata repeytyneen kohdan reunasta, ennen kuin huolittelet sivut. Meillä parisängyn lakana kului enemmän miehen puolelta, joten jouduin halkaisemaan lakanan kahdeksi erilevyiseksi palaksi eikä sauma silloin tullut keskelle, mutta kävihän se niinkin!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Parsiminen ja paikkaaminen

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 26 Helmi 2022, 12:17

Minulla on vanha, punainen, sinikukallinen puuvillatäkki - taitaa olla lasten kokoa - jollaisista nykyään on moni muukin innostunut, joten sellaisia ei enää löydä halvalla. Ostin sen muistaakseni parilla eurolla kirpputorilta, ja se on ollut minulla ahkerassa käytössä varmaan kymmenisen vuotta ja varsin ohueksi painunut; kesäisin se on sinänsä sopivan viileä peitto, ja talvella käytän sitä usein lisälämmikkeenä. Reunat ovat vähitellen rispaantuneet ja tikkaukset alkaneet purkautua, mutta en raaski luopua sievästä peitteestä.

Periaatteeni on, kuten olen tainnut joskus mainita, että haluan korjatun tekstiilin mieluiten olevan vielä kauniimpi kuin alkuperäinen! Päätin ommella jostakin nauhasta reunukset ja päädyin vanhaan, mintunvihreään, ruusukukalliseen kankaaseen, tämäntapaiseen: https://andsewonfabrics.com/product/ril ... -songbird/. Muistin, että sitä piti olla todella pitkä, kapeahko soiro jossakin, mutten löytänyt sitä, vaan ainoastaan pari pienempää palaa. Keksin koota reunakaitaleen neljästä erilaisesta kankaasta, joissa kaikissa on turkoosihtava pohjasävy, mutta aivan erilainen tyyli - tilkkutyövaikutelma lisää toivomaani mummolatunnelmaa! :) Nyt olen saanut reunukset ommeltua, ja innostuin vahvistamaan osittain purkaantuneet tikkaukset etupistoilla, reunusten värejä toistavalla karkkivärisellä, villaisella monivärilangalla, mikä projekti on vielä kesken. Mukavaa hommaa, kun samalla kuuntelee äänikirjaa! Yleensä kissa tulee syliini nukkumaan, kun ompelen. :) (Jälkeenpäin muuten löysin sen pitkän kankaanpalan - olin taitellut sen tilapäiseksi liinaksi pirtin lasiovisen kirjakaapin päälle, perhevalokuvien ja koriste-esineiden alustaksi...)
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27


Paluu Käsitöiden maailma

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron