Uusia taitoja aikuisiällä!

Käsityöprojekteja, iloisia ideoita jne.

Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 28 Marras 2013, 23:30

Olen ylpeänä esitellyt miehelle ja nuoremmille lapsille uusinta saavutustani: olen kutonut elämäni ensimmäiset villasukat! :D Vanhin tyttäreni toivoi joululahjaksi värikkäitä, pitkävartisia villasukkia hameen kanssa käytettäviksi, ja lupasin toiseksi vanhimmalle tyttärelle, joka on näppärä sukan kutoja, että minä kyllä tekisin varret, jos tämä neuloisi jalkuimen. Vähän kyllä pohdin, että jos varsien pitäisi olla esim. hienoa kirjoneuletta, aikani ei riittäisi, koska pari muuta joululahjakäsityötä on pahasti kesken.

Asia ratkesi loppujen lopuksi kätevästi (vaikka ei edullisimmalla mahdollisella tavalla), kun lähdimme lasten kanssa kirkonkylään asioille, ja huomasin linja-autoa odottaessamme unohtaneeni kotiin slipoverintekeleen, jota minun oli ollut tarkoitus kutoa reissussa. Koska aamukahdeksalta ei juuri mikään paikka kirkolla ole vielä auki, olin päättänyt, että menisimme suoraan neuvolaan odottelemaan, vaikka aikamme oli vasta vartin yli kymmenen - saisimme edes olla lämpimässä, pääsisimme vessaan, voisimme syödä eväitä ja kuluttaa muutenkin aikaa suhteellisen mukavasti... Ajatus kahden tunnin istuskelusta ilman käsityötä tuntui kuitenkin niin kamalalta, että keksin poiketa Siwaan vilkaisemaan, saisinko sieltä sukkalankaa ja -puikot. Siellä olikin iloisen moniväristä lankaa, josta varren kuviot syntyivät kuin tyhjää vain, ja sain sinä päivänä työn hyvin alulle!

Kun viime viikkoihin on lisäksi sisältynyt pari useampituntista, tylsää automatkaa, työ eteni joutuisasti. Toiseksi vanhin tytär oli käymässä viikonloppuna, ja kerroin hänelle, että varret olivat lähes valmiit, joten voisin antaa ne mukaan hänen lähtiessään. Mutta hänpä ilmoitti, ettei ottaisikaan jalkuimia kutoakseen, koska hänellä on toisiakin keskeneräisiä joululahjoja eikä iltaisin tahdo riittää voimia, kun hän on päivät työharjoittelussa! Se taisi olla vain ovela konsti pakottaa minut vihdoinkin kokeilemaan kantapään tekemistä, jota en ole millään halunnut opetella... ;) No, kirja nenän alla sitten väänsin väkisin myös jalkuimet, ja aika nopeastihan se kieltämättä kävi. Tytär on koko ajan koettanut vakuuttaa, että minun kannattaisi sukan kutomisen taito opetella - ehkä muutaman parin jälkeen pärjäisin jo ilman kirjaakin!

Ensin koko juttu melkein harmitti, kun olin oikeastaan päättänyt olla enää tässä iässä opettelematta sukan tekoa - ajattelin, että eikö se riitä, kun teen villapaitoja, villatakkeja ja melkein kaikkea muuta... Mutta viime talvena tuli opeteltua tumpun kutomista käsityölehden ohjeella (vaikka en aikaansaannoksiini kovin tyytyväinen ollutkaan), ja nyt siis sukat... Ei kai tässä enää muuta puutu täydellisestä mummoudesta kuin keinutuoli?
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja annimonni » 29 Marras 2013, 19:49

Rakastan villasukkien kutomista ja viime talvena teinkin paritkymmenet kaikenlaisia eri kokoja nukensukista miestensukkiin. Kaikilla alkaa olemaan jo monet villasukat eli "joudun väkisin" keksimään syitä miksi vielä yhdet pitää kutoa :D
Haluaisin oppia lapasten teon, mutta se peukalo... :roll:

Varo vain, saatat jäädä villasukkiin koukkuun :lol:
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja Tavi » 30 Marras 2013, 01:18

Wau rumaelsa :) Jatka ihmeessä ! Eikös vaan olekin jeeee - fiilis kun oppii uusia taitoja :D

Annimonni , ihan hurja olet kutomaan sukkia ! Mä sain aikaseks hankittua puikkomitan kun puikkoja on jemmassa niin eri kokoa ettei enää tiedä mitä kokoa ovat . Onko aloevera lanka tuttua ? Löysin 10 e 3 lankakerää ihanaisen aurinkoisia aloevera lankoja . Jospa minäkin saisin nyt sukat loppuun asti valmiiksi :lol:
Tavi
 
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2013, 15:12

Re: Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja Pirjo » 02 Joulu 2013, 14:49

Wau, oppisinkohan minäkin! Yhdet ainoat sukat olen kutonut koko ikänäni ja nekin ala-asteella. Se on just se kantapää, joka pelottaa jo etukäteen.
Pirjo
 
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2013, 12:08

Re: Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja annimonni » 04 Joulu 2013, 21:19

Ei ole tuttuja aloevera langat. Minkälaisia ne ovat?
Kantapää on loppujen lopuksi ihan helppo ja ainakin novitan sukkalangan kääreessä on selkeä ohje. Kannattaa yrittää :D
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja Tavi » 05 Joulu 2013, 22:20

^
Vielä en ole aloittanut näillä minulle aivan uusilla tuttavuuksilla , aloeveraa ja jojobaa sisältävillä villasekoitelangoilla . Kovasti ovat kehuneet näitä . Näitä on varmasti ollut jo useampi vuosi myynnissä .
Hoitavat aineosat pitäisivät pysyvän oikealla pesulla . Olen innoissani !
Tavi
 
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2013, 15:12

Re: Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 16 Tammi 2016, 01:30

Kudoin vielä toiset sukat samaksi jouluksi, aviomiehelle, mutta sen jälkeen en ole kutonut enempää. Into lopahti, kun joustinneuleeseen ei tuntunut saavan siistiä värinvaihtokohtaa (esimerkiksi solmu pulpahti aina päällipuolelle), kun vahvistetusta kantapäästä ei tullut ollenkaan sennäköinen kuin olisi pitänyt ja kun viidellä puikolla taiturointi yksinkertaisesti kävi hermoille!

Tein muuten perussukkaohjeeseen muutoksen, joka on mielestäni parannus... Yleensähän neuvotaan, että jalkaterän kavennukset lopetetaan, kun silmukoita on yhtä paljon kuin varteen luotiin. Mutta minusta sukka jää silloin turhan leveäksi ja väljäksi, räpylämäiseksi - ainakin minä haluan sukan istuvan kunnolla. Niinpä tein vielä parit kavennukset lisää, ja istuvuus lisääntyi huomattavasti. Riippuu tietysti kunkin jalan mallista.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja Tiina H » 16 Tammi 2016, 17:36

Jos tekee kapeahkoja raitoja, siihen värinvaihtokohdan siistiksi saamiseen voisi kokeilla sitä, että ei tee lainkaan solmua eikä katkaise lankaa. Kun on aika vaihtaa väriä (1 -> 2), jättää sen edellisen värin (1) olemaan ja juoksuttaa sen mukana niiden kerrosten ylitse, joissa on väri 2, ja aloittaa sitten taas värillä 1, kun on sen aika. Siinä aina kerroksen alussahan ne langat kohtaavat toisensa, ja siinä voi kiepauttaa värejä vähän ympäri, että lanka kulkee siististi mukana. Jos kerros vaihtuu kohdassa, jossa on vierekkäin oikea ja nurja, jää langankuljetus piiloon aika hyvin.

Jos taas joutuu katkaisemaan langan (värin vaihto, langan loppuminen edelliseltä kerältä tai solmu kerässä), voi tehdä niin, että aloittaa uuden langan, kun entistä on jäljellä viitisentoista senttiä. Uutta lankaa jätetään hännäksi saman verran (semmoinen vaaksa). Siihen ei tehdä solmua vaan kiristetään vain lankoja sen verran, että ne pysyvät oikeankokoisen silmukan kireydellä (voi tehdä kyllä löyhän yhden solmun avuksi, jos tahtoo, ja avaa sen sitten myöhemmin). Varsinkin sukassa voi tehdä niin, että myöhemmin sitten päättelee langanpäät nurjalle terävällä neulalla sillä tavoin, että pääteltävä langanpää ommellaan sinne pitkin ja poikin edestakaisin osittain silmukoiden säikeisiin kiinni. Ei siis kokonaan läpi silmukoista. Mennään vaikka vähän matkaa kohti kantapäätä, muutaman kerroksen verran, sitten käännös ja vastakkaiseen suuntaan siihen edellisen langankuljetuksen viereen, ja taas takaisin. Villasukassa ja tumpussa tuollainen päättely huopuu pian sinne hyvin eikä purkaannu.

Kaffe Fassett muistaakseni joskus opasti jossakin, että kun hän tekee kirjoneuletta, hänellä ei jää pääteltäviä langanpäitä, kun hän päättelee ne siinä tehdessään. Sillä tavoin olen ohjetta muistellut, että hän jätti tuollaiset vaaksan pätkät lankaa, ja kun vaihtoi langan 1 lankaan 2, kuljetti sitä langan 1 päätä vuoroin edestä, vuoroin takaa, kun teki langalla 2 silmukoita. Sinne upposi, ja se toinen pää sitten seuraavalla kerroksella samoin. Lankojen vaihtokohdassa langat kannattaa sopivasti kiepauttaa, ettei jää reikää. Tuolloin voi tieten pistää myös ekaksi päättelyyn sen langan 2 irtonaisen pään. :)

Tuo onkin hyvä, rumaelsa, että mittailee sukkaa sopivaksi samalla kun tekee ja muokkaa mallia tarpeen mukaan. Jos olen kutonut sukan jollekulle, jolta en pääse mittaamaan jalkaterää, olen tehnyt niin, että olen jatkanut jalkapöydän päällä resoria, ja itellenikin tykkään tehdä sillä tavalla. Niitä löpsyjä sukkia mulla on vielä vanhoja jäljellä tai saatuja, ja niitä olen käyttänyt toisten villasukkien päällä, kun talvella tarttee useamman kerroksen. (Nyt on kolmet päällekkäin. Varpaat joskus paleltuivat avannossa pahasti, niin että tuntuu tarvivan lämmintä.)
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja Tiina H » 25 Loka 2016, 12:15

Jos haluaa opetella uudenlaisia käsityötekniikoita, vinkkaan menemään kirjastoon. Valtavasti on ilmestynyt erilaisista tekniikoista kirjoja! On myös aiheittain, esimerkiksi pannulappukirjoja, pannunaluskirja, hattukirjoja, eri tavoin punottujen rannekorujen kirjoja ja niin edelleen. Toinen mainio lähde on Käspaikka-sivusto, nykyään nimellä Punomo. http://punomo.fi/teeitse/ Näistä saa vinkkejä myös lasten kanssa värkkäämiseen ja esimerkiksi kotiopetukseen.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Uusia taitoja aikuisiällä!

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 25 Loka 2016, 13:23

Käsityökirjoja on nykyään todella joka lähtöön, ja esimerkiksi meidän oppimamme villasukan kudontatapa ei ole läheskään ainoa. Kantapäitä on monenlaisia, ja sukan voi neuloa myös kärjestä alkaen, jos haluaa kokeilla jotain uutta!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Seuraava

Paluu Käsitöiden maailma

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron