Sivu 2/2

Re: Kotikoulu - miksi ja miten?

ViestiLähetetty: 28 Heinä 2015, 00:27
Kirjoittaja rumaelsa
Opetusneuvos Jorma Hyytiä kirjoittaa Ykköset-lehdessä (23. 4. 2015) suomalaisten, etenkin lasten ja nuorten, liikunnan puutteesta ja liiallisesta istumisesta. Hän toteaa optimistisesti:

"Koulut ovat hyödyntämätön mahdollisuus liikunnallisen elämäntavan lisäämisessä."

Eikös asia paremminkin ole niin, että koulut ovat tehneet paikallaan istumisesta lasten päivän pääsisällön?! :? Koululuokassa lapsijoukon vapaata vaeltelua, lattialla makoilua ja muuta luonnollista liikkumista ei yleensä sallita.

Kotikoulussa on mahdollista kokeilla monenlaista liikkumista oppimisen aikana ja lomassa, lapsen ja tilanteen mukaan soveltaen. Liikkuminen voi olla oppimiskeino, keskittymisapu, virkistäytymistapa tai esimerkiksi opintoretkien sivutuote.

Re: Kotikoulu - miksi ja miten?

ViestiLähetetty: 23 Loka 2021, 00:02
Kirjoittaja rumaelsa
Brittiläinen (puoliksi indonesialainen) pianisti George Harliono siirtyi 13-vuotiaana kotiopetukseen, koska koulu ei pystynyt ottamaan huomioon erityislahjakkaan lapsen tarpeita - ei mitään uutta! Vilkaiskaapa Georgen oma Youtube-kanavaa: https://www.youtube.com/@georgeharliono!

Re: Kotikoulu - miksi ja miten?

ViestiLähetetty: 10 Tammi 2024, 19:34
Kirjoittaja rumaelsa
Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenneurologian ylilääkäri Tuire Lähdesmäki kertoo, että että lapsia ja nuoria tuodaan yhä enemmän tutkittaviksi migreenin ja kroonisen päänsäryn vuoksi (https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010049656.html). Hän toteaa, että korona-aikana "lasten päänsäryt ja muut kivut eivät näkyneet lastenneurologin vastaanotolla ollenkaan" ja yhdistää kivut kouluarjen stressaavuuteen.