Ei kyllä sellasta kotiopetuksen vastaista ollut, mutta joidenkin opettajien pätemisen tarve ja maalaisjärjen puute oli ärsyttävää. Jos enemmän olisi joutunut tuollaisten ihmisten kanssa olemaan tekemisissä olisi saattanutkin löytyä kotiopetuksen vastaisia ajatuksia. Esim. käsityön opettaja oli tosi sanoisinko ärsyttävä jo heti ekalla tapaamiskerralla. Hän on myös apulaisrehtori. Otimme mukaan tyttären tekemiä töitä näyttääksemme niitä ja että niitä voisi ottaa mukaan arviointiin. Ja p...kat, hän ei muuta kuin vilkaisi ja totesi että joo-o. Antoi lapun jossa on mitä ovat seiskaluokkalaisten kanssa tehneet. Niistä piti sitten valita kaksi. Valittiin villasukat ja kaavoista housut. Lisäksi sovittiin teoriakoe. (Välihuomautus: Tämä samainen opettaja piti kiinni kynsin ja hampain siitä ettei meille saa antaa mitään oppimateriaalia edes kokeiden lukuun...
No saatiin kuitenkin bg, maa, hi, et, fy aineiden opettajilta. Matikan ope ei uskaltanut antaa
) Lisäksi pedanettiin piti kirjata oppimispäiväkirjaa käsitöiden etenemisestä ja teoriakokeen jälkeen tekniikan näyttöä. Kysyin saadaanko koululta lainaan kaavoja ja hänen mukaan kaavoja kyllä löytyy vaikka kirjastosta (<- rumaelsalle kiitos
)
Teoriakoe meni ihan päin mäntyä. Ensinnäkin kaikki muut opettajat ovat laittaneet tyttäreni omaan rauhaan tekemään koetta esim. luokan yhteydessä olevaan tilaan jos heillä on ollut samaan aikaan tunti. No, käsityön koe tehtiin sitten samassa tilassa jossa pari tyttöä ompeli saumurilla
. Tytär kyllä sanoi ettei se häirinnyt, mutta totta kai se häiritsi. Sitten kun koe oli tehty tytär sanoi sille opelle että valmis. Ope sanoi, että hänellä loppuu tunti puolen tunnin päästä, odota sen aikaa
Puolen tunnin kuluttua alkoi tekniikoiden näyttö. Enpäs ollut huomannut erikseen puhua, että mitä tekniikoita näytetään. Kaikkihan tietää, että ompelukoneita on aika montaa eri sorttia, eikö? No, eka näyttö: laita langat ompelukoneeseen. Ei onnistunut. Koulun kone on pikkusen erilainen kuin meidän... Ja kun tyttärellä ei ole mitään kiinnnostusta pakkoa enempää käsitöihin niin ei leikannut yhtään miten asia menisi. Sitten ottivatkin virkkuukoukun käteen. Virkkaa ketjusilmukoita, pylvästä jne. Onneksi tuo virkkaus on jotenkin hallussa. Seuraavaksi ottivatkin kutimet ja piti tehdä oikeaa ja nurjaa silmukkaa. Ihan ok nekin meni. Sitten pitikin tehdä kirjoneuletta. Tytär oli että anteeksi mitä
Ope sanoi, että no sitten hän opettaa kun et kerran osaa.
Saatatte varmaan arvata millaiset itkupotkuraivarit tytär sai astuttuaan autoon
Eihän ne pedanetin kirjauksetkaan tuon open mieleen ollut vaikka ihan niin tehtiin kuin oli sovittu. No, pääasia oli että ok numero saatiin silti ja tuosta päästiin. Ajattelin kyllä laittaa opettajalle palautetta, mutta parempi on ehkä vaan antaa olla. Hänen kanssaan emme joudu enää koskaan tekemisiin. Onneksi
Sitten oli kotitalouden opettaja. Aivan hurmaava nainen. Hän otti meidät vastaan niin lämpimästi ja ystävällisesti. Tarjosi kahvia (tavattiin siis kotitaloustunnin jälkeen luokassa) ja juttelu oli mukavaa. Hän oli asunut jossain kohtaa Amerikassa ja kotikoulu oli sen kautta tuttu asia. Hän oli aivan haltioissaan tyttäreni teatteriharrastuksesta. Saatiin jopa itse päättää antaako tytär taitonäytteen tuolla kotitalousluokassa vai ei. Hän ei halunnut pakottaa. Hassua oli, kun tytär ja tuo ope juttelivat kokeen jälkeen ja puheeksi tuli mitä leivän päälle olisi hyvä laittaa niin tytär sanoi meillä käytettävän pelkästään voita. Ope oli sanonut ihan KÄÄK! Voisit kertoa äidille kasvirasvojen terveellisyydestä hieman.
Eihän asia hänelle kuulu, enkä pahoittanut mieltäni tietäen tapauksen.
Sitten on tuo historian ja et:n ope. Siis voi herran jestas mikä opettaja. Noin nelikymppinen mies ja millä asenteella hän hommiaan hoitaa
Paikallislehdessä oli hänestä juttu jossa hänet tituleerattiin yläkoulun suosikkiopettajaksi. Enkä ihmettele. Lehden jutun mukaan hän käy koulussa saamassa nuorisoterapiaa, tietyt hommat hoidetaan ja muuten voidaan olla kuin Ellun kanat
Juttelin hänen kanssaan muutaman kerran ja ekalla kerralla hän sanoi myös mahdollisesti joskus lapsia saadessaan pitävänsä ne kotikoulussa. Hänellä on kaverina kotikoulun käynyt ihminen. Tuo ope on hyvin iloinen, hauska ja saa pidettyä nuoret kurissa. Kuulemma alakoulun puolella kiirii jo sanaa hänen tunneistaan joilla on mukavaa. Hän opettaa myös uskontoa ja yhteiskuntaoppia. Tämä opettaja oli kyllä hyvin kotikoulumyönteinen ja oli sitä mieltä, että kouluttamattomat kotiopettajat osaavat joskus opettaa koulun opettajia paremmin.
Muut opettajat oli välimaastossa. Kuviksen opettajaa en edes nähnyt. Hän vain pyysi saada nähdä jonkun otannan kuviksen töistä. Toimitin työt kansliaan ja parin viikon jälkeen hain ne sieltä ja kuviksen arviointi oli siinä. Ihmettelen kuitenkin miten määräytyi tuo arviointialue yleensä aineissa. Maantiedossa ja biologiassa arvioitiin kasi- ja ysiluokan aiheet, fyysikan ja kemian taasen koko yläkoulu. Helpottihan sen maantiedossa ja biologiassa kovin kun oli yksi kirja vähemmän luettavaa. Biologiassa meillä oli esittää noin viidenkymmenen kasvin kasvio joka nosti numeroa. Hyvin positiivista oli myös matikan opettaja. Ensin sovimme suoritettavan joka luokka omanaan. Hän kuitenkin ehdotti sellaista, jossa kokeet olisivatkin aihealueittain ja tehtäviä olisi eri luokkatasoilta. Ensin oli luvut ja laskutoimitukset ja algebra, toisena geometria ja kolmantena funktiot ja tilastot ja todennäköisyys. Lisäksi saimme itse kertoa arvosanan tavoitetason ja sen mukaan oli sitten koe. Tuo käytäntö oli tosi hyvä. Muuten olisi ollut hankalaa tietää mitä harjoitella. Kaikissa aineissa saimme kertoa haluamamme arvostelutason. Se oli tosi hyvä asia.