Edistymisen valvonta

Eri aineiden oppimateriaaleille on omat ketjut. Huomaa, että yhteensä viestiketjuja on jo kaksi sivua!

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 13 Tammi 2016, 20:23

Kävimme tapaamisessa, ja se meni mukavasti. Toki meiltä kysytään, miten kauan meinaamme jatkaa: yläkoulun oppisisällöt ovat aika laajoja hallittavia niin, että ne pystyisi opettamaan toiselle.

Kehuttiin sitä, miten laajasti ja monipuolisesti pystymme tekemään joitakin asioita. Toisaalta hieman puutteena nähtiin se, ettei lapsi pysty osallistumaan joukkuepeleihin, joissa olisi ihan kunnon joukkueet. Nyt hän on pelannut pihasählyä ja -jalkapalloa niin, että on esimerkiksi kolme ihmistä per puoli, monen ikäisiä lapsia ja välillä aikuinenkin. Lisäksi toivotaan, että hän tutustuisi telinevoimistelun telineisiin. Hän on käynyt ohjatussa telinevoimistelussa kolmivuotiaasta kuusivuotiaaksi, mutta se on kuulemma vähän eri asia, kun nyt on kasvanut ja silloin oli pieni. Vartalon hallintaa kai siinä haettaisiin, että osaisi nyt murrosikäisenä ja kohta pituuskasvunsa päättäneenäkin liikkua telineissä. Olemme kyllä käyneet puistoissa, missä lapsi on mennyt puomilla, kiipeillyt ja tehnyt neulansilmiä rekillä tai renkaissa. Trampoliinilla hän on hyppinut kaverin luona. Samoin hän ei pääse harjoittelemaan yhteislaulua isommassa porukassa eikä ole vielä harjoitellut soittamista millään soittimella (paitsi rytmisoittimilla ja STOMP-tyylisesti kaikella, mitä käteen osuu).

Lapsi oli nyt asiallisesti tapaamisessa. Tuolla erityislapsi-otsikon alla olen kirjoitellut siitä, miten hänellä on ollut välillä vähän hankaluuksia. Nyt hän oli hienosti, esitteli tekemiään töitä ja kertoili, mitä on tehty. Sitten teki kahdestaan opettajan seurassa tehtäviä, esimerkiksi englannin keskustelua ja matikan tehtäviä. Matikasta opettaja ohjesti lasta selkeästi ainakin kahdesti, kun olin läsnä, ja ehkä vielä sitten silloin, kun olivat kahden, että tässä nipussa on monenlaisia tehtäviä, ja osa on varmasti sellaisia, joita aiheita emme ole vielä käsitelleet, mutta lapsi voi tehdä sellaiset tehtävät, joissa on tuttu aihe. Loput tehdään sitten keväällä, eikä siis yhtään haittaa, vaikka nyt ei tehdä kuin osa.

Jälkeen päin lapsi sanoi sitten kuitenkin, että häntä koko ajan pelotti (siinä matikassa nimenomaan), että hän ei tee asioita oikein. :/
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 14 Tammi 2016, 13:40

Kuopuksen nykyinen valvova opettaja ei onneksi ole kovin innokas pitämään kokeita. Syksyllä oli yksi matematiikan koe. Opettaja oli laatinut tehtäviä peräti neljän sivun verran käsittelemistämme aiheista, ja tällä kertaa poika jaksoi aivan ihmeellisesti ja sai kaikki tehtävät valmiiksi puolessatoista tunnissa! Hänen keskittymisensä vaihtelee paljon. Alkuun pääseminen on usein vaikeaa. Hän huomasi nyt itsekin, että kannattaa aloittaa helpoimmista tehtävistä, sillä niissä onnistuminen antoi intoa jatkaa. Kuopus on äärimmäisen sitkeä: vaikka tehtäviä tehdessä välillä kumit, kynät ja ärräpäät lentelevät, hän ei silti suostu antamaan periksi, vaan haluaa korjata virheet ja tehdä loppuun, mieluiten täydellisesti... Muistuttaa hyvin paljon isäänsä! :D
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 27 Tammi 2016, 19:10

Tiina H kirjoitti:Lapsella meni vuosi sitten syksy aivan harakoille, kun hänen perussairautensa (ihottuma) paheni kaiken hallitsevaksi. Nyt on mennyt paremmin. Osassa aiheita hän on jäljessä ikätovereitaan (viidesluokkalaisia), osassa edellä, mutta se ei haitanne. Esimerkiksi hän teki nelosluokan englannit vasta nyt syksyn aikana. Nyt siirrymme vitosluokan kirjaan.


Meillä on usein käynyt niin, että englannin kirjan läpikäymistä on jatkettu vielä kesällä ja joskus seuraavana syksynäkin. Tärkeintä on oppia asiat kunnolla - viis siitä, mille luokkatasolle kirja on tarkoitettu! ;) Nytkin menemme kuopuksen enkun kirjassa vasta viidennessä kappaleessa, ja kappaleita on yli 20... Koulussahan asia hoidetaan siten, että aikataulussa pysytään jättämällä tehtäviä välistä tekemättä, ja kirjan lopusta jätetään tarvittaessa viimeiset kappaleet käymättä. Me taas teemme jokaikisen tehtävän ja käymme joka ainoan ekstrakappaleenkin läpi.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 27 Tammi 2016, 20:52

^ Niin mekin teemme :) ja juuri siksi, että on tärkeämpää oppia kuin tehdä jonkun toisen määrittelemän aikataulun mukaan samassa tahdissa kuin "kaikki muutkin". Meillä yhteysopettaja on kyllä tosi kivasti hoitanut tämänkin, että hän katsastaa vain niitä asioita, mitä tietää meidän opiskelleen. Ei teetä sellaisia tehtäviä, joita muut saman ikäiset ovat koululuokassa tehneet, jos me emme ole niitä aiheita vielä käsitelleet.

Olen miettinyt, että tämä omassa tahdissa eteneminen ehkä auttaa lasta säilyttämään ja kehittämään itseohjautuvuuttaan. Oppii itse miettimään, mitä asioita tarvii opetella, missä järjestyksessä ne kannattaa tehdä ja miten kauan niihin olisi varattava aikaa.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 23 Touko 2016, 08:13

Huomenna meillä on taas tapaaminen koululla. Olin miettinyt, että kevät on mennyt aivan hirmuisen nopeasti eikä juuri mitään ole ehditty tekemään, mutta kun kirjoitin tiivistelmän oppimispäiväkirjasta, huomasin, että on sitä nyt jotakin kuitenkin.

Edellä puhuin siitä etenemisestä paikallisten koulujen opsin tahtiin, että opettaja ei onneksi niistä asioista teetä tehtäviä, mitä emme ole käsitelleet, ja on muutenkin ollut ymmärtäväinen oman tahdin mukaan etenemiseen. Kuitenkin noista taitoaineista tulee sitten ehkä hieman palautetta, ettemme ole tehneet vielä joitakin juttuja, joita täällä on tietyillä luokilla tehty. Käsityöketjussahan siitä jo vähän kirjoitinkin: vuodenvaihteen tapaamisen kirjallisessa palautteessa oli huomio, ettei lapsi ole tehnyt kaavoitusta ja vaatetta eikä ole mainintaa koneompelusta. (Siitä kyllä oli aiemmin maininta, hän teki käsityökerhossa mm. kaavoista keppihevosen, jonka ratsasti tapaamiseen taannoin, ja osaa langoittaa koneen sekä kotona että kerhossa. Mutta se oli joskus aiemmin se maininta, ei tässä, ja tekstiä on kuitenkin paljon ja opettajalla muutakin kuin tämä valvonta :), niin en ihmettele, ettei ole jäänyt mieleen.) Palautetta tosiaan oli myös kirjallisesti eli koulutoimen johtajalle tms. päin siitä, että joukkuepeleihin osallistuminen jää heikoksi samoin kuin ryhmässä musisointi. Ja se telinevoimistelu. (Nytkin lapsi on talven ja kevään aikana telinevoimisteluun liittyvinä juttuina mm. tehnyt neulansilmiä puistossa rekkiin verrattavissa olevalla tangolla, kiipeillyt telineissä ja puissa, tasapainoillut aidoilla, kaiteilla, muureilla, puistojen puomeilla jne., hyppinyt trampalla ja reenannut siltaa ja kärrynpyörää, kun kroppa alkaa kasvun jälkeen olla taas hallinnassa. Tanssillisista liikkeistä hän ei ole niin innostunut.)

Samoin tuli maininta siitä, ettei ole harjoitellut suunnistamista. Lapsi tuntee kyllä kompassin käytön periaatteen ja osaa sitä käyttää, ja tätä on harjoiteltu ainakin pari vuotta sitten jo. Samoin hän hahmottaa katukarttaa muttei ole harjoitellut maastokartan avulla. Olemme kyllä tutkineet, mitä merkintöjä maastokartoissa on. Rasteja hän ei ole hakenut koskaan, mutta harrastaa geokätköilyä.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 24 Touko 2016, 16:56

No niin, käyty on. Lapsi teki englannin luetun ymmärtämisen tehtävän ja matikkaa ja piti esitelmän (ystävyydestä) ja näytti referaatin ja kirjoitelman, muistiinpanoja ym. ja joitakin kädentaitotöitä. Siinä sivussa opettaja kyseli joitakin asioita, ihan vaikka vain, että mistäs se ilma koostuu. (Lapsi sanoi, että hapesta, heliumista ja typestä. Hiilidioksidia ei muistanut mainita.) Opettaja käy asioita läpi niin, että hänellä on se oppimispäiväkirjan tiivistelmä ja sen pohjalta sitten vertaa koulujen käyttämään opsiin, ja tämä oletettavasti siksi, että minä en ole toimittanut sinne kyllä mitään opetussuunnitelmaa :oops:, niin että eihän hänellä muuta opsia ole pohjana.

Meillä on jäänyt tekemättä esimerkiksi: joukkuepelaaminen eri lajeissa (koripallo, jalkapallo, lentopallo - toki periaate on selvä, mutta lapsi on koripalloa ja jalkapalloa vain pelaillut eikä ns. oikeilla joukkueilla), suunnistaminen maastokartan mukaan ja ne maastokartan merkinnät, telinevoimistelu ja tässä ei ole koetettu esimerkiksi niitä välineitä, joita permannolla käytetään, ja joitakin tiettyjä liikesarjoja, joita siinä kuuluisi (?) harjoitella (vaikka palloa ja vannetta lapsi kyllä käsittelee, mutta ei permantovoimistelun liikkein - ja minä jääräpää en edes pidä tärkeänä sitä, että hän kokeilisi niitä liikkeitä, vaan olen onnellinen, että hän on löytänyt jo monia itselleen mieluisia tapoja liikkua), musiikkiliikunta (lapsi kysyi, mitä se nyt sitten muka on :D ja totesi, että on hän kyllä tanssinut musiikin tahdissa, kun on kaverin kanssa laulanut Sing Staria), jotkin laskualgoritmit (jakolasku on lapselle jostain syystä vaikeaa, joten esimerkiksi hän ei osaa laskea jakokulmassa tai muuten paitsi lukuyksiköittäin kyllä, mutta jaettavan jakaminen ryhmissä ei esimerkiksi suju), ja se vaatteen kaavoitus ja koneompelu, vaikka ompelukoneen käyttö onkin hallinnassa. Myöskään emme ole vielä perehtyneet suomen kielioppiin, esimerkiksi lauseenjäseniin, muuta kuin pinnallisesti niin, että lapsi tietää suunnilleen, mitä tarkoittavat vaikkapa subjekti, predikaatti ja objekti.

Kyllä minulta taas tietenkin kysyttiin, aiommeko vielä jatkaa kotikoulua. Opettajan näkemyksen mukaan olisi lapsen kannalta hyvä siirtyä kouluun kuudennelle luokalle, että ehtisi olla vuoden kaveriporukassa ennen siirtymistä yläkouluun. Samoin hän sanoi, että meille vanhemmille tulee aika iso kuorma tästä opetuksesta, kun asiamäärät kasvavat entisestään.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja annimonni » 25 Touko 2016, 16:04

Meillä on myös nyt molemmat lapset "katsastettu" :D
Tyttären ysiluokan uusi valvova ope oli aivan mahtava ja toivon hänen tulevan pojankin valvojaksi ensi vuoden kuudennen luokan jälkeen.
Molempien opettajien käynnistä jäi hyvä olo.

Jännä miten erilaisia asioita kotikoululaisilta vaaditaan. Esim. juuri tuo liikunta. Olen kirjoittanut opsiin liikuntaa monipuolisesti vuodenaikojen mukaan. Pojan opelle juuri tänään luettelin miten ollaan liikuttu ja siinä se. Mielestäni ei voi mitenkään vaatia ihan juuri kaikkia mitä kuntien opseissa on, koska esim. välineitä ei ole.
Meillä ei ole mitään testauksia vaan ihan kerrotaan ja näytetään mitä ollaan tehty vuoden aikana ja se on riittänyt.
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja annimonni » 25 Touko 2016, 16:11

Samoin hän sanoi, että meille vanhemmille tulee aika iso kuorma tästä opetuksesta, kun asiamäärät kasvavat entisestään


Tuo nyt oli ehkä vähän asiatonta sanoa. Mikä hän on tietämään teidän kuormistanne. Asiamäärät kyllä lisääntyy, mutta ei ne mitään rakettitiedettä ole ;)
(paitsi matikka välillä :lol: )
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 25 Touko 2016, 16:23

Kiva kuulla, että on ollut mukava tapaaminen!

Minulle tuli mieleeni, että olisi kiinnostavaa nähdä, miten tarkkaan kirjaatte (te, joilla lapsia on kotioppijoina) omaan opetussuunnitelmaan asioita. Sen muistan, että rumaelsalla oli hyvä lista elämänkatsomustiedon opiskelusta. Käytättekö pohjana valtakunnalisia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita vai kuntien opseja? (Ja olisiko tämä uuden ketjun aihe?)
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Edistymisen valvonta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 26 Touko 2016, 09:24

annimonni kirjoitti:
Samoin hän sanoi, että meille vanhemmille tulee aika iso kuorma tästä opetuksesta, kun asiamäärät kasvavat entisestään


Tuo nyt oli ehkä vähän asiatonta sanoa. Mikä hän on tietämään teidän kuormistanne. Asiamäärät kyllä lisääntyy, mutta ei ne mitään rakettitiedettä ole ;)
(paitsi matikka välillä :lol: )

Meillä on ollut aika raskaita ja hyvin raskaita vaiheita sekä lapsen että puolisoni sairastamisen takia, ja lapsi on omanlaisensa, ja näistä opettaja tietää. Kommentti saattoi sitten tulla siksi. Mutta toisaalta hänen pitäisi muistaa varmaan sekin, että meillä on kummallakin hyvin pitkä koulutus ja mulla taustalla täydentävinä opintoina opettajan pedagoginen pätevyys (vaikkei sitä tässä edes tarvita; se on ajalta ennen lasta). Mutta en ole kovin systemaattinen ihminen kaikissa asioissa, joten hän ehkä sen on huomannut... Vaan ei tosiaan peruskoulun oppimäärä ole kuitenkaan sen enempää kuin peruskoulun oppimäärä ja siten kyllä ihan takuulla hallittavissa, vaikkei olisi aineenopettajan pätevyyttä niistä eri oppiaineista, joita peruskoulussa opetetaan.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

EdellinenSeuraava

Paluu Kotiopetus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron