Meilläkin opettaja hoputtaa kertotaulukokeen päivämäärän sopimista, jotta lapsi "ehtii käydä kolmosluokan sisällöt läpi" - ikään kuin olisi koepäivästä kiinni, milloin siirrymme seuraavaan asiaan!
"Kevätlukukaudelle jää silti vielä paljon opittavia asioita", toteaa opettaja... Niin, varmaankaan hän opettajana ei voi jäädä odottamaan, että luokan jokainen lapsi on oppinut jokaisen asian kunnolla, mutta kun minulla on yksi "oppilas", mitä järkeä olisi kiirehtiä eteenpäin, ellei lapsi selvästikään ole sisäistänyt opittavaa asiaa?
Kolmasluokkalainen sai tänä syksynä luvan suorittaa yhden ympäristö- ja luonnontiedon osion portfoliona. Aiheena oli maiseman muuttuminen, kartta, jääkausi, vesistöt, maalajit, kivet ja mineraalit, maaperän vaikutus kasvillisuuteen. Etsimme kivi- ja maanäytteitä, harjoittelimme kartan käyttöä kaupungissa, tutkimme jääkauden jälkiä lähiseudulla, seurasimme veden kulkua mereen täältä vedenjakaja-alueelta jne. Eräästä paikkakuntamme järvestä vesi virtaa kahtaalle, toisaalta Kokemäenjokeen, toisaalta Kyrönjokeen! Löysimme kotiseutukirjasta vanhoja kuvia kuntakeskuksesta, ja poika kävi kuvaamassa samat paikat uudelleen. Kuvista koottiin pieni näyttely, josta tuli niin hieno, että saimme sen kahdeksi viikoksi esille kirjastoonkin!
Opettaja sai portfoliona nähtäväkseen valokuvanäyttelyn, tietoja karttatehtävistä, itse piirretyn kotipihan kartan oikeine karttamerkkeineen, kerätyt maa- ja kivinäytteet nimettyinä sekä tietolehtiä jääkauden jäljistä tällä alueella, vesistöistä ja metsätyypeistä. Olen todella tyytyväinen jaksoon, johon sisältyi paljon retkiä, ja ylpeä monipuolisista näytteistä ja siitä, miten hyvin onnistuin kytkemään opittavat asiat konkreettisesti kotiseutuun. Ajattelin, että johan on ihme, jos opettaja ei tätä portfoliota kehu!
Mutta arvatkaas, tuliko palautteeksi yhtään kehumisen sanaa...
Päinvastoin, mahdollista seuraavaa portfoliota varten opettaja luetteli lisää vaatimuksia: "Toivoisin portfoliossa olevan myös oppimispäiväkirjan, josta näkyy mitä (tavoitteet) ja millaisella aikataululla teemoja on käyty sekä oman oppimisen kuvausta." Siis mitä?! Aikataulumme ei kuulu opettajalle pätkääkään, ja portfoliommehan oli nimenomaan oppimispäiväkirja, josta opettaja näkee käsitellyt teemat ja tärkeimmät lapsen oppimat asiat. Toiminnallista oppimista jatkan lapsen kanssa mielelläni edelleen, mutta portfolioita tai oppimispäiväkirjoja emme enää vaivaudu opettajalle tekemään; mieluummin sitten mennään vain kokeisiin...
Minusta tuntuu, että suurin peikko ainakin meidän koulun opettajille on OMA-ALOITTEISUUS. Mikä tahansa oma-aloitteisuus oppilaiden tai vanhempien taholta koetaan uhkaavaksi. Siksi kai opettajat karsastavat myös täällä virinnyttä vanhempainyhdistyshanketta, joka voisi johtaa vanhempien "tunkeutumiseen" opettajien "reviirille".