Minäkin olen tähän asti käyttänyt kunnan opetussuunnitelmaa apuna, jotta olen saanut muutettua opetussuunnitelman perusteiden kovin abstraktit tavoitteet konkreettisempaan muotoon. Esimerkiksi käsitöiden osalta kunnan opetussuunnitelmassa on mainittu konkreettisia tekniikoita eri luokkien kohdalla.
Tosin jos haluaa ottaa nämä uusimmat opetussuunnitelman perusteet käyttöön heti - mikä on kotioppijoiden osalta ihan mahdollista! - eikä odottaa vuoden päähän, jolloin kuntien uudet opetussuunnitelmat valmistuvat, kunnan nykyinen opetussuunnitelma on ajastaan jäljessä. Minä ainakin rupesin innoissani heti kevään viimeisten kokeiden jälkeen rakentamaan kuopukselle uusien perusteiden mukaista opetussuunnitelmaa!
Päätin käyttää entistä paremmin hyväkseni eheytetyn opetuksen mahdollisuutta sekä sitä, että oppimistavoitteiden seuraava nivelkohta on vasta kuudennen luokan lopussa. Hahmottelen siis kolmivuotista opetussuunnitelmaa, joka koostuu isommista jaksoista tai projekteista. Vaikka oppiainejako muuttui luonnontieteellisten aineiden osalta eli ne keskitettiin ympäristöoppi-nimikkeen alle, oppisisällöt näyttäisivät olevan aika lailla samat; esimerkiksi vanhoja biologian, maantiedon ja fysiikka-kemian oppikirjoja selaamalla siis pääsee varsin hyvin perille, mitä aihepiirejä ympäristöopissa pitää ehtiä seuraavien kolmen vuoden aikana käsitellä.
Tyypillisesti lukuaineiden opetus etenee spiraalimaisesti ja oppikirjat noudattavat samaa kaavaa: aiheet toistuvat vuosi vuodelta, mutta siirrytään vähitellen konkreettisesta abstraktimpaan ja läheisestä kaukaisempaan. Tavoitteena on oppimisen ja löytämisen ilo avaamalla lapselle ennestään tutuista asioista uusia, kiehtovia puolia - kuin avattaisiin salaperäinen aarrearkku. Se ehkä onnistuukin, jos uudet asiat todella ovat lapselle uusia, mutta sellainen lapsi, joka on tiedoiltaan paljon edellä ikäisiään, joutuu pettymään jatkuvasti: eräs lapsi kuvaili kokemusta siten, että kun aarrearkku avattiin, muut oppilaat saivat jalokiviä ja hän itse vanhoja sukkia...
Tiedonnälkäiselle kuopukselle oppikirjojen tarjoamaan tietoon pettyminen on tuttua. Toivon, että hän saa enemmän löytöretkeilyn iloa, kun käsittelemme kutakin teemaa monitieteisesti ja kerralla perusteellisemmin, riippumatta siitä, onko kyseinen aihe neljännen vai kuudennen luokan oppikirjoissa. Aion vähentää oppikirjojen käyttöä lapsen osalta, mutta kuten eräs kotiopettaja totesi vanhalla foorumilla, ne ovat silti erinomaisia opettajan oppaiksi!
Ajatuksenani on, että aloittaisimme neljännen luokan kuopuksen kanssa isoista asioista: maailmankaikkeudesta, elämän synnystä ja ihmiskunnan alkuvaiheista. Jos poika tuntuu innostuneelta, teema voisi olla jopa koko vuoden mittainen. Aihekokonaisuushan on valtavan laaja - avaruus, maapallon rakenne, eliökunnan kehitys, dinosaurukset, metsästäjä-keräilijäkulttuurit, maanviljelyksen alku, talonpoikaiskulttuuri... Projektissa voisivat yhdistyä ainakin ympäristöoppi, historia, äidinkieli, musiikki, kuvataide, liikunta ja elämänkatsomustieto. Koko viime lukuvuoden tutustuimme elämänkatsomustiedossa eri kansojen satuperinteeseen ja muun muassa maailmansyntytarinoihin. Tämä teema olisi sille sopivaa jatkoa ja sisältäisi luontevasti seuraavankin elämänkatsomustiedon aihepiirin, Raamatun kertomukset!
Matematiikan ja vieraat kielet jätän enimmäkseen projektiopetuksen ulkopuolelle, mutta joskus tietysti voi muodostua luontevia yhteyksiä niihinkin. Innostun helposti kokonaisteemojen suunnittelusta liikaakin, niin että haluaisin ihan kaiken liittyvän täydellisesti kulloiseenkin projektiin. Elämä ei kuitenkaan ole kokonaan hallittavissa - varsinkaan kolmen vuoden päähän! - ja täytyy jättää tilaa sattumille, ajankohtaisten tapahtumien esiin nostamille teemoille ja lapsen vaihtuville kiinnostuksen kohteille , jopa kiinnostuksen ennenaikaiselle lopahtamiselle.
Yleensä arvelen, että oppisisällöt eivät käytännössä muutu kovin paljon. Sen sijaan opetusmenetelmien muuttamisesta puhutaan uusissa perusteissa paljon: korostetaan muun muassa toiminnallisuutta ja elämyksellisyyttä, kokonaisuuksien muodostamista sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttämistä luontevasti opetuksessa. Vaaditaan opetuksen laajentamista koulun seinien ulkopuolelle ja osallistumista yhteiskunnalliseen toimintaan. Esimerkiksi ympäristöopissa täytyy 3. - 6. luokalla toteuttaa "yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla"! Uutena vaatimuksena on pienen kasvion keruu jo 3. - 6. luokalla.
annimonni, sijamuodot ja sanaluokat sekä verbien persoona- ja aikamuodot löytyvät uusissa opetussuunnitelman perusteissa 3. - 6. luokan tavoitteista. Ilmeisesti niitä ei mainita 7. - 9. luokan kohdalla enää, koska ne oletetaan jo opituksi ja vain kerrattavaksi asiaksi? Varmaan ne edellytetään kieliopin päättökokeessa edelleen.
Sellaisen yksityiskohdan huomasin, että 3. - 6. luokan musiikissa annetaan mahdollisuus käyttää itse kehiteltyjä musiikin merkintätapoja: "käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia"! Tämä on otettu huomioon myös hyvän arvosanan perusteluissa: "Oppilas toimii OPISKELTUJEN [korostus minun] musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä."
Historian sisällöistä sen sijaan on 3. - 6. luokalta jätetty pois oman perheen ja kotiseudun historia (aiheeseen perehtyminen on enää pelkkä suositus) ja Ranskan vallankumous, jota ei löydy myöskään 7. - 9. luokan sisällöistä. Viidestä vaihtoehdosta valittava pakollinen lisäteema on jätetty pois, mutta mainitaan, että historiaa voidaan aikajärjestyksen sijaan käsitellä teemoittain; jos kotiopetuksessa haluaa käyttää teemoittaista opiskelua, vanhojen opetussuunnitelman perusteiden mainitsemat teemat voinevat toimia osviittana.