Meille tuli taas noottia liikunnasta:
Onko lapsi tutustunut jalkapalloon, lentopalloon, koripalloon? Ilmeisesti ei riitä, että pelaa palloa parin kaverin kanssa ja sitä pihasählyä noin kolmen-neljän hengen joukkueissa. Koripallosta hän tietää pallon kuljetuksen periaatteen ja osaa kuljettaa koripalloa pompottaen ja heittää palloa toiselle ihmiselle. Samoin hän osaa heittää koriin päin ja koettaa saada korin. Lentopalloa ei ole koskaan kokeillut eikä juuri tunne lajia.
Ja se telinevoimistelu. Sehän ei siis riitä, että hän sitä harrasti kolmivuotiaasta kuusivuotiaaksi, kuten aiemmin kerroin, vaan pitäisi nyt koululaisena tutustua uudestaan. Kerroin, että lapsi tekee puistoissa rekkitangon kaltaisella tangolla esimerkiksi neulansilmän, osaa mennä puomilla (tai aidalla tai vastaavalla, jossa tasapainoillaan), ja esimerkiksi hyppyarkkuun verrattavissa on jokin muu este, jonka yli hän osaa hypätä ottaen esteestä tukea, vaikka betoniporsas tai muu sellainen. Hyvä, että tekee niitä, mutta entä se permantovoimistelu sitten? Onko tutustunut permantovälineisiin, nauha, pallo ja vanne? Kerroin, että on hänellä hulavanne ja palloa pompottelee ja heittelee kyllä useinkin. Niin, mutta kun siinä permannolla voimistelussa on niitä liikesarjoja, onko niihin tutustunut? No ei ole.
Vielä: Onko musiikkiliikuntaa kokeiltu? Mitä se oikein on? kysyi lapsi. Kerroin, että liikkumista musiikin tahdissa. Lapsi kertoi opettajalle, että on hän kyllä tanssinut kaverin kanssa samalla, kun on laulanut Sing Staria. (Meillä ei ole sitä peliä, mutta kaverilla on, ja sitä pelaavat aina välillä ja laulavat ja vissiinkin siis tanssivat myös. Kaveri harrastaa aktiivisesti diskotanssia, meillä lapsi enemmänkin kiipeilyä, hyppimistä, loikkimista, tasapainoilua ja musiikissa klassista, etenkin vanhaa musiikkia.)
Puolisolle kun kerroin näistä, hän tuhahti ensin ruman sanan

ja totesi mulle, että unohda koko juttu. Olemme kumpikin sitä mieltä, että tärkeintä on, että lapsi löytää itselleen mieluisia ja sopivia tapoja liikkua ja säilyttää liikkumisen ilon vanhempanakin. (Opettaja kyllä sanoi jotenkin siihen tapaan, että pulmana meillä on se, että ei ole mahdollisuutta kokeilla kaikkia lajeja.) Minä olen kauhean iloinen siitäkin, että lapsi alkaa taas hallita kroppaansa paremmin, kun pituuskasvu on jarruttanut ja alkaa olla kroppa siinä mitassa kuin se meinaa olla. En tiedä, onko tätä liikuntaan tarttumista nyt sen takia niin usein, kun tuo lapsen lähikoulu ilmeisesti on aika liikuntapainotteinen, Liikkuva koulu.