Sivu 4/4

Re: "Kotiopetus ei edistä kasvua ja kehitystä"?

ViestiLähetetty: 03 Helmi 2017, 14:28
Kirjoittaja Vanilja
Meillä neurologi sanoi yhdeksi mahdollisuudeksi erityisluokan, joka on yhdessä koulussa tuolla kaupungin toisella laidalla. Siellä on pienemmät ryhmät, jolloin opettajan on mahdollista ohjata enemmän nuoren opiskelua. Nythän se on ollut mahdollista osin siksi, että luokka muuten on todella rauhallinen. Olen todella kiitollinen siitä, että lapsi pääsi noin hyvälle luokalle; en oikeasti uskalla edes ajatella, mitä hänen olemisestaan tulisi, jos luokka olisi levoton ja ilmapiiri ehkä sillä tavalla kyyninen, mitä itse nuorena koin. No, en tiedä, millaisia yläkoulut yleensä ovat ja voi olla, että olen antanut liian negatiivisen kuvan. Tässä varmasti omatkin koulumuistoni kummittelevat taustalla. Tuntumani on kuitenkin, että kotiopetuksesta voi olla varsin vaikea hypätä suoraan tavalliseen yläkouluun, missä vaihdetaan jatkuvasti luokkaa, opettajat vaihtuvat ja opiskelijalta odotetaan mielestäni kylmiltään vähän liikaakin oma-aloitteisuutta. Onko siellä teillä päin mahdollisuutta pienryhmäopetukseen? Tai ainakin vaatisin varsin perusteellisia alkulämmittelyjä opettajien kanssa - meillähän tieto lapsen "erityisyydestä" tavoitti opettajat myöhään ja sitä odotellessa oli tuskaisiakin kuukausia. Jos myönteisiä puolia mietin, niin yläkoulussa aineestaan innostunut opettaja voi ilahtuakin, jos opiskelija haluaa miettiä asioita perusteellisesti ja kyseenalaistaa. Mutta siis totta kai mielestäni täytyisi voida ajatella myös kotikouluvaihtoehtoa. En tiedä, voisiko siihen ajatella jonkinlaista seurantaa sitten vaikka lastensuojelun puolelta eli ette heidän näkökulmastaan häviä mihinkään maanrakoon vaan pidätte yhteyttä ja jos nuorella sitten alkaa mennä huonommin, siihen voidaan puuttua nopeasti.

Re: "Kotiopetus ei edistä kasvua ja kehitystä"?

ViestiLähetetty: 15 Syys 2018, 19:09
Kirjoittaja rumaelsa
Kasvatustieteen opiskelu antaa kiintoisia näkökulmia kouluinstituutioon ja auttaa entistä paremmin ymmärtämään, miksi kotiopetus on niin valtava peikko viranomaistahoille, on sitten kyse koulun tai terveydenhuollon toimijoista. Luen parhaillaan kasvatussosiologian tenttikirjaa (Antikainen & Rinne & Koski: "Kasvatussosiologia"). Sen mukaan virallinen ideologia pitää koulua "tärkeimpänä osana yhteiskunnallista integraatiokoneistoa" - ei ihme, että siitä kieltäytyviä pidetään vaarallisina, epäsosiaalisina tai vaikkapa häiriintyneinä!