Kirjoittaja Tiina H » 28 Tammi 2015, 13:37
Olen jutellut lapsen kanssa mahdollisuudesta "kurkistaa kouluun", että näkisi, millaista siellä on, eikä olisi kavereidensa kertomusten ja omien ennakkokäsitystensä varassa. Hän kieltäytyy ehdottomasti, paitsi että ehkä viikon voisi käydä katsomassa, mutta ei oikeasti halua. Hän pohti myös, miten siellä voisi olla, jos ruokailuun on aikaa vartti, josta osa käytetään jonotukseen (ja ruoka-aika on silloin kun kello soi eikä nälkä välttämättä satu samaan aikaan), ja ruokakin kuulemma pahaa. Lisäksi mietitytti se, jos luokassa on parikymmentä lasta ja hälinää. Hän käy kerhossa, jossa on kymmenkunta lasta, ja se on hänen mielestään sopiva määrä, enemmän olisi liikaa.
Tässä on meidän tapauksessamme kaksi puolta: oppiminen ja sitten nämä lapsen omat ennakkoluulot, sosiaaliset jutut ym. Oppimisessa ei kotiopetuksessa ole ollut ongelmia (tutkivan opettajankaan mielestä, kun äskettäin tapaamisessa kävimme), mutta lapsi on jumiutunut joihinkin käsityksiin ja toimintamalleihin, eikä hänellä ole (psykiatrin tai vaikkapa yhden sukulaisen, yhden perhetutun tai yhden ystäväni mielestä - kaikki tavalla tai toisella koulu- tai opetusjärjestelmän kanssa tekemisissä) tarpeeksi mahdollisuuksia peilata itseään, käsityksiään ja toimintaansa muihin lapsiin.
Itse koen tilanteen kovin hankalana. En tiedä kohta, mitä ajatella: pelkään, että teemme sitten niin tai näin tulen tehneeksi ratkaisuja, joista on lapselle haittaa. Tiedän, että lapsella on pulmia esimerkiksi hälyn sietämisen, siirtymätilanteiden ja jumiutumisten kanssa ja sen kanssa, että hän ottaa asiat hyvin henkilökohtaisesti. Samoin tunnetaidoissa on tekemistä.
Lisäyksenä, että toisaalta sitten esimerkiksi kerhon ohjaajalta kun kysyin, miten on mennyt, hän kertoi lapsen toimivan tosi hienosti ryhmässä ja työskentelevän suunnitelmallisesti ja rauhallisesti. Hän on iloinen ja valoisa ja ottaa kontaktia muihin avoimesti ja rohkeasti. Arvelen, että lapsi viihtyy siinä ryhmässä, koska siellä tehdään asiaa, josta hän on kiinnostunut, ja hän saa käyttää siellä luovuuttaan, ja ohjaaja on tosi hyvä tyyppinä ja ohjaajana. Ryhmässä ei ole riehumista tai kiusaamista ja se on sopivan pieni.