Lapsen vahvuuksien hyödyntäminen oppimisessa

Eri aineiden oppimateriaaleille on omat ketjut. Huomaa, että yhteensä viestiketjuja on jo kaksi sivua!

Lapsen vahvuuksien hyödyntäminen oppimisessa

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 14 Kesä 2014, 23:26

Kun kuopuksemme avaruudellisen hahmottamisen kyky todettiin poikkeuksellisen kehittyneeksi, aloin etsiä netistä tietoa siitä, mitä avaruudellinen hahmottaminen oikeastaan on ja miten lapsen erityislahjakkuuden avulla mahdollisesti voitaisiin voittaa oppimisen pulmia muilla alueilla. Totesin, että haku "avaruudellinen hahmottaminen" toi tulokseksi lähes pelkästään tietoa avaruudellisen hahmottamisen ongelmista... Lopulta löysin kuitenkin tällaisen avaruudellisen hahmottamisen määritelmän (http://tina.tkk.fi/tietopankki/hannula.pdf):

1) Tilataju, johon kuuluu kyky löytää pystysuora ja vaakasuora häiritsevästä
informaatiosta huolimatta. (Esimerkiksi Piaget'n vesilasi -testi, jossa
kallistettuun lasiin pitää piirtää vedenpinta.)
2 Mentaalinen rotaatio, johon kuuluu kyky kuvitella miltä esine näyttää toisessa
asennossa tai miltä litteä esine näyttää taitettuna tai miltä kappale näyttäisi
tasoon levitettynä
3) Visualisointi, joka sisältää avaruudellisen hahmon analyyttistä prosessointia.
(Esimerkiksi piilokuvan löytäminen)
4) Aika-avaruus -havainnointi, jossa havainnointikohteet ovat liikkeessä.

Valitettavasti kone tekee taustalla virusskannausta, joten netti toimii niin hitaasti, että taidan jatkaa tutkimuksia myöhemmin...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Lapsen vahvuuksien hyödyntäminen oppimisessa

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 07 Syys 2014, 22:41

Annimonnin "Miksi koulu ei muutu?"-ketjuun linkkaama juttu kolahti, koska meilläkin on kolmasluokkalainen - vaikkakin kotiopetuksessa, mutta peruskoulun opetussuunnitelmaan sidottu! On piharatamoissa kahlailtu, kirjaimellisestikin... :) Olen itse kiinnostunut kasveista, mutta miten oppikirjat voivatkin kiintoisasta asiasta saada niin tylsää, ettei äitiä huvittaisi opettaa eikä lasta opetella?! Maarit Korhosella on sentään se etu puolellaan, että hän saa itse järjestää oppilailleen haluamansa laiset kokeet...

Erityisesti juuri tänä syksynä olen huomannut, miten huonosti yhä teoreettisemmaksi muuttuva oppiminen ja opetussuunnitelman koko ajan lisääntyvät, yksityiskohtaiset vaatimukset kohtaavat 9-vuotiaan lapsen maailman! Olen koettanut miettiä tapoja oppia toisin, mutta opetussuunnitelmaan on ahdettu niin paljon tavaraa, että helpoimmalta tuntuu edetä vain kirjan mukaan, jotta kaikki varmasti tulee käsiteltyä - niin kai opettajistakin! Korhosen rohkeat ajatukset ovat kuitenkin saaneet minut jälleen pohtimaan, voisimmeko tehdä asioita aivan toisin, muun muassa hyödyntää lapsen herkkyyskausia paremmin.

Otetaan esimerkiksi käsialakirjoitus. Yli vuosi sitten kuopus alkoi aivan luonnostaan tehdä tekstauskirjainten loppuun kaaria ja kokeili jopa kirjainten sitomista toisiinsa. Jouduin toppuuttelemaan häntä, koska hän ei vielä osannut "oikeita" kirjainten yhdistämistapoja. Nyt, kun "oikeita" tapoja on vuoden ajan harjoiteltu mallisanoja ja
-lauseita jäljentämällä, lapsi on aivan sekaisin sääntöjen paljoudesta, ei enää luota itseensä eikä halua kirjoittaa ilman mallia! :(
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Lapsen vahvuuksien hyödyntäminen oppimisessa

ViestiKirjoittaja Tavi » 09 Syys 2014, 18:20

Täällä myös 3- luokkalaisemme pakertaa oppisisältöä oppikirjoja hyödyntäen . Emme mene aina aivan järjestyksessä . Ympäristötiedossa esim joskus aiheen kohtaaminen muissa yhteyksissä antaa kuin potkun aiheen äärelle . Valokuvailemme , hän valokuvaa ja siirrämme tietokoneelle sitten otoksia mahdollista tulostusta / kuvakirjaa varten. Lisäksi saatamme katsoa aiheesta lisää dvd:ltä , youtubesta , muista kohteista netissä , humoristisesta oppaasta JÄNIKSEN SELÄSSÄ :). Tykkään aivan hirmuisesti tuosta huumorista mikä on tuossa Jänksen selässä piiroksissa ! :lol: Muitakin saman piirtäjän kirjasia löytyy . Joskus luin artikkelin , jossa tuli esille, että opetkin kaipaisivat oppikirjoja joissa olisi enemmän huumoria!

Varmasti se rohkeus ja varmuus kirjoittamiseen ilman malliakin vielä löytyy . Kirjoitus on hyvää ja onnistunutta juuri omanlaisena ( tähän erittäin kannustava peukku! ) Ole armollinen itsellesikin. Olen päättänyt olla takertumatta kirjoittamisen sääntöihin , koska tärkeintä kai olisi että kirjoittaminen voisi olla iloinen asia ja käsiala parhaassa tapauksessa muodostuisi sellaiseksi, että siitä saa selvää.
Tavi
 
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2013, 15:12

Re: Lapsen vahvuuksien hyödyntäminen oppimisessa

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 09 Syys 2014, 22:48

Paikallaan istuminen ja kirjatehtävien tekeminen on kuopukselle rankkaa. Tänään meillä oli toiminnallisempi äidinkielen tunti, kun poika teki irtokirjaimista pitkät vokaalit ja diftongit keittiön oveen. Mielenkiinto pysyi todella hyvin yllä, ja luulen, että pitkän vokaalin ja diftongin käsitteet jäivät mieleen paljon paremmin kuin äidinkielen kirjan harjoitusten avulla! (Panen kohta kuvia blogiin, jota muutenkin olen pitkästä aikaa päivittänyt: http://elamaasummerhillissa.blogspot.fi/. Kuvien lataus vain on niin hidasta, että tuskastuttaa...)

Kesällä kokeilimme matematiikan allekkainlaskujen tekoa liitutaululle, koska siinä ei tarvitsisi istua; aluksi se innosti, mutta luettavien numeroiden tekeminen taululle oli hankalaa, joten toistaiseksi taulu on lomalla. Kokeilimme myös kertotaulujen harjoittelua Peda.netistä löytyvien tehtävien avulla - ajattelin, että on se ainakin vaihtelua... Vilkaisimme yhtä kertotaulupeliäkin, mutta poika vain stressaantui eikä pystynyt ollenkaan ajattelemaan järkevästi, kun pelissä olisi pitänyt pystyä vastaamaan nopeasti.

Luonnontiedossa pääsimme jo kasvien ja eläinten lisääntymistä käsittelevän jakson läpi; oli mukava aloittaa se jo kesällä, jolloin pääsimme ulos tutkimaan esim. kasveja ja niiden siemeniä. Nyt ajattelin vaihtaa suunnittelemaani järjestystä ja ottaa seuraavaksi maisemaa, karttaa, kiviä ja jääkautta käsittelevän jakson, koska sitäkin olisi kiva toteuttaa paljolti ulkona. Ehkä opettaja suostuisi ainakin sen jakson suorittamiseen muulla tavoin kuin kokeen avulla? Luonnontiedon kirjassa on joka kappaleen kohdalla käytännön tehtävä tai projekti; voisimme viedä opettajalle näytille tuotoksia, valokuvata tehtyjä kokeita jne. Esim. nämä kuulostavat aika kiinnostavilta: "Etsi vanhoja valokuvia kotipihastasi tai kuvia ja kortteja kotiseudustasi. Piirrä tai valokuvaa sama maisema nyt. Tutki muutoksia. Pohdi muutosten syitä." tai "Yritä löytää samanlaisia kiviä kuin oppikirjan kivinäytteissä on."
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Lapsen vahvuuksien hyödyntäminen oppimisessa

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 24 Kesä 2015, 14:59

Tuon luonnontiedon kokonaisuuden toteutimme loppujen lopuksi hyvin toiminnallisesti, ja pojalla oli jopa valokuvanäyttely kirjastossa - opettajalta vain ei kiitosta herunut! :?
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Lapsen vahvuuksien hyödyntäminen oppimisessa

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 02 Marras 2018, 12:56

Professori Arto O. Salonen on kirjoittanut: "Ihminen on parhaimmillaan siinä, mistä tykkää" (https://artosalonen.com/ihminen-on-parh ... ta-tykkaa/). Hän toteaa, että tällä hetkellä oppimiskeskustelussa korostuvat osaaminen, tiedot, taidot ja kyvyt, mutta uskoo, että ollaan siirtymässä uuteen aikaan, jolloin ratkaisevampaa on omasta intohimosta nouseva motivaatio ja toimintatahto, jotka johtavat itseohjautuvaan oppimseen.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27


Paluu Kotiopetus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron