Kun kuopuksemme avaruudellisen hahmottamisen kyky todettiin poikkeuksellisen kehittyneeksi, aloin etsiä netistä tietoa siitä, mitä avaruudellinen hahmottaminen oikeastaan on ja miten lapsen erityislahjakkuuden avulla mahdollisesti voitaisiin voittaa oppimisen pulmia muilla alueilla. Totesin, että haku "avaruudellinen hahmottaminen" toi tulokseksi lähes pelkästään tietoa avaruudellisen hahmottamisen ongelmista... Lopulta löysin kuitenkin tällaisen avaruudellisen hahmottamisen määritelmän (http://tina.tkk.fi/tietopankki/hannula.pdf):
1) Tilataju, johon kuuluu kyky löytää pystysuora ja vaakasuora häiritsevästä
informaatiosta huolimatta. (Esimerkiksi Piaget'n vesilasi -testi, jossa
kallistettuun lasiin pitää piirtää vedenpinta.)
2 Mentaalinen rotaatio, johon kuuluu kyky kuvitella miltä esine näyttää toisessa
asennossa tai miltä litteä esine näyttää taitettuna tai miltä kappale näyttäisi
tasoon levitettynä
3) Visualisointi, joka sisältää avaruudellisen hahmon analyyttistä prosessointia.
(Esimerkiksi piilokuvan löytäminen)
4) Aika-avaruus -havainnointi, jossa havainnointikohteet ovat liikkeessä.
Valitettavasti kone tekee taustalla virusskannausta, joten netti toimii niin hitaasti, että taidan jatkaa tutkimuksia myöhemmin...