Musiikki kotiopetuksessa

Eri aineiden oppimateriaaleille on omat ketjut. Huomaa, että yhteensä viestiketjuja on jo kaksi sivua!

Re: Musiikki kotiopetuksessa

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 16 Helmi 2016, 21:39

Opettaja voi valittaa noista asioista, mutta mitään varsinaista haittaa hänen nooteistaan ei pitäisi olla. Peruskoulun päättöarvioinnissa sitten toki musiikin numero voi kärsiä, jos ei osaa laulaa ja soittaa ryhmässä. En ole kylläkään kuullut, että kellään olisi ollut musiikin päättökokeessa ryhmämusisointikoetta; esimerkiksi täällä oli - myös koululaisille - vain teoriakoe sekä laulu- tai soittokoe valinnan mukaan, ja jo laulamaan tai soittamaan suostuminen takasi tietyn numeron. Oppiaineen läpimenoa yhteismusisointitaitojen puute ei estä, ja jonkin osa-alueen keskimääräistä parempi hallinta voi kompensoida heikompia alueita.

Kuvailemasi tapaisella perheen yhteissoitolla ja -laululla voi hyvin harjoitella ryhmämusisoinnissa tarvittavia taitoja! Tärkeintä ei ole ryhmän koko, vaan kyky pysyä yhteisessä rytmissä ja sovittaa oma suoritus muiden suorituksiin. Hyvää harjoitusta on myös yhteislaulu yleensä ja yksinkertaiset kaanonit kuten "Jaakko kulta" tai "Kalle katsoi taivahalle". Pienessä ryhmässä treenattuja taitoja pystyy soveltamaan minkäkokoisessa ryhmässä tahansa.

Liikuntaan pätee onneksi sama, että joukkuepelitaidot voivat olla positiivinen juttu, mutta ne ovat vain pieni osa hyvän osaamisen kriteereistä eivätkä ne ole uusissa opetussuunnitelman perusteissa keskeisiä päättöarvioinnissakaan.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Musiikki kotiopetuksessa

ViestiKirjoittaja Tiina H » 18 Helmi 2016, 14:40

Tämä foorumi on ihana, kun täältä saa järkeviä ajatuksia. Kiitos, rumaelsa! :)
Meillä on nyt orkesteri Nokkahuilukostajat (nimen antoi puoliso :D). Huiluja on tosin vain se yksi, mutta soitamme vuorotellen, ja mietin, että olisi hauskaa, jos voisi soittaa duettoakin. Lapsi on innoissaan ja on kaivanut kaiken maailman laulukirjoja hyllystä ja harjoittelee uusia lauluja.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Musiikki kotiopetuksessa

ViestiKirjoittaja Tiina H » 21 Helmi 2016, 17:27

Jaahas. Ei olisi kai pitänyt innostua itse... Lapsi päätti pari päivää sitten, että lopettaa nokkahuilun soiton, koska minä kuulemma soitan paremmin. Olen nyt koettanut hänelle sitä selvittää, että minä osaan lukea nuotteja, koska olen soittanut toista soitinta monta vuotta lapsena, ja se on syynä tässä, että hänestä voi tuntua, että soitan jotakin paremmin. Hän myös suuttui minulle, kun hän soitti korvakuulolta joitakin tosi vaikeita joululauluja (ja sinne päin) enkä tajunnut tai arvannut, mitä laulua hän soittaa. Sanoin, että on tosi vaikea ruveta soittamaan jotakin laulua, jos siinä meneekin säveliä sellaiselle kohdalle, ettei sopraanonokkahuilu sinne yletä, tai jos kappaleessa on korotettuja tai alennettuja säveliä ja hän soittaa niiden paikalle jotakin muuta. Ne pätkät, joita pystyi soittamaan niillä sormituksilla, joita hän oli opetellut jo, menivät ihan oikein korvakuuloltakin. Mutta voi yhden kerran, kun minun olisi pitänyt tunnistaa joitakin lauluja, joiden nimestä tai kulusta minulla ei ole käsitystä edes silloin, jos kuulen ne levyltä tai radiosta.

Hänellä on välillä vähän pulmia oman osaamisensa arvioimisen kanssa. Hän innostuu ja menee peffa edellä puuhun ja unohtaa muutaman välivaiheen ja turhautuu, kun sitten ei onnistukaan se kauhean vaikea juttu, jonka hän koettaa tehdä. Turhautuminen näkyy sitten joko kiukutteluna tai tällaisena mököttämisenä ja luovuttamisena. Nyt pitää koettaa varovasti häntä houkutella taas soittamaan.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Musiikki kotiopetuksessa

ViestiKirjoittaja Tiina H » 25 Touko 2016, 18:00

Turhautuminen, josta edellä kerroin, meni toki onneksi aikanaan ohitse, ja lapsi on kaivanut nokkahuilun esille monta kertaa sen jälkeen ja soitellut. Nyt saimme kevään koulutapaamisessa opettajalta palautetta siitä, että on hyvä, että on tullut nyt jokin soitin ja että lapsi tajuaa nuottiviivaston ja sen merkinnät (no on toki tajunnut idean jo jokusen vuoden), mutta mainittiin sitten myös, että sitten viitos - kuutosluokilla tulee oppilaille muitakin soittimia soitettavaksi. Että mitenkähän se kotona sitten... koulussa jotkut oppilaat näppäilevät kitaraa ja jotkut soittavat rumpusettiä ja niin edelleen.

Minusta välillä tuntuu, että meitä koetetaan saada vähän kautta rantain lannistumaan sillä tavoin, ettei meillä olisi tarpeeksi henkisiä, fyysisiä tai materian puolen resursseja jatkaa kotiopetusta eikä meinaa mikään riittää. Onneksi nyt tulin taas lukemaan tämän ketjun ja sain itseäni paremmin raiteille! :)
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Musiikki kotiopetuksessa

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 26 Touko 2016, 13:01

Tiina H kirjoitti:Minusta välillä tuntuu, että meitä koetetaan saada vähän kautta rantain lannistumaan sillä tavoin, ettei meillä olisi tarpeeksi henkisiä, fyysisiä tai materian puolen resursseja jatkaa kotiopetusta eikä meinaa mikään riittää.


Kun olen lukenut valvontatilaisuuksista saamianne kommentteja, minusta on monesti tuntunut ihan samalta! Meidän kunnassa henkinen painostus ei mielestäni ole yhtä voimakasta.

Vanhoissa opetussuunnitelman perusteissa mainittiin "rytmi-, melodia- TAI sointusoittimet", uusissa "rytmi-, melodia- JA sointusoittimet"... Rytmisoittimiahan teillä jo on, nokkahuilu on melodiasoitin, ja jonkinlainen kosketinsoitin käy sointusoittimeksi. Ei soitinvalikoiman välttämättä tarvitse sen laajempi olla, joten mielestäni opettaja herätti jälleen kerran kommenteillaan turhaa huolta.

Onko valvova opettaja (vai onko heitä useita?) selvillä, että kotiopetuksessa ei tarvitse noudattaa kunnan opetussuunnitelmaa? Kunnissa ja kouluissa on paljon väärinkäsityksiä kotiopetusta koskevan lainsäädännön suhteen, joten usein joutuu vääntämään asioita rautalangasta. Meidänkään koulussa kaikki opettajat eivät ole vielä(kään!) sisäistäneet, että emme ole sidoksissa kunnan opetussuunnitelmaan eivätkä he esimerkiksi voi vaatia samojen oppikirjojen käyttämistä.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Edellinen

Paluu Kotiopetus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron