Opettaja voi valittaa noista asioista, mutta mitään varsinaista haittaa hänen nooteistaan ei pitäisi olla. Peruskoulun päättöarvioinnissa sitten toki musiikin numero voi kärsiä, jos ei osaa laulaa ja soittaa ryhmässä. En ole kylläkään kuullut, että kellään olisi ollut musiikin päättökokeessa ryhmämusisointikoetta; esimerkiksi täällä oli - myös koululaisille - vain teoriakoe sekä laulu- tai soittokoe valinnan mukaan, ja jo laulamaan tai soittamaan suostuminen takasi tietyn numeron. Oppiaineen läpimenoa yhteismusisointitaitojen puute ei estä, ja jonkin osa-alueen keskimääräistä parempi hallinta voi kompensoida heikompia alueita.
Kuvailemasi tapaisella perheen yhteissoitolla ja -laululla voi hyvin harjoitella ryhmämusisoinnissa tarvittavia taitoja! Tärkeintä ei ole ryhmän koko, vaan kyky pysyä yhteisessä rytmissä ja sovittaa oma suoritus muiden suorituksiin. Hyvää harjoitusta on myös yhteislaulu yleensä ja yksinkertaiset kaanonit kuten "Jaakko kulta" tai "Kalle katsoi taivahalle". Pienessä ryhmässä treenattuja taitoja pystyy soveltamaan minkäkokoisessa ryhmässä tahansa.
Liikuntaan pätee onneksi sama, että joukkuepelitaidot voivat olla positiivinen juttu, mutta ne ovat vain pieni osa hyvän osaamisen kriteereistä eivätkä ne ole uusissa opetussuunnitelman perusteissa keskeisiä päättöarvioinnissakaan.