Oma vai kunnan opetussuunnitelma?

Eri aineiden oppimateriaaleille on omat ketjut. Huomaa, että yhteensä viestiketjuja on jo kaksi sivua!

Oma vai kunnan opetussuunnitelma?

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 26 Touko 2016, 13:22

Tartuin Tiinan ideaan ja aloitin uuden ketjun tästä aiheesta! Kotiopetusperheen on ratkaistava, käyttääkö kunnan opetussuunnitelmaa vai laatia oma peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden avulla. Kumpaakin tapaa voi kokeilla, niin pääsee perille niiden hyvistä ja huonoista puolista! Jos koululle ei ilmoiteta asiasta mitään, oletus on, että perhe käyttää kunnan opetussuunnitelmaa.

Kunnan opetussuunnitelma on sillä tavoin helppo, että siinä on valmiina aika yksityiskohtainen etenemissuunnitelma kaikkien oppiaineiden osalta; esimerkiksi käsitöissä saatetaan luetella konkreettiset tekniikat, jotka kunakin vuonna tulee opetella. Opettajat toivovat kotikoululaisten etenevän kunnan opetussuunnitelman mukaan (mieluiten vieläpä samaan tahtiin ja samoja oppikirjoja käyttäen kuin koulussa :D ), koska he voivat silloin säästää vaivaa pitämällä kotikoululaisille samoja kokeita kuin koululaisilleen tai vain muokata niitä hiukan.

Oman opetussuunnitelman laatiminen on työlästä, mutta siinä voi käyttää luovuuttaan ja ottaa huomioon omat ja lapsen kiinnostuksen kohteet. Koulu ei yleensä ilahdu perheen omasta opetussuunnitelmasta, koska etenemisen valvominen vaatii silloin enemmän työtä. Mitä yksityiskohtaisemman opetussuunnitelman perhe laatii, sitä helpompi opettajan on suunnitella kokeet ja muu valvonta, mutta toisaalta liian pikkutarkka suunnitelma voi osoittautua rasittavaksi.

Panen tähän esimerkiksi koululle lähettämäni kuopuksen opetussuunnitelman 2015 - 2016:

X:n opiskelu ei ole lukuvuosiin eikä vuosiluokkiin sidottua. Syksyn 2015 ja kevään 2018 välillä opinto-ohjelmaan kuuluu neljä opintokokonaisuutta, jotka kattavat 4. - 6. luokan oppisisällöt: “Miten kaikki alkoi?”, “Kulttuurin synty”, “Avara maailma” ja “Koneiden aika” (viimeksi mainitussa jaksossa siirrytään jo asteittain 7. - 9. luokan oppisisältöihin).

Toteutamme osittain eheytettyä opetusta käsittelemällä samaa teemaa kahdessa tai useammassa oppiaineessa samanaikaisesti sekä järjestämällä toiminnallisia aktiviteetteja ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

Otamme uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käyttöön välittömästi. Useimmissa oppiaineissa emme käytä varsinaisia oppikirjoja (poikkeukset on mainittu kyseisten oppiaineiden kohdalla), vaan hyödynnämme muun muassa tietokirjallisuutta ja internetiä.

“Miten kaikki alkoi?”-opintokokonaisuus kestää suunnilleen lukuvuoden 2015 - 2016, ja sen sisällöt ovat seuraavat:

Äidinkieli ja kirjallisuus

Tekstausta ja tekstinkäsittelyohjelman käyttöä harjoitellaan ja sujuvoitetaan edelleen. Oman tekstin tuottamista lisätään. Tutustutaan kirjastoluokitteluun ja aakkostamiseen.

X lukee kirjoja valintansa mukaan ja tekee osasta lukudiplomitehtäviä. Kirjallisuudenlajeista perehdytään erityisesti kansansatuihin ja -runoihin, loitsuihin, loruihin ja arvoituksiin.

Oikeinkirjoitus- ja kielitietoasioita käydään läpi kerraten ja laajentaen, oppimateriaalina Salainen kerho 4 (oikeinkirjoituksen ja kielitiedon harjoitusvihko, 2004).

Ruotsi

Ruotsin kielen opiskelu on alkanut jo aiemmin, mutta nyt otamme ensimmäistä kertaa käyttöön oppikirjan (Här och nu 3). Laulamme ja katsomme lastenelokuvia ruotsiksi sekä harjoittelemme ruotsin puhumista arkitilanteissa.

Englanti

Englannin kielen opiskelussa käytämme Yes-sarjaa; vuorossa on Fantasies-osa. Lisäksi laulamme, katsomme englanninkielisiä filmejä ja harjoittelemme kieltä esimerkiksi ulkomaanmatkalla.

Matematiikka

Oppikirjana on enimmäkseen Laskutaito 4 (2001); käsittelyjärjestys voi kuitenkin poiketa kirjasta, ja X:n osoittaman kiinnostuksen vuoksi tutustumme myös negatiivisiin lukuihin. Lisäksi käytetään Matematiikkadiplomia ja muita materiaaleja.

Ympäristöoppi

Ympäristöopissa opintokokonaisuuteen kuuluu viisi jaksoa: “Avaruus“, “Vesi ja ilma“, “Elämän ehdot“, “Elämän synty ja evoluutio” sekä “Sopeutuminen ja selviytyminen”.

Elämänkatsomustieto

Tutustumme Raamattuun, jota ilman länsimaista kulttuuria on vaikea ymmärtää, ja pohdimme hyvään elämään kasvamisen kysymyksiä. X valmistaa elämänkatsomustiedosta oppimispäiväkirjan/portfolion.

Historia

Johdantojakso historiaan: tutustumme historian käsitteeseen ja historiantutkimukseen, eläydymme tutkimusmatkailijoiden seikkailuihin ja tutkimme oman perheen ja suvun historiaa. Loppukeväästä siirrytään vähitellen esihistorialliseen aikaan ja sivilisaation syntyyn.

Yhteiskuntaoppi

Käsittelemme käytännönläheisesti ja toiminnallisesti arkielämään ja oman elämän hallintaan liittyviä asioita sekä harjoittelemme toimintaa erilaisissa tilanteissa ja yhteisöissä, muun muassa alueelle perustetussa kotikoulupiirissä.

Musiikki

Musiikin teemoihin kuuluvat opintokokonaisuuden aikana luonnon äänet ja niiden ilmentäminen musiikissa, ihmisääni ja äänen harjoittaminen, hengitys- ja ryhtiharjoitukset, kuuloharjoitukset, yksinkertaiset soittimet, rytmi ja tahtilajit sekä improvisointi. Laulamme paljon, ja lauluvalikoimaaa laajennetaan edelleen; myös pienimuotoisia esiintymisiä on luvassa.

Kuvataide

Eri tekniikkojen kokeilemista jatketaan, ja töiden aiheet liittyvät enimmäkseen opintokokonaisuuteen; etenkin ympäristöoppi tarjoaa runsaasti aiheita. Käydään paikallisissa taidenäyttelyissä.

Käsityö

Tutustumme eri puumateriaalien ominaisuuksiin ja uutena asiana harjoittelemme puukon käyttöä. Tutustumme luonnonkuituihin. Käyttöesineitä valmistetaan eri materiaaleista ja eri tekniikoilla, muun muassa luonnosta saatavia materiaaleja hyödyntäen.

Liikunta

Harjoitettaviin liikuntamuotoihin kuuluvat esimerkiksi ulkoleikit, uinti, pyöräily, kiipeily, hiihto, luistelu, tanssi, patikkaretket, maastojuoksu, suunnistus, jousiammunta sekä keihään- ja pallonheitto.


Aika karkeahan tuo on, mutta opettaja on tarpeen mukaan kysellyt yksityiskohtaisemmin oppisisällöistä, etenemisjärjestyksestämme ja -tahdistamme kokeita suunnitellessaan.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Paluu Kotiopetus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron