Tiina H kirjoitti:Oletteko huomanneet, että tarvitsette tai olisitte tarvinneet omia peruskoulun tai lukion (tai myöhempiä) oppimateriaaleja kotikoulun tueksi?
Olen käyttänyt kouluaikaisia kirjojani omien tietojeni kertaukseen. Esimerkiksi lukioaikaisia ruotsin ja englannin kielioppeja on hyvä tutkia silloin tällöin; siinä näkee myös kielen muuttumisen, kun 70-luvulla puhekielisiksi mainitut ilmaukset ovat nyt hyväksyttyä yleiskieltä. Kielten opetuksesta on itsellekin valtavasti hyötyä. Liian harvoin tarjoutuu tilaisuutta puhua vieraita kieliä, vaikka yritän käyttää jokaisen mahdollisuuden hyväksi; lasten opettaminen motivoi pitämään taitoa yllä ja kehittymään.
Minulla on tallella lisäksi yläasteen ja lukion aikaisia matematiikan sekä fysiikan ja kemian kirjojani, joita aikoinaan kaivoin esiin vanhemmalle pojalle haasteeksi, kun hän turhautui alaluokkien liian simppeleihin juttuihin. Ei varmaan olisi pahitteeksi itsekään muistutella niiden avulla mieleen kaavoja ja sen sellaista autuaasti unohtunutta
, mutta koska perheessä on matematiikkanero, annan suosiolla hänen hoitaa nuorempien sisarusten opastamisen sitten, kun se on tarpeen! Nytkin hän jo huolehtii suuresta osasta pikkuveljen ympäristöopin opetusta, koska oppikirjojen yleistykset, yksinkertaistukset ja vanhentuneet tiedot ärsyttävät häntä.