Olisiko mahdollista ottaa ongelma käsiteltäväksi yhdessä lapsen kanssa, yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun tapaan? Osittain saattaa olla kyse asioista, joihin ei pikaratkaisua ole, mutta mahdollisesti lapsella itsellään on ajatuksia siitä, minkä takia koulujutut eivät nyt suju ja mitkä konkreettiset jutut voisivat auttaa sujumista.
Tilanne tuntuu varmaan oudolta, kun lapsi on aiemmin ollut aktiivinen ja omatoiminen, mutta ehkä hän tällä hetkellä tarvitsee auttamista lähes kädestä pitäen? Vastuun ottaminen omasta opiskelusta saattaa juuri nyt olla hänelle ylivoimaista. Tehtävien on hyvä olla selkeästi määriteltyjä, ja lapsen vieressä voi täytyä istua koko läksyjen tekemisen ajan, jotta hän pääsee alkuun ja saa tehtyä tehtävän loppuun, eikä se ole liiallista auttamista, jos lapsi sitä tuntuu tarvitsevan!
Meidän kuopus ei ole koskaan pitänyt mistään, mikä liittyy kouluun; kiintoisinkin asia muuttuu vastenmieliseksi, kun tietää, että se TÄYTYY tehdä...
Vastenmieliseen asiaan keskittyminen puolestaan on melkein mahdotonta, jolloin tehtävien tekeminen "venyy ja vanuu" ja käy yhä väsyttävämmäksi. Joskus on hyviä päiviä, jolloin läksyt menevät ihmeen sujuvasti (esimerkiksi tänään), mutta usein työskentely kuopuksen kanssa tuntuu kivireen vetämiseltä; viime viikkoina on taas ollut erityisen raskasta.
Jos jatkuvista haasteista on ollut jotain hyötyä, niin ainakin se, että aina on täytynyt kokeilla uusia ja erilaisia tapoja tehdä asioita. Tyytymättömyys tilanteeseen on pannut minut etsimään ideoita muiden kokemuksista (juuri äsken tuli postista jännittävä kirjapaketti, ihan polttelee!), mutta vasta hiljattain tajusin, että kannattaa kääntyä myös lapsen itsensä puoleen! Onneksi kuopus on nyt niin iso - 9-vuotias - että voin ottaa hänet mukaan suunnittelemaan, miten opetussuunnitelmaa toteutettaisiin mahdollisimman siedettävällä tavalla. Kun olemme yhdistäneet molempien ideat, olemmekin keksineet kokeilemisen arvoisia juttuja.
Juuri viime viikolla laadimme lapsen pääasiallisen työskentelypaikan viereen listan (se on siinä suunnassa, mihin hänen katseensa yleensä harhautuu keskittymisen herpaantuessa
) ehdotuksista, mitä voi tehdä keskittymisen alkaessa huonontua tai hermojen kiristyessä: voi esimerkiksi juoda lasillisen vettä, voimistella hiukan tai pyytää pään hipsutusta (sellaisella hipsutinlaitteella, tiedättehän?). Ja eilen pohdimme muun muassa, miten päivittäistä ISTUMISTA läksyjen ääressä voisi vähentää uudenlaisilla toimintatavoilla - paljo istuminenhan on muutenkin epäterveellistä, ja kuopus on luonnostaan liikkuvainen.
Omalla muistilistallani on kokeilemattomia ideoita, kuten rentoutushetken lisääminen lapsen päiviin (rentoutus-cd:n tai musiikin avulla), tietokoneen käytön lisääminen opiskelussa ja etenkin omasta jaksamisestani huolehtiminen, jotta selviydyn haasteellisen lapsen opettamisesta! "Kotiopettajan" työ on tavalliseen opettajan työhön verrattuna haastavaa jo sinänsä, vaikka opetettavana olisi vain yksikin lapsi. Palkkaopettajan ei tarvitse murehtia, miten hänen opettamansa lapset tulevaisuudessa menestyvät - vanhempana se asia on sydämellä koko ajan. Jos koululainen ei ehdi saada tehtäviään valmiiksi koulussa, opettaja voi antaa loput tehtäviksi kotona vanhempien valvonnassa; vanhempi ei voi siirtää lasta kenenkään muun vastuulle! Koulussa opettajan ei tarvitse odottaa eikä hän yleensä voi jäädäkään odottamaan, kunnes hitainkin oppilas on oppinut jonkin asian; kotiopetuksessa taas ei kerta kaikkiaan voi jatkaa uuteen asiaan, jos edellinen on vielä epäselvä.