Lehtokotilo

Multasormien ja sellaisiksi aikovien ajatustenvaihtoa.

Lehtokotilo

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 05 Elo 2021, 18:07

Ihmettelin aiemmin, mikä otus on syönyt eräästä karviaispensaasta melkein kaikki lehdet. Pari päivää sitten näin sitä aluetta niittäessäni pienen, kuorellisen etanan; ei heti sytyttänyt, mutta tänään varmistin asian googlaamalla ja sain tietää, että pihaan on ilmestynyt lehtokotilo. Rupesin lueskelemaan aiheesta, koska lehtokotilosta kovasti puutarhajutuissa varoitellaan. Sen perusteella, mitä sain selville, aloin ihmetellä, miksi minun pitäisi huolestua niistä! :lol: Minua ei haittaa, että ne ovat jonkun mielestä "iljettävän näköisiä" (https://yle.fi/uutiset/3-6777151) - minusta ne ovat itse asiassa söpömpiä kuin tavalliset etanat, sellaisia "lastenkirjaetanoita"! En usko, että joudun taistelemaan kotilon kanssa ruuastani henkeen ja vereen - eiköhän tällaisella tontilla riitä ruokaa meille molemmille, enkä käsitä, miksi se alkaisi täällä lisääntyä hillittömästi. Tuskin tulen paljonkaan kasvattamaan vihanneksia, eikä täällä ole esimerkiksi kuunliljoja eikä vuorenkilpiä, jotka kuulemma ovat lehtokotilon mielikukkia.

Lehtokotilon leviämisen hillintäkeinoiksi ehdotetaan muun muassa nurmikon leikkaamista lyhyeksi ja kosteikkojen hävittämistä puutarhasta - kylläpä tulisi pihasta tylsän porvarillinen! :D Haluan pihani olevan puolivilli ja rehevä; on oltava paitsi aurinkoista kukkaniittyä myös varjoisaa "viidakkoa".
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Lehtokotilo

ViestiKirjoittaja Tiina H » 05 Elo 2021, 20:17

Olen käynyt paikoissa, joissa lehtokotiloita on pilvin pimein. Kun hämärän tultua lähtee kävelemään, jalkojen alla rutisee, koska vapaata jalansijaa ei löydä. Ne todella voivat lisääntyä kovasti, ja niille kelpaa muukin kuin aivan herkkunsa, joten ehkä voisi koettaa torjuakin, ettei pääse tulemaan vahinkoa.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Lehtokotilo

ViestiKirjoittaja Vanilja » 06 Elo 2021, 14:45

Meillä on jonkin verran lehtokotiloita ja kyllä ne voivat olla todellinen riesa. On ihan tuttua tuo, että rutina ja rotina vain kuuluu jalkojen alta! En ole mitenkään hysteerinen niiden suhteen, mutta kasvimaalla ne harmittavat. Sanotaan, että niitä ei kannata hävittää tallaamalla, koska ne syövät kuolleita laijtovereitaan eli hyötyvät tästä, mutta olen järkeillyt, että niillä riittää ruokaa yllin kyllin muutenkin, joten sinänsä on sama, syövätkö ne lajitovereitaan vai jotain muuta. Joskus hävitin niitä heittämällä järveen, mutta tuuli toi kelluvat kotilot takaisin rantaan ja siitä ne lähtivät taas mönkimään! Jotkut hävittävät niitä keittämällä tai upottamalla etikkaliuokseen, mutta en ole jaksanut nähdä sellaista vaivaa. Minustakin kuulostaa, rumaelsa, ihan kamalalta, että pihan pitäisi olla jotain vihreää asvalttia ilman heiniä, kosteikkoa jne.! Siinäpä luonnon monimuotoisuutta :shock: .
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Lehtokotilo

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 06 Elo 2021, 21:24

Nuorena olin (Itä-)Berliinissä kansainvälisellä työleirillä, ja hommamme oli siivota keskustan puistoja. Siellä kuorietanat todellakin rutisivat jalkojen alla - en tiedä, olivatko ne lehtokotiloita vai mitä... Jotenkin siihen tottui viikkojen mittaan! :) Paljaille jaloille se olisi inhottavaa ja terävien reunojen takia vaarallistakin, mutta vaikka muuten kävelen mahdollisimman paljon paljasjaloin, en koskaan mene noille reheville alueille ilman jalkineita, koska siellä kasvaa nokkosia. Katsotaan nyt, jos etanat hurjasti alkavat lisääntyä, mutta en tiedä, miksi alkaisivat; pihani ei juurikaan eroa ympäröivästä luonnosta, joten miksi ne alkaisivat erityisesti kerääntyä tähän, kun samanlaista ruokaa on kaikkialla ympärillä? Esimerkiksi samoja marjapensaita on lintujen levittämänä vähän joka puolella!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Lehtokotilo

ViestiKirjoittaja Vanilja » 07 Elo 2021, 14:22

Meillä lehtokotiloiden suosikkiruokaa oli ruttojuuri ja kun se on hävitetty, lehtokotiloiden määrä on ehkä vähentynytkin tai ei ainakaan ole lisääntynyt. Marjapensaista ne eivät ole olleet erityisen kiinnostuneita.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Lehtokotilo

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 20 Elo 2021, 09:24

En ole sen ainoan lehtokotilohavaintoni jälkeen nähnyt yhtään kotiloa. Olen tarkkaillut erityisesti syötyjä karviaispensaita, mutta ylipäänsä mitään otuksia niitä syömässä ei ole näkynyt. Sen sijaan viereistä pensasta massuttamasta löysin pienehköjä toukkia - olisivatkohan ne loppujen lopuksi karviaispensaankin lehdistä tehneet selvää?
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27


Paluu Piha ja puutarha

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron