Tänä kesänä olen jatkanut tuhoavaa puutarhanhoitoani kitkemällä jättipalsamia, joka on määritelty haitalliseksi tulokaslajiksi. Kasvi viihtyy kosteilla paikoilla, ja kun meillä on tuota ryteikköistäkin rantaa ihan kiitettävästi, jättipalsami rehottaa. Laajensin kyllä toimintaani jo reilusti oman tontin ulkopuolellekin kaupungin maalle, ja olen tavoitteeni jo ylittänyt. Tuossa kaupungin uimarannan läheisyydessä jättipalsamit ovat todella jättimäisiä, eikä siellä monin paikoin kasva enää yhtään mitään muuta, mutta nyt ollaan valitettavasti jo siinä vaiheessa kesää, että siemenet alkavat sinkoilla ympäriinsä, eikä kitkeminen juuri kannata. Täytyykin jo antaa periksi ja siirtyä takaisin kohti omaa tonttia ja kitkeä niitä pienempiä kasveja, jotka ovat vasta myöhemmin lähteneet kasvuun.
Tylsä puoli tuossa kitkemisessä on, että tilalle kasvaa parhaassa tapauksessa nokkosta (ehkä myöhemmin jotain muutakin?), pahemmassa muita holtittomasti puutarhoista leviäviä lajeja... Itse asiassa tuolla yhdellä kitkemälläni alueella kasvoi vuosia sitten lähinnä haitallista jättiputkea, minkä mieheni on hävittänyt, mutta se sitten korvautui jättipalsamilla. Nyt siellä kasvaa pihlajalehtistä spireijaa (?), joka levinnyt kovasti ja saa nyt sitten lisää vauhtia sitä mukaa, kun hävitän jättipalsamia. Joskus tulee mieleen, kasvaako täällä mitään normaalia . Onneksi lupiinia ei vielä ole tässä ihan lähistöllä.