En ole tainnut aikaisemmin oikein tajutakaan, KUINKA intohimoisesti rakastan JÄRJESTYSTÄ! Minusta on ihanaa järjestellä kaikkea: kirjani ovat luokiteltuina ja tekijän mukaan aakkostettuina, neulelankani väreittäin laatikoissa, vaatteeni lajin ja värin mukaisessa järjestyksessä... Järjestystä tosin täytyisi jaksaa koko ajan pitää yllä - helposti tulee lipsuttua ja varastoitua tavaroita "tilapäisesti" jonnekin muualle kuin niiden omaan paikkaan, ja kun paikalleen panemista odottavia juttuja rupeaa kertymään, urakka kasvaa silmissä ja toimeen tarttuminen on yhä vaikeampaa...
Valmistauduin uudelleenjärjestelyyn tuomalla ennen joululomaa yliopistolta kassillisen kansioita; niitä on viime vuosina ollut jatkuvasti tarjolla ilmaiseksi, kun yliopisto on siirtynyt ensisijaisesti sähköisiin asiapapereihin. Vanhojen kansioitteni alkuperäinen selkeä aihejaottelu on vuosien mittaan hämärtynyt, kun olen joutunut tunkemaan niihin liikaa tavaraa eikä välilehtiäkään ole ollut tarpeeksi. Mappeihin on jäänyt papereita, joita ei enää tarvitsisi säilyttää, ja toisaalta koko ajan on kertynyt yhä lisää lappusia ja esitteitä ja artikkeleita mapittamista odottamaan. Koetan Allenin neuvojen avulla saada järjestykseen muun muassa valtavan "viiteaineistoni" kuten tulevia kirjoitusprojekteja varten keräämäni ideat ja taustatiedot.
Koska en halua, että kotini näyttää kliiniseltä toimistolta, päällystin kansiot mummolatyyliini sopivasti värikkäillä kankailla!

Mikä tahansa uudelleenjärjestely aiheuttaa yleensä ketjureaktion... Niinpä työpisteen järkeistäminen on laajentunut koko keittiön järjestelemiseksi, ja siitä ketjureaktio näyttää etenevän muihinkin huoneisiin. Eräänä päivänä raahasimme varastosta rämän kirjahyllyn, jonka jo olin ehtinyt tuomita polttopuiksi - sulhaseni pääsi nikkarointihommiin, ja suurin piirtein tunnin kuluttua minulla oli tukeva, käyttökelpoinen hylly. Nyt se on eteisessä, ja hätkähdän vieläkin joka kerta eteisen läpi kulkiessani: lattialla lojuvat kengät ovat nyt somasti hyllyillä! Epäjärjestyksen vaihtuminen järjestykseen antaa ihmeellisen tyydytyksen ja hallinnan tunteen.