Tahranpoisto

Organisointi, siivous, vaatehuolto, huonekasvien ja lemmikkien hoito yms.

Tahranpoisto

ViestiKirjoittaja Vanilja » 22 Joulu 2021, 14:43

Minulla on Finlaysonin vaalea pöytäliina, puuvillainen, pesuohje 60 astetta. Siinä on iso vaaleanruskea tahra, mutten muista, mistä se on tullut. Ehkä se on punaviiniä, koska on niin sitkeästi kiinni. Yleensä olen saanut tahran kuin tahran lähtemään sappisaippualla, mutta tämä ei piittaa siitä lainkaan. En ole edes ostanut mitään varsinaisia tahranpoistoaineita. Onko teillä niistä kokemusta, voisiko joku olla tehokas?
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Tahranpoisto

ViestiKirjoittaja Tiina H » 16 Tammi 2022, 00:56

Onko vielä löytynyt tahralle konstia? Minulla ei valitettavasti ole mitään kokemusta tahranpoistoaineista. Harmi, ettei tahran alkuperä ole tiedossa. Ainahan se auttaa, jos tietää, mitä on poistamassa. Sitten toisaalta, jos on jo pestykin, on se voinut jämähtää tiukasti kuituihin. Jollei tahraa saa mitenkään pois, voiko liinaa jotenkin muokata muuhun käyttöön? Tehdä tahran kohdalle kauniita kirjailuja, leikata siisti osa ja tehdä pienempi liina tai jotakin?
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Tahranpoisto

ViestiKirjoittaja Vanilja » 16 Tammi 2022, 18:00

Luulen, että tahra on kiinnittynyt liian tiukasti, kun olen aikanaan vain heittänyt liinan kuudenkympin pesuun. Olisi pitänyt liottaa ja laittaa sappisaippuaa ja sitten vasta pesuun... No, se päätynee nyt jonkinlaiseksi askartelumateriaaliksi.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Tahranpoisto

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 18 Tammi 2022, 17:34

Meidän valkoiseen, kirjailtuun hääpöytäliinaan tuli aikanaan iso teetahra - se oli juuri tuollainen vaaleanruskea, eikä valitettavasti lähtenyt valkaisuaineellakaan. En silti raaskinut lakata käyttämästä liinaa, sillä se oli lahjaksi saatu ja puolalaista käsityötä.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Tahranpoisto

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 25 Tammi 2022, 19:51

Tällainen palkittu tahranpoisto-ohje tuli vastaan (https://www.iltalehti.fi/asumisartikkel ... e9e1036e1e): astianpesuainetta ja leivinjauhetta sekoitetaan tahnaksi, jolla hierotaan tahraa, minkä jälkeen vaate pestään pesukoneessa.. Niksi on alun perin kehitetty rasvatahroihin, mutta jutun toimittaja sai myös tomaattitahran lähtemään. Käsittelyn toistaminen ja tahnan jättäminen pitemmäksi aikaa vaikuttamaan ennen pesua poisti nekin tahrat, jotka eivät ensimmäisessä pesussa puhdistuneet. Varmaan kannattaa ainakin kokeilla!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27


Paluu Kodin hoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron