Ajatuksia siisteydestä ja siivoamisesta

Organisointi, siivous, vaatehuolto, huonekasvien ja lemmikkien hoito yms.

Ajatuksia siisteydestä ja siivoamisesta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 14 Syys 2014, 22:09

Hauskaa pohdintaa Kaija Juurikkalan "Äitikirjasta":

"[Naapurin lapsen kommentti:]
- En oo koskaan nähnyt näin sotkusta kotia.
Hän ei kuulostanut moittivalta, pikemminkin vain toteavalta. Siitä huolimatta - tai sen ansiosta - hän viihtyi meillä, kuten muutkin lastemme kaverit. - - Harvoin, jos koskaan, boheemi elämäntapa on näyttänyt muiden lapsia häiritsevän. Itsekin olen jo lakannut pyytämästä sotkua anteeksi. Aluksi vaati itsekuria pitää suu kiinni. Se lipsahtaa todella helposti muiltakin kuin minulta.
- Anteeks ku meillä on näin sotkusta.
Olen kuullut sen monen monta kertaa paikassa, joka on siistimpi kuin oma kotini siivouksen jälkeen. Keneltä sitä oikeastaan pyytää anteeksi?
Lopullisesti minun siivoussijoittumiseni määritteli itse käsittämättömän siistiksi kasvanut kakkoslapseni - - .
- Meillä lopetetaan siihen, mistä muut äidit alottaa.
Hyvin sanottu.
Mahtaako jatkuvassa siisteydessä elävä koskaan päästä siihen orgastiseen nautintoon, joka syntyy kun viimein on koonnut energiansa (usein kuukautisiin liittyvän pms-aggression kiitollisella avustuksella) ja raivokkaasti käynyt hyökyaallon tavoin joka nurkan läpi? Lopputulos on sykäyttävä lähtötasoon nähden. Jos koskaan ei kerry kunnon villakoiria eikä lattioilla, pöydillä, hyllyillä ja tasoilla loju uhkaavasti heiluvia kasoja, miten edes huomaa eron imuroidessaan joka päivä niin kuin olen kuullut joidenkin periaatteessa samaa lajia olevien ihmisyksilöiden tekevän? - - Kerran minulla oli perheen kauhuksi yliaktiivinen siisteysjakso, jolloin huomasin muuttuvani muiden askeleita vahtikoiran tavoin vaanivaksi terroristiksi, jolla oli terrierin ääni ja vieteriukon aktiivisuus. Huomasin koko ajan närkästyväni. Silmäni seurasivat muiden käsiä, niiden jättämiä tavaroita. - -
Kuljin miehen ja poikien perässä mäkättäen. Koko ajan jättivät kaikkea törkyä ympärilleen. Että osasivatkin olla piittaamattomia paskiaisia. Suuni säksätti kiukkua, koti oli siistimpi kuin koskaan."
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Ajatuksia siisteydestä ja siivoamisesta

ViestiKirjoittaja Tiina H » 14 Syys 2014, 22:35

:) Onpa Juurikkala osuvasti kirjoittanut!

Olen huomannut, että välillä oikein hävettää, kun on niin sotkuista, lähinnä sellaista tavaroiden hujan hajan olemista. (Veski nyt yleensä on siisti ja viime aikoina olen saanut keittiön tiskipöydän kuntoon.) Saan tosiaan estellä itseäni, etten toisi asiaa esille ja pyytelisi anteeksi, kun tulee vieraita. Ja tosiaan: kun olemme saaneet siivotuksi oikein hyvin, arvelen, että ollaan juuri kuten yllä olevassa lainauksessa mainittiin, siinä tilanteessa, josta muualla saatetaan siivous aloittaa. Jotkut vieraat (sukulaiset...) ovat nimittäin todenneet sotkun ääneen, kun ovat tulleet käymään, ja me kun olemme hiki hatussa siivonneet.

Olen niin laiska siivoamaan, että mieluimmin yritän ehkäistä sotkua ennalta. Esimerkiksi kengät jätetään eteiseen ja avojaloin kulkemisen aikana pidän hankalimmin pestävät matot poissa lattialta ja jalat pyyhitään hyvin. Ruoka syödään keittiön pöydän ääressä. Kesäisin, kun jalkoihin kuitenkin jää tomua, pidän helposti pestäviä päällisiä (pyyhkeitä yleensä) kangaspäällysteisen nojatuolin suojana ja jotakin kauniin väristä lakanaa futon-sohvan suojana. Kerään kämmensyrjälläni lattialta villakoirat niistä kohdista, joihin niitä tahtoo helposti tulla, koska en jaksa imuroida monta kertaa viikossa.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Ajatuksia siisteydestä ja siivoamisesta

ViestiKirjoittaja Tavi » 15 Syys 2014, 18:01

Muistan joskus jonkun sanoneen "On kodikasta kun on vähän sekaista" Pitäisiköhän kuitenkin mennä siivoamaan tuo tiskipöytä :roll:
Tavi
 
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2013, 15:12

Re: Ajatuksia siisteydestä ja siivoamisesta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 08 Touko 2015, 19:54

Lääkäri Iris Pasternack muistuttaa "Tautitehdas"-kirjassa liian siisteyden vaaroista:

"Sopivasti multaa kynsien alla ja pölyä sängyn alla on uuden allergioidenehkäisystrategian mukaista." :D
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Ajatuksia siisteydestä ja siivoamisesta

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 28 Elo 2021, 21:25

Tämä juttu on todella lohdullinen: "Tällaisia kuvia et sisustuslehdissä näe! 13 arkista tilannetta, jotka ovat täyttä totta lähes jokaisen kotona" (https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art ... 19019.html) - NIIN tuttua! :lol: Listaan voisi vielä lisätä vaikkapa pöydällä vakituisesti oleilevan kahvimukin. Luulin, etteivät muut harrasta sitä, mutta olen tänä kesänä kyläillyt parissakin paikassa, jossa minut on ohjattu istumaan kahvipöydässä sille paikalle, jolla on puhdas kuppi; perheenjäsenet juovat tietenkin vakiomukeistaan, joita ei pestä joka päivä.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27


Paluu Kodin hoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron