Turkoosi lika lavuaarissa

Organisointi, siivous, vaatehuolto, huonekasvien ja lemmikkien hoito yms.

Turkoosi lika lavuaarissa

ViestiKirjoittaja Vanilja » 11 Elo 2014, 13:01

Olen asiaa ihmetellyt vuosia, ja nyt jo tuli mieleen, että ehkä joku tietäisi vastauksen... Eli vessan lavuaariin kerääntyy meillä jotakin turkoosia likaa, joka kyllä lähtee karheammalla vessanpesusienellä. Mistä ihmeestä se tulee? Vesi on meillä kaivovettä eli luultavasti kovaa, voisiko tulla siitä?
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Turkoosi lika lavuaarissa

ViestiKirjoittaja Tiina H » 11 Elo 2014, 16:54

Kertyykö sitä muualle vesipisteille? Mietin, että voisihan se olla siitä vedestä peräisin, jotakin saostuu, ehkä yhteisvaikutuksessa saippuan kanssa tai jotakin.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Turkoosi lika lavuaarissa

ViestiKirjoittaja annimonni » 12 Elo 2014, 08:06

annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Turkoosi lika lavuaarissa

ViestiKirjoittaja Vanilja » 12 Elo 2014, 10:16

Kylpyhuoneessa likaa ei tule. Meille tehtiin joitain vuosia sitten vessaremontti, jonka yhteydessä lavuaari vaihdettiin, enkä muista, että likaa olisi kertynyt vanhaan lavuaariin. En mielestäni ole lavuaaria käsitellyt millään kummallisella aineella tai hankaimellakaan ja pinnoite on ihan normaalin näköinen. Vessassa käytettävä saippua on ulkomailta ostettua (kun halvalla sai), mutta se on varmaan aika tavallista laatua. Hammastahnaakin olen miettinyt, koska kylpyhuoneessa taas ei hampaita harjata. Vesi on kyllä meillä eri makuista kuin "tavallinen" kaupungin vesi. Olen myös huomannut sellaisen jännän ilmiön, että kun matkustelemme kesäisin ympäri Eurooppaa ja pesen hiuksia leirintäalueilla, niin paljon on paikkoja, joissa en saa shampoota irti hiuksista! Siis se todella kertyy hiuksiini tahmaksi, ja kun kotona käyn ensimmäistä kertaa suihkussa, shampoo vasta lähtee pois. Eli vesi on todellakin erilaista. Mutta ei tässä kukaan ole sairastunut vuosikymmenien myötä, ja itse asiassa kyllä pidän kovasti meidän veden mausta. On vaan jotenkin kumma ilmiö tuo turkoosi lika.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Turkoosi lika lavuaarissa

ViestiKirjoittaja Maria » 13 Elo 2014, 19:40

Mulle tulee lähinnä mieleen kupari, ehkä putkista tai hanasta?
Tai käytetäänkö tuolla altaalla jotain kemikaalia, jota ei toisella käytetä? Tekisi reaktion jonkin kanssa.
Maria
 

Re: Turkoosi lika lavuaarissa

ViestiKirjoittaja Tiina H » 19 Tammi 2015, 10:44

Nyt ei ole lavuaari eikä turkoosi lika kyseessä, mutta onko teillä vinkkiä, kuinka saisi wc-pytystä suunnilleen vesirajan kohdalle pinttyneen värin pois?
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Turkoosi lika lavuaarissa

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 09 Helmi 2015, 00:11

Turkoosia näkyy olevan meilläkin, pesuhuoneen lavuaarissa. Ja siellä on mieheni mukaan vielä kupariputket, jotka muista tiloista on vaihdettu pois...

Kylpyhuoneen pöntössä on tuollainen pinttynyt likaraita, ja ajattelin kokeilla sen hankaamista Pata-Padalla. Ensin voisi kaataa ämpärillisen vettä pönttöön, jolloin veden pinta jää tilapäisesti alemmas, ja sitten hangata; Pata-Patahan ei naarmuta, kun sen vaahdottaa hyvin.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Turkoosi lika lavuaarissa

ViestiKirjoittaja Vanilja » 15 Huhti 2017, 11:38

Turkoosi lika katosi, kun meille tuli "kaupungin vesi" kaivoveden sijaan. Joten jotain tekemistä sillä sen kanssa sitten oli.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02


Paluu Kodin hoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron