Roinanraivaus

Organisointi, siivous, vaatehuolto, huonekasvien ja lemmikkien hoito yms.

Re: Roinanraivaus

ViestiKirjoittaja Tiina H » 09 Elo 2016, 14:53

^ Hyvä, kun olet saanut vähemmäksi sellaista, mitä et enää halua säilyttää. Roina on kyllä justiin sitä hyödytöntä, ja sitten ehkä vielä jotakin sellaista, mistä ei ole varma, tarviiko vai ei, eikä oikein uskalla panna poiskaan. Minulla kertyy lisäksi sellaista tavaraa, joka odottaa käsittelyä, esimerkiksi tässä tietokoneen vieressä on kasa tiliotteita ja kuitteja. Osa menee mappiin (miten kauan tiliotteita pitää säilyttää?) ja kuiteista olen tavannut kirjata ekseliin menot, että vähän pysymme kärryillä, minkä verran mihinkin menee. Mutta se kirjanpito on nyt retuperällä, kun kesällä en ole niin paljoa sisällä ja koneella.
Tiina H

ViestiKirjoittaja Tiina H » 19 Loka 2016, 11:28

Olen onnistunut hävittämään turhaa ryönää nyt vähän enemmän, etenkin paperia. Panin pois muutaman mapillisen opiskeluaikaista materiaalia, josta olen aivan varma, etten enää tarvitse, ja vein kirjaston kierrätyshyllyyn ison pinon aikakausilehtiä, joita olen saanut joskus sieltä sun täältä luettavaksi ja jostakin syystä säästänyt. Kirjahyllyyn tuli tilaa, ja sepä on hyvä, sillä nyt saimme pari lattialla ollutta kirjapinoa hyllyyn. (Jee.) Pitää varmaan niitä kirjojakin taas vähän kriittisemmin tarkastella. Sisään tulevien kirjojen määrä on vähentynyt, mutta osa vanhoista joutaa kyllä jo kiertoon, vaikka koenkin, että kirjoista on tosi vaikea luopua. Vähän olen nyt koettanut ajatella sitä ilon tuottamista kirjoissakin. Jos jokin kirja on aivan selvästi ihan muun Tiinan kirja kuin minun, sellainen, josta joskus ehkä sain iloa mutta enää ei ole mitään merkitystä, niin olen kyllä sellaisia pannut eteenpäin.
Tiina H

ViestiKirjoittaja Tiina H » 19 Joulu 2016, 15:54

Nyt en jaksanut enää katsella vanhoja lehtipinoja kirjahyllyssä. Olen vienyt niitä paperinkeräykseen varmasti ainakin puolentoista metrin pinkan. Mietin, miksi olen niitä säästänyt vuodesta toiseen, ja nyt, roskiksen ja kotioven väliä kulkiessani, huomasin vihdoin: olen tehnyt kuten kotonani tehtiin. Isäni ja äitini tapasivat säästää kaikki lehdet joistakin kotiin tulleista aikakausilehdistä 70 - 80-luvuilla, Kotiliesi, Tekniikan Maailma, Suuri Käsityökerho, Avotakka, ja heille tapa oli tullut luultavasti isäni äidiltä. Minä säästin Aku Ankat, ja ovathan ne tietenkin tuolla vieläkin tallessa. Mutta muut lähtivät nyt paperinkeräykseen. Sama hommahan on siinä, että säästän jotain vaikkapa lehdistä talteen otettuja reseptejä tai muita, joita ei ole vielä ehditty kokeilla. No ei niitä varmasti kokeillakaan, eikä vanhoja lehtiä tule luettua.
Tiina H

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 19 Joulu 2016, 23:00

Varsinkin ennen sotia ja heti sotien jälkeen aikakauslehdet olivat niin kalliita tilata, että niitä pidettiin arvossa ja säästettiin. Äitini sisko sai 50-luvulla hiihtokilpailuvoitosta palkinnoksi opettajan vuosikymmenien takaisen Kotilieden vuosikerran - hän ei kylläkään ollut moisesta muinaisjäänteestä kovin ilahtunut... :lol: Mutta tapaus kuvastaa, miten arvokkaita lehdet opettajan silmissä olivat!

Säästäminen varmaan jäi tavaksi, vaikka esimerkiksi 70-luvulla perheisiin saattoi jo tulla montakin aikakauslehteä. Muistan, että meillekin tuli yleensä ainakin yksi lehti, ja lisäksi mummu ja pappa, joiden kanssa asuimme suurimman osan aikaa samassa talossa, tilasivat jotain toista lehteä. Lehtiä vaihdeltiin myös sukulaisten ja tuttavien kesken. Vähitellen kuvalehdistä tuli ongelma: kiiltopaperi ei kelvannut sytykkeeksi eikä muutenkaan palanut hyvin pesässä, joten lehdenrisoja on vieläkin lapsuudenkodin vintillä vaikka kuinka... Onhan joukosta löytynyt muutama helmikin, mutta jäljelle jääneet ovat suorastaan ongelmajätettä! (Ehkä sekin, että sukulaiset toivat kuvalehtiään meille, oli tapa työntää ongelma toisten niskoille? :) )

Meillä on säästelty lapsille aikanaan tilattuja lehtiä: Maailman vahvinta Nallea/Bamsea, Hevoshullua, Villivarsaa ja Roope-setää. Muut kuin hevoslehdet - joita nuorimmat vielä lukevat silloin tällöin - veimme hiljattain miehen isän tyhjilleen jääneelle talolle, josta on vähitellen tullut varastomme.
rumaelsa
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vanilja » 20 Joulu 2016, 08:39

Eipä noita säästettyjä lehtiä tule yleensä myöhemmin luettua. Meillä on Aku Ankkoja 60-luvulta asti (ei kaikkia sieltä alkupuolelta) ja ne vievät ihan hirveästi tilaa, mutta ehkä ne nyt ovat sen arvoisia. Vintiltä on myös löytynyt vanhoja lehtiä ja jotkut Kotiliedet voivat mennä kaupaksi (sen jälkeen kun ne on itse lukenut, mutta eipä niitäkään monta kertaa tule luettua). Muuten vanhemmat naistenlehdet eivät ole kirpparilla juuri ketään kiinnostaneet. Mielenkiintoisin löytö ovat olleet pari vuosikertaa Helsingin Kaikua, jotka ovat aivan 1900-luvun alusta. Olisi tosi sääli, jos joku olisi mennyt ne heittämään pois. Eihän niissäkään kaikki ole kiinnostavaa, mutta joissain asioissa tietämys on lisääntynyt huimasti ja esimerkiksi sen ajan avaruuden tutkimus oli tosi huvittavaa ;) .
Vanilja

Edellinen

Paluu Kodin hoito