Aloin taas raivata Konmari-kirjasta innoittuneena. En kyllä noudata niitä ohjeita tarkkaan, mutta raivaamisen idea on minusta oivallinen: onko tavarasta iloa vai ei. Kuten lukupäiväkirjassa kerroin, tälle on naurettu, sillä kyllä vaan jotain vasaraa tarvitsee, vaikkei se suoranaisesti ilahduta. Mutta minusta se kertyvä roina on pääasiassa juuri ns. hyödytöntä tavaraa, ja silloin ilon tuottaminen on kelpo edellytys tavaran säilyttämiselle. Minua se on eniten auttanut ns. muistotavaroiden kohdalla. Juuri heitin roskiin lukioaikaisia kirjoja, joihin oli koottu tiedot oppilaista ja heistä humoristisia luonnehdintoja. Ennen en ollut kyseenalaistanut niiden säilyttämistä lainkaan, sillä tokihan tuollaiset on tapana säilyttää, sillä uusia vastaavia ei tietysti saa ja vanhempana niitä on hauska lukea. No, muistoni lukioajoilta ja luokkakavereista eivät ole kaikin osin mitään kivoja ja vaikka nyt selaillessani huomasin saaneeni reilussa parissa kymmenessä vuodessa välimatkaa asioihin, eivät kirjat mitään ILOA tuottaneet. Miksi niitä oikeastaan säilytän? Tätä en ollut ajatellut lainkaan ennen Konmaria. Samaten vintillä on (jossakin!) päiväkirjoja, jotka yhtä lailla ovat "tietysti säilytettäviä, kuinkas muuten", mutta joiden lukemisesta oikeasti AHDISTUN. En koe juurikaan mitään suloisenhaikeaa nostalgiaa, vaan monet jutut INHOTTAVAT todella. Eli saankohan noista päiväkirjoista jotain iloa
?! Yksi näkökulma on sekin, että päiväkirjat jäävät ties kenen luettavaksi sitten aikanaan, ja sitä en halua! Meidän talomme varasto on pullollaan miehen sisarusten lapsuudenmuistoja ym., ja ne ovat päätyneet nyt minun talooni, minun katseltavakseni. Kirjoitan kyllä edelleen päiväkirjaa ja voin kuvitella, että jota kuta saattaisi aikanaan kiinnostaa tämän paikan lähiluonnon muutokset, pähkäilyni kasvimaalla, lasteni sattumukset yms., mutta en ihan todella halua, että kukaan lukee, miten epätoivoisena lähettelin 13-vuotiaana rakkauskirjeitä ja jouduin naurunalaiseksi! On kliseistä sanoa, että heittämällä joitain tavaroita pois, vapautuu, mutta niin se vain on. Miksi haluan, että laatikoissa vaanii jatkuvasti muistutuksia elämäni kurjista hetkistä ja sitten minun pitäisi vielä suhtautua niihin kuin mihinkin aarteisiin!