Paitojen pesu

Organisointi, siivous, vaatehuolto, huonekasvien ja lemmikkien hoito yms.

Paitojen pesu

ViestiKirjoittaja annimonni » 28 Heinä 2014, 12:11

Tein pojan kaappiin inventaariota ja taasen alkoi harmittaa sama asia. Eli miksi on tehty paitoja joissa on eriväriset hihat eli esim. punainen paita ja valkoiset hihat tai valkoinen paita ja mustat hihat. Kummassa ne sitten peset, vaalean vai tumman pyykin mukaan. Jos laitat vaaleaan niin koko muu pyykki värjäytyy tai tummaan niin valkoiset värjäytyy :roll: Ei ole mukavan näköinen paita joka on punainen ja vaaleanpunaisehkot hihat... Vaatteiden ostohetkellä en koskaan muista tätä edessä olevaa ongelmaa.
Tämä sama ongelma koskee muuuten myös pyyheliinoja. Minulla on keittiössä puuheliinoina kelta-valkoraitainen ja puna-valkoraitainen pyyhe eikä pyyhkeet ole enää kovin edustavan näköisiä. En haluaisi uusiakaan vielä ostaa, koska toimivat vielä hyvin.

Otan pesuvinkkejä vastaan :)
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Paitojen pesu

ViestiKirjoittaja Tiina H » 28 Heinä 2014, 13:44

Hmm. Meillä on kyllä monivärisiä varsinkin pyyhkeiden joukossa, ja pesen kaikki 60 asteessa. Ovat puuvillaa kaikki, eikä ole värejä valunut. Mutta vaikuttaisiko se materiaali sitten vai mikä... Jos mulla olisi uusi kampe, joka olisi monivärinen, pesisin sen tummemman mukaan mutta erikseen ensin, ja jos ei väriä pääsisi, pistäisin johonkin kirjavaan pyykkisatsiin. Jos pesisi koko ajan tummemman seassa, muut pyykit värjäisivät sen vaalean, luulen.

Mainitsemasi kelta-valkoraidallisen pyyhkeen pesisin muun vaalean seassa, mutta mulla ei ole valkaisuaineellista pyykkiainetta (vaan valkaisuaine on erikseen), niin että keltainen ei haalistuisi siinä. En pistäisi sitä valkaisuun. Punainen on vähän hankala, kun se tahtoo irrota ja värjätä aika mahtavasti. Jos väri on jo tarttunut siihen valkeaankin, pesisin sen punaisten seassa.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Paitojen pesu

ViestiKirjoittaja Vanilja » 28 Heinä 2014, 15:42

Olen joskus ihmetellyt ihan samaa. Tumma paita, jossa on valkoiset hihat, en ole itsekään ratkaissut ongelmaa. Muinoin kuulin, että keltainen väri harmaantuu helposti, ja se suositeltiin pestäväksi valkopyykin kanssa. Meillä on vaihtelevasti ollut valkaisevaa ja valkaisematonta pyykkipulveria, ja minusta keltaisista vaatteista on tullut jotenkin kirkkaampia.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Paitojen pesu

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 28 Heinä 2014, 23:42

Sama ongelma!!! Vaikka vaate ei päästäisi väriäkään, pitemmän päälle valkoiset osat harmaantuvat, jos käyttää kirjopesuainetta, ja jos taas haluaa pitää valkoisen todella hohtavana ja käyttää valkopesuainetta, värilliset osat haalistuvat pesu pesulta. Keittiöpyyhkeiden haluaisi tietenkin näyttävän raikkaan puhtailta! Ostin hiljattain pitkästä aikaa valkopesuainetta ja peräti keitin (eli pesin 90 asteessa) kaikki keittiöpyyhkeet, lakanat ja nenäliinat, joiden pinta-alasta suurin osa oli valkoista - varmaan pitäisi tehdä niin kerran tai pari vuodessa, sillä pitkään 60 asteessa pestyt pyyhkeet, joiden tahroja olin jo luullut lähtemättömiksi, valkaistuivat ihmeellisesti! Mahdollinen värien haalistuminen on siitä pieni hinta.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27


Paluu Kodin hoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron