Ruoanlaittoon liittyviä niksejä

Ruokaohjeet ja muu ruokakeskustelu; terveyteen liittyvät ruokavaliot Terveys, kauneus ja hyvä olo -otsikon alla.

Ruoanlaittoon liittyviä niksejä

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 13 Huhti 2017, 14:21

Tämän opin aikoinani entiseltä avomieheltä: kuuma vesi perunakattilasta kannattaa kaataa kallistaen kattilaa itseen päin, ei itsestä poispäin! Kallistaessaan kattilaa itseensä päin joutuu automaattisesti levittämään kyynärpäitä sivulle eikä höyry pääse polttamaan käsiä.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Ruoanlaittoon liittyviä niksejä

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 28 Marras 2018, 01:18

(Siirsin tämän tänne, kun ajattelin sen sittenkin liittyvän paremmin ruoanlaittoon. :) ) Etiketti irtoaa siististi pakasterasiasta, kun sen nyppää irti heti purkin ollessa vielä jäinen!

Hermoja säästyy, kun käyttää taloudessa vain yhdenlaisia pakasterasioita - ei enää tarvitse tuskailla sopivien kansien löytämiseksi. Myynnissä on (muistaakseni kotimaisia) perusrasioita, joiden koko on noin 10,5 x 13 cm (korkeuksia on useita). Ostin joskus pari pakkausta niitä, ja totesin sitten, että useimmat suurten kotimaisten valmistajien punajuuri- ym. valmissalaatit on pakattu ilmeisesti saman sarjan rasioihin; olen säästänyt niitäkin purkkeja vuosien mittaan, ja kaikki purkit ja kannet käyvät aina yhteen.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Ruoanlaittoon liittyviä niksejä

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 04 Joulu 2018, 14:21

Jauho- ja sokeripussien avaamiseen liittyy parikin niksiä. Paperipusseja kaupan jäljiltä avatessani olen huomannut, että lähes aina taitteeseen on kerääntynyt hiukan jauhoja tai sokeria; avaan siis pussin esimerkiksi taikina-astian päällä, jotta voin karistella hituset sinne. Ja paperipussin yläreunan taitan heti avattuani kaksin kerroin - se tekee pussinsuusta tukevan ja mukavasti auki pysyvän, ja lisäksi vältyn paperin terävän reunan viiltämiltä haavoilta.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Ruoanlaittoon liittyviä niksejä

ViestiKirjoittaja Tiina H » 19 Maalis 2020, 10:40

Ei suoraan ruoanlaittoon mutta ruokahuoltoon vinkiksi tyttären keksintö. Meitä on perheessä kolme. Ruokavaliomme on sama, mutta yhdellä on syömishäiriö ja yksi pitää tosi paljon esimerkiksi pitsasta, ranskanpotuista ja purilaisista. Minä taas haluaisin kokata sen mukaan, miten on aineksia saatavilla. Ruokailut ovat olleet usein ahdistavia ja riitaisiakin, ja sen miettiminen, mitä ruoaksi milloinkin, on aiheuttanut eripuraa. Tytär ehdotti, että jokaiselle on kaksi omaa ruokapäivää, jolloin saa valita, mitä on päivälliseksi, ja yksi ylimääräinen päivä on jämäruokapäivä. (Mahdollisia jämiä syödään toki lounaaksikin tms. sen mukaan, mikä kellekin maistuu.) Jos jollekin päivälle on valittuna ruoka, joka ei jollekulle maistu, silloin keitetään hänelle pastaa ja voi ottaa sen kanssa pestoa tai ketsuppia, tai voi vaikka tehdä voileivän. Muuten ei aleta kokata ylimääräistä, ja toisen valinnasta ei purnata, koska jokainen tietää, että oma ruokapäivä on pian. Tätä on nyt jokunen viikko pyöritetty, ja riitely ja ahdistus ovat vähentyneet tosi paljon. Olen hyvin helpottunut tästä.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Ruoanlaittoon liittyviä niksejä

ViestiKirjoittaja annimonni » 19 Maalis 2020, 15:01

Loistava idea!! :D
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Ruoanlaittoon liittyviä niksejä

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 09 Loka 2021, 17:02

Koska joudun joka tapauksessa lämmittämään leivinuunia ja muureja, olen keksinyt ruveta hyödyntämään niiden lämpöä ruoanlaitossakin. Ennen vanhaan niin on varmaan tehty yleisesti; muistan mummuni hauduttaneen muurin pesässä ainakin puuroa ja karviaishilloa. Minä olen toistaiseksi tyytynyt ruokien lämmittämiseen - esimerkiksi pannut makkarat tai karjalanpiirakat vuoassa leivinuuniin, kun valkea on palanut hiillokselle. Samalla tavalla valmistuisivat kätevästi vaikkapa laatikot, ja joskus voisin kokeilla panna perunoita foliossa hiillokseen.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Ruoanlaittoon liittyviä niksejä

ViestiKirjoittaja Tiina H » 18 Loka 2021, 11:04

^ Kyllä leivinuuni on tosi kätevä! Melko pienellä lämmöllä yön yli tai vähän isommalla parissa - kolmessa tunnissa valmistuu myös esimerkiksi uunipuuro tai jonkinlainen keitto. Me olemme tehneet usein linssikeittoa tai hernekeittoa. Oikein hyvä tulee vaikka, kun pistää pataan sipulia, porkkanaa ym. ja vihreitä linssejä, vettä, ehkä ketsuppia tai tomaattia, suolaa, ehkä mieluisia yrttejä, pari laakerinlehteä ja muutaman maustepippurin. On myös edullista ruokaa, eikä tarvitse vahtia kuin sitä, ettei vesi kiehu kokonaan pois. Jos kansi on sopiva, ei niin pääse käymään.

Myös kuivatukseen leivinuuni tai sen panko on kerrassaan hyvä. Voi kuivattaa juureksia suikaleina, siivuina tai raasteena, viherjauheen aineksia kuten porkkanan naatteja, nokkosta, horsmaa, poimulehteä, teeaineksia, lehtikaalia palasina, joitakin sieniä ja marjoja, yrttejä, hedelmiä, mitä nyt tarvitseekin.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Ruoanlaittoon liittyviä niksejä

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 19 Loka 2021, 18:14

Nuorin tytär kuivasi suppilovahveroita leivinuunin päällä, ja parissa päivässä ne kuivuivat valmiiksi! Olen muuten valmistanut useampaan otteeseen myös uuniomenoita.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27


Paluu Ruoka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron