Kielten opiskelu harrastuksena

Muita harrastuksia maan ja taivaan väliltä.

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 14 Tammi 2022, 20:31

Tankkaan Nalle Puhia esperantoksi... Olen myös keksinyt lisätä Duolingo-harjoitteluuni ylimääräistä treenausta: teen jokaisesta ohjelman tarjoamasta lauseesta jonkin muunnelman ja yritän keksiä erityisesti sellaisia lauseita, joita voisin oikeasti tarvita keskustelussa. Olen poikani kehotuksesta tutkinut myös Pasporta Servoa, esperanton harrastajien "sohvasurffauspalvelua". Löysin tulevaisuutta ajatellen yhden mahdollisen yösijan Italiasta aivan läheltä paikkaa, johon aion matkustaa, yhden Petroskoista ja useita Siperiasta... :D
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 15 Maalis 2022, 11:00

Vanhempi poika vei lukemani Nalle Puhin mennessään (hän oli lainannut sen Turun kaupunginkirjastosta) ja toi tilalle aloittelijoille tarkoitetun, helppolukuisen romaanin. On motivoivaa lukea, kun ymmärtää melkein kaiken! Poika itse opiskelee esperantoa todella aktiivisesti: hän käy Turun esperantistien tapaamisissa ja on parhaillaan kielikurssilla. Suomen esperantoliitto on poistamassa kirjastostaan paljon kirjoja, ja poika lähetti minulle listan, josta valitsin lukuisia. Hän lupasi tilata ne minulle; osa niistä on voitu jo varata, mutta useimmat olivat sellaisia, joiden en usko kiinnostavan kovin monia.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja Vanilja » 16 Syys 2022, 14:40

Sain viimein aikaiseksi mennä kahdelle kansalaisopiston kielikurssille. Viron aloitan aivan alkeista, vaikka suoritin siitä muinoin yliopistossa yhden kurssin, mutten muista siitä oikein mitään. Kävi mukavasti, kun saan kyydin opistoon, sillä anoppini tuli samalle kurssille! Hän on viroa lukenut ennenkin, mutta hänen kurssiaan ei järjestetä lainkaan, joten hän tuli tuohon samaan. Viro on hauska kieli, toisaalta niin tuttu ja ymmärrettävä, mutta toisaalta jotkut asiat pitää vain painaa päähän ihan kuin missä tahansa vieraassa kielessä. Ranskan kurssini on melko edistyneille, mikä on vähän jännittänytkin. Luin ranskaa lukiossa ja suorastaan rakastin sitä, mutta siitä on jo vuosikymmeniä. Kesän mittaan kertasin sitten oikein urakalla.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja Vanilja » 20 Syys 2022, 11:35

Päätin nyt kuitenkin lopettaa alkuunsa sen ranskan kurssin. Se on yksinkertaisesti liian vaikea. Opistossa saisi vaihtaa toiseen kurssiin, mutta helpompi kurssi on sitten jo liiankin paljon helpompi ja sen ajankohta ja paikka ovat huonot. Sain kesän aikana kerrattua ranskaa mukavasti ja kun tuolla kurssilla opiskelu aloitetaan kirjasarjan kolmannesta kirjasta, lainasin kirjastosta ne kaksi ensimmäistä. Näistä ensimmäinen oli mukavaa kerrattavaa, toisessa olin jo vähän pihalla. Harmittelen varmaan ikuisesti, että myin silloin aikanaan lukion ranskan toisen oppikirjan, juuri sitä tarvitsisin! Opiskelin silloin kaiken hyvin perusteellisesti ja jos voisin kerrata asiat juuri siitä kirjasta, asiat muistuisivat luultavasti mieleen. Nyt ei auta kuin keksiä muita konsteja kerrata. En missään nimessä halua lopettaa ranskan harrastusta, kun nyt pääsin vauhdikkaasti alkuun. Pitäisi myös päästä kuuntelemaan ranskaa ja yrittää itse muodostaa virkkeitä. Huomasin nimittäin tuolla kurssilla, että kun itse opiskelin lukiossa käytännössä ylioppilaskoetta varten, muut ovat opiskelleet opistossa nimenomaan kommunikoimaan!
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 20 Syys 2022, 13:28

Onpa harmillista! Mieleeni tuli, että voisikohan saman ranskan oppikirjan vielä löytää jostakin... Muistatko sen nimeä ja oletko kokeillut googlata?
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja Vanilja » 20 Syys 2022, 19:31

Heh, huomasinkin, että joku myy Torissa Dis Donc -kirjasarjaa, tarvitsen siitä vain 2-tekstikirjan. No, katsotaan. En ole Torista ostanut mitään muuta kuin kissan (heh), joten en tiedä noista postituskäytännöistä. Minulla on kyllä muita vastaavia kirjoja (siis samat kielioppiasiat jne.), joten ehkä paneudun niihin ja jatkan sitten Dis Donc 3:lla, kun pääsen sinne asti.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja Vanilja » 20 Syys 2022, 19:41

Piti vielä lisätä, että Dis Donc 1:ssä on Virpi Talvitien kuvitus! Hän on kuvittanut mm. Maukka ja Väykkä -kirjoja ja pidän tosi paljon hänen tyylistään. Minusta se ranskan kirjan kuvitus on aivan ihastuttava: se kuvaa ranskalaisuutta jotenkin tosi humoristisesti :) . Muistan vielä millainen shokki oli, kun lukion toisella luokalla tuli seuraava kirja ja sen kuvitus oli muistaakseni tylsän mustavalkoisia valokuvia tms. Olen varma, että ensimmäisen kirjan ulkoasu vaikutti osaltaan siihen, että pidin ranskan opiskelusta niin paljon, ja olihan meillä tosi kiva opettajakin!
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 21 Syys 2022, 18:53

Opettaja kyllä vaikuttaa tosi paljon! Yksi syy, miksi minua ei huvittanut jatkaa venäjän opiskelua, oli se, että opettaja olisi vaihtunut. Nyt kuulemma entinen, kiva opettaja olisi taas tullut takaisin...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja Vanilja » 22 Syys 2022, 17:44

Opettajan vaikutuksesta kertoo sekin, kun kuopus oli alakoulussa omaksunut ajattelutavan, että hän nyt vain on huono kielissä, niin yläkoulussa kun kieliin tuli tietysti eri opettajat sen yhden aiemman sijaan, hän tajusikin, että hän oppii kieliä ihan hyvin! Kun arvosanat ennen olivat n. 6-7, yhtäkkiä ne olivatkin 8-9! Ei hän edelleenkään pidä kielistä mitenkään erityisemmin, mutta itsetunto on selvästi kohentunut.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja Vanilja » 05 Syys 2023, 18:41

Opiskelin siis viime talven viroa ja täytyy sanoa, että oli se yllättävän vaikeaa, vaikka mukavaakin! Ryhmässä oli aika paljon ennenkin opiskelleita ja vaikka periaatteessa etenimme alkeista, tunsin aina oppivani vähän hitaasti. Ilmoittauduin nyt alkeiden jatkoon, mutta kurssia ei järjestetä. Opettajalta tuli meille ilmoittautuneille viesti, että vaihtoehdot ovat alkeiskurssi uudestaan tai edistyneiden ryhmä. Ajattelin ensin, että alkeet uusiksi, mutta tajusin, että samaan aikaan kurssin kanssa osuu nyt syksyllä aika paljon muita menoja: olisin jo niiden takia viisi kertaa pois. Kysyin, olisiko edistyneiden ryhmä minulle ihan liian vaikea ja opettaja vastasi, että sanastoa siellä on tietysti opeteltu jo selvästi enemmän, mutta voisin tulla kokeilemaan. Tässä olisi sekin hyvä, että anoppini tulee myös ja hänelle tuo edistyneiden ryhmä olisi varmasti juuri sopiva. Kokeilukerta on ensi perjantaina. Olen nyt viikon ajan lukenut viroa lähinnä pää höyryten :) ! Havahdun jopa keskellä yötä sanomaan mielessäni vironkielisiä virkkeitä ja eilen, kun maksoin lapsen hammaslääkärikäynnin, piti ihan erikseen keskittyä puhumaan suomea :lol: . Saa nähdä miten käy!
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

EdellinenSeuraava

Paluu Harrastuksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron