Miksi lukeminen rentouttaa?

Muita harrastuksia maan ja taivaan väliltä.

Miksi lukeminen rentouttaa?

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 14 Tammi 2014, 16:02

"Aivokuvausten mukaan tekstiin syventyvä lukija käyttää laajasti molempia aivopuoliskojaan: hän vertaa lukemaansa aiempaan tietoon ja jäsentää vastaanotetun omaan ajatteluunsa. - - Tekstiin syventyminen rauhoittaa kuin jooga, ellei kyse ole työasiasta." (Juha Siltala: "Nuoriso - mainettaan parempi?")
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Miksi lukeminen rentouttaa?

ViestiKirjoittaja Vanilja » 14 Tammi 2014, 21:13

Minulle kirja on jo esineenäkin rauhoittava, se on lupa sulkea muu maailma hetkeksi pois tajunnasta tai edes jonnekin sen rajamaille. Voitte nauraa vapaasti: olen kiinnostunut sisustusjuttujen kuvissakin eniten siitä, mitä kirjoja kirjahyllyssä on (jos sellainen ylipäänsä on). Jopa huonekalukaupoissa katseeni nauliutuu kirjahyllyjen rekvisiittakirjoihin :oops: .
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Miksi lukeminen rentouttaa?

ViestiKirjoittaja Tiina H » 22 Helmi 2014, 18:32

^ Minuakin kiinnostaa, mitä kirjoja hyllyssä on. :)
Kirja on mukava ja helppo reitti toisiin maailmoihin, aikakausiin ja tapahtumiin. Välillä käyn keskustelua kirjojen tekstien kanssa, välillä vain luen menemään.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Miksi lukeminen rentouttaa?

ViestiKirjoittaja romantikko83 » 22 Maalis 2014, 19:28

Lukeminen on irtautuminen arjesta. Kirjat ovat ihania kun avaa ensimmäisen sivun on kuin astuisi toiseen maailmaan.
romantikko83
 

Re: Miksi lukeminen rentouttaa?

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 18 Syys 2014, 22:23

On todettu sosiaalisuuden pidentävän elinaikaa kaksi - kolme vuotta. Miten tämä sitten lukemiseen liittyy? Tiede-lehdestä (7/2013):

"[Neurologian dosentti Markku T.] Hyypän mukaan tutkimuksista kiteytyvä vastaus on sosiaalisuus. - - myös hengenviljelyn yksilölajit, kuten lukeminen, sisältävät kontaktin toisiin ihmisiin, vaikkei päältä päin siltä näytä.
- Eräs tiukan tieteellinen tutkimus osoitti, että yli 70-vuotiaat lukevat miehet elävät pidempään kuin ei-lukevat. Vaikka ihminen lukee yksin, tilanteessa vaikuttaa sosiaalisen läsnäolon tuntu. Tiedetään, että läsnäolon kokemus on aivotoiminnan kannalta tärkeää. Myös vaikkapa käynti kirjastossa merkitsee, että on sosiaalisessa elämässä kiinni, Hyyppä sanoo."

Tämä tuntuu hyvin lohdulliselta myös paljon lukevan Asperger-nuoremme kannalta! :) Lisäksi hän on selvästi saanut näkemystä moniin sosiaalisessa elämässä hankaliin asioihin kirjojen kautta.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Miksi lukeminen rentouttaa?

ViestiKirjoittaja Vanilja » 19 Syys 2014, 13:56

Kirjailija Petri Tamminen on kirjoittanut, että hän oli nuorena ujo ja viihtyi paljolti kotona lukemassa. Lukemiseen liittyi tunne siitä, ettei ollut yksin, oli muita samankaltaisia, oli osa jotakin. En muista lainkaan sanatarkasti, mutta kutakuinkin noin. Olen itse ajatellut samoin. Kirjoittaja on kokenut samanlaisia tunteita kuin minä, ajatellutkin ehkä samoin (tässä muuten juuri Tamminen on suorastaan hätkähdyttävä; on ollut välillä kuin omaa tekstiäni lukisin!), ja tuskinpa olen ainoa lukija, jota juuri tämä teksti kiehtoo. Lukiessani olen osa yhteiskuntaamme :) .

Tästähän oli muuten juuri vähän aikaa sitten puhetta Turussa jossain tilaisuudessa, jossa mm. Sofi Oksanen oli keskustelemassa. Esimerkiksi musiikin ympärille on helppo rakentaa tapahtuma, jossa moni ihminen kuuntelee samaan aikaan samaa musiikkia ja kokemus on yhteinen. Kirjallisuudessa se on vaikeampaa. On isoja kirjamessuja, mutta lukeminen itsessään on yksityinen tapahtuma.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Miksi lukeminen rentouttaa?

ViestiKirjoittaja Vanilja » 14 Loka 2022, 18:24

Olen viime aikoina havahtanut siihen, miten marginaaliin lukeminen on ajautunut yhteiskunnassamme. Toki esim. vaikkapa Adlibris mainostaa aktiivisesti TV:ssä jne., mutta kun tapaamme tuttavia, puhe kääntyy aina esim. musiikkiin tai elokuviin, jos jonkin sortin kulttuurista puhutaan. Tuttavapiirissä on kyllä muita lukevia ja olemme hieman vaihtaneet ajatuksia kirjoista, mutta tyypillisesti joku alkaa aina puhua päälle :evil: ! Ihan kuin lukeminen olisi jotain tyhjänpäiväistä puuhastelua, jota tehdään jos ei ole "oikeaa elämää", kun taas esim. elokuviin voidaan suhtautua ihan vakavasti. Kun olen joskus kertonut kirjoittamisharrastuksesta, olen saanut hyväntahtoisia ehdotuksia, kuinka voisin kokeilla kirjoittaa elokuvakäsikirjoituksia tai laulujen sanoja - se "pelkkä" kirja ei ole mitään. Onko joku muu huomannut samaa?
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02


Paluu Harrastuksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron