Kyllä kuutiot ovat kivoja mielestäni.
Ja totta, kyllä sanotaan, että musiikki on monessa matematiikkaa. Lähinnä oikeastaan rytmi on silkkaa matematiikkaa. Laskemista laskemisen perään. Ja loogista ajattelua tarvitaan myös lauseiden/fraasien suunnittelussa, mutta uskon, että näissä pärjää ihan "vain" intuitiollakin.
Minä en muista kouluajasta ja opiskelusta juuri mitään. Olen aika varma, että tämä johtuu siitä, että joutuin opettelemaan kaiken ulkoa. Ja unohdin heti. Muistan kun meillä oli kerran sellainen historian opettaja, joka halusi nähdä koepaperissa tunneilla sanelemansa tekstin. Pärjäsin silloin historiassa hyvin (tai siis sain hyviä arvosanoja), koska ei tarvinnut kuin oppia kaikki sana sanalta ulkoa. Ei muuta.
Luulen, että ulkoaoppimisen tarkoitus on nopeuttaa opetussuunnitelman vaatimusten täyttämistä. Kun jäädään odottamaan, että jokainen vuorollaan tajuaa kertotaulun jujun ja pystyy päättämään tai luonnollisesti muistamaan vastaukset, niin seuraavaan asiaan siirtyminen vie kovasti aikaa. Voitaisiin toki käyttää laskintakin...