Kuvataiteen harrastus

Muita harrastuksia maan ja taivaan väliltä.

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 13 Touko 2019, 18:23

Ettore Maiotti kuvailee Paul Kleen näkemyksiä maalaustaiteesta - jälleen jotenkin sama ajatus kuin aiemmin tässä ketjussa:

"Väri on avain, jonka avulla ovet kiehtovaan sateenkaarimaailmaan ja fantasian valtakuntaan avautuvat."
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 30 Heinä 2019, 16:51

Foster Caddellilla on samantapaisia ajatuksia:

"As an artist, you must not see in an ordinary way. You must learn to see things poetically - - ."
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 01 Elo 2020, 20:11

Kylläpä vain minullakin kuvataiteen omatoiminen harrastaminen on jäänyt kaiken muun jalkoihin... Viime kesänä ostin jopa kaksi maalaustelinettä, lattialla seisovan ja pöytämallin, mutta ne ovat jääneet lähes käyttämättömiksi! :oops: Toivon, että pystyn menemään syksyllä kahden vuoden tauon jälkeen taidepiiriin - se on yksinkertaisesti paras tapa saada itsensä tekemään jotain joka viikko. Sen verran sain viime opiskeluvuoden aikana ujutettua kynäharjoittelua aikatauluuni, että rupesin kuljettamaan pientä piirustusvihkoa käsilaukussani; kaivoin sen esille muun muassa junamatkoilla ja piirtelin, mitä mieleeni sattui juolahtamaan.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 27 Joulu 2020, 05:51

Eilen rupesin pitkästä aikaa katsomaan vesivärimaalausvideoita Youtubesta. Sain selville, että Patrick Ley-Greaves, yksi videontekijäsuosikeistani, on itseoppinut taiteilija! Tänään näin innostavan filmin outsider-taiteesta, ja se herätti kaikenlaisia villejä ja värikkäitä ideoita.

Inspiroiduin pari vuotta sitten Lars Mikael Raattamaan "Kommunismen"-runokirjasta, koska monet runoista on omistettu henkilöille - useat heistä suomalaisia - joiden kohtalot ovat koskettaneet minua ja joista monia kukaan muu ei juuri tunnu muistavan. Oli hämmästyttävää huomata jonkun toisenkin, ja vieläpä ulkomaalaisen, ajatelleen heitä! Mielessäni alkoi silloin itää ajatus tehdä samoihin ihmisiin liittyvien maalausten sarja ja asettaa se näytteille yhdessä Raattamaan runojen kanssa; sitä varten aion tietysti olla yhteydessä runoilijaan. Runot ovat kauttaaltaan hämmentävää sanasekamelskaa, ja sain juuri ajatuksen, toisaalta Harriet Griffeyn luovuuskirjassaan mainitseman David Bowien kollaasitekniikan ja toisaalta outsider-taiteen innoittamana, että kuvien toteutustavaksi sopisi nimenomaan kollaasi tai muu sentyyppinen tekniikka!

Mielessäni on toinenkin taidenäyttelykokonaisuus, jolla on työnimenä "Ikitie"; kuten nimestä voi päätellä, aiheena ovat suomalaisten kohtalot Neuvostoliitossa Stalinin aikana. Siihen olen ajatellut ensisijaisesti tekstiilitaidetta. Yksi "räsykoukuttu" työ on valmistunut, ja moni muu on idea-asteella; olen koonnut ideoita luonnoskirjaan. Näyttelyn pääteoksen suhteen minulla on hyvin kunnianhimoinen ajatus; näen sieluni silmillä, millaisen teoksen haluan tehdä, mutta tarvitsen paljon vapaaehtoisia apulaisia, jos aion saada sen valmiiksi elinaikanani!!! Toivon kuvataiteen yliopisto-opintojen tuovan minulle suhteita ja uskottavuutta taiteilijana, jotta saan värvättyä projektiini osallistujia ja pystytettyä näyttelyn aikanaan oikeaan galleriaan tai taidemuseoon... Tuntuu melkein mielipuoliselta sanoa tuollainen haave ääneen! Pidän Ikitie-näyttelyä kuitenkin yhtenä elämäntehtävistäni eli sellaisista asioista, jotka ehdottomasti tahdon saada valmiiksi ja jättää maailmalle perinnöksi. Ajattelen, että pääteos on tavallaan muistomerkki, vaikkei sitä pystytetäkään minnekään ulos... (Olen kirjoittanut Antti Tuurille kustantajan kautta ja kysynyt, onko hänellä mitään sitä vastaan, että käytän Ikitie-nimeä; en ole saanut vastausta, ja ellei sellaista tule, oletan vaikenemisen suostumukseksi!)
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 31 Joulu 2020, 02:58

Maalausvideoiden katsomiseen voi jäädä koukkuun, mutta olen kokenut hullumpiakin riippuvuuksia! :lol: Tänään verkkoyhteyteni ilmaiskuukausi päättyy ja alan maksaa käyttöpäivien mukaan, joten videoiden katsominen jää tästä lähtien huomattavasti vähemmälle; sen takia olen nyt suorastaan ahminut oppia.

Olin koko syksyn katsellut kierrätyskeskuksessa kassillista kipsistä valettuja, maalaamattomia pikkutauluja ja pohtinut niille käyttöä; olin moneen otteeseen pohtinut, voisinko vaikkapa hyödyntää niitä jotenkin oman taiteeni tekemisessä. Toissa päivänä hain ne sieltä ja päätin kokeilla niiden maalaamista akryyliväreillä - jos ei muuten niin käden tarkkuuden harjoittamiseksi. Sain eilen maalatuksi kolme taulua, lukuun ottamatta reunoja, jotka aion maalata kultavärillä (sitä minulla ei vielä ole). Puuha oli hauskaa! Käytin oikein kirkkaita ja voimakkaita värejä: hehkuvan sinisellä pohjalla on värikkäitä kukkia ja hedelmiä. Aion vielä tehdä niihin pieniä lisäyksiä; mielessäni itää ajatus tilataideteoksesta, joka sopisi Ikitie-näyttelyyn ja jonka osana ne voisivat olla.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 03 Huhti 2021, 19:49

Lankoni on Etelä-Pohjanmaalla kuvataideyhdistyksen aktiivi ja järjestelee taidenäyttelyitä Kurikan Wanhalle Asemalle. Viime vuonna hän kysyi, olisiko minulla ja nuorimmalla tyttärellä tänä keväänä jotain näytteille pantavaa, ja tietenkin otimme tarjouksen innokkaasti vastaan! Kesäisin tilassa on nimekkäiden taiteilijoiden näyttelyitä, mutta talvisaikaan sitä tarjotaan harrastajillekin; saimme tilan toukokuuksi. Kyseessä on ensimmäinen näyttelymme muualla kuin kotipaikkakunnan pienessä kirjastossa! :D Kunhan vain korona ei juuri silloin sulje paikkaa - se on nimittäin myös lounasravintola.

Tyttärellä oli valmiina monta hienoa luontoaiheista työtä, joten sovimme yhteiseksi teemaksemme luonnon. Emme ole juurikaan voineet ostaa tarvikkeita, vaan olemme koettaneet tulla toimeen niillä, mitä meillä jo on. Tyttären töistä suuri osa on vesiväri- ja huopakynätöitä, joihin tarvitaan lasillisia kehyksiä. Meillä ei ole varaa ostaa uusia kehyksiä, mutta onneksi niitä on jonkin verran ennestään (käytämme vaihdettavia kehyksiä), ja metsästämme aina kehyksiä kirpputorilta ja kierrätyskeskuksesta. Päätin itse maalata akryyleilla, sillä akryylimaalauksia ei tarvitse kehystää, ja pohjiksi käyvät paitsi kankaat myös erilaiset levyt. Tytärkin on ruvennut maalaamaan akryyleilla - hän on saanut koulusta käyttöönsä jo valmistuneiden oppilaiden sinne jättämiä töitä ja maalannut niiden päälle!!! Taas yksi säästöniksi köyhälle taiteilijalle! :D

Oli vaikea päästä alkuun ja keksiä sopivia luontoaiheita! Vesiväreillä olen tehnyt paljon maisemia, mutta akryyliväreillä ei saa samanlaista herkkää jälkeä. Koska toivomme saavamme myytyä edes jokusen työn (ne olisivat ihka ensimmäiset!), päädyin aivan laskelmoivasti maalaamaan kukka- ja hedelmäaiheisia sisustustauluja... Olen kuitenkin koettanut tehdä niistä sellaisia, ettei tarvitse hävetä, jos minusta joskus tulee taiteilija! :lol: Olen myös nauttinut työskentelystä ihanien värien parissa ja päässyt kokeilemaan uusia tekniikoita; minullahan on akryyleistä hyvin vähän kokemusta. Jos tuollaiset taulut menisivät kaupaksi, ei se olisi ollenkaan hullumpi tapa ansaita rahaa...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 27 Huhti 2021, 22:22

Viime hetken kiireiset valmistelut näyttelyä varten ovat menossa! Olen suorastaan innostunut akryyleista! Jotkin maalaukset ovat onnistuneet todella mukavasti - aivan erityisesti pidän yhdestä pienestä taulusta, jossa on vihreällä taustalla punaisia kirsikoita...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 30 Huhti 2021, 18:07

Kummallista, kuinka vaikea usein on tarttua sellaisiinkin asioihin, joita todella rakastaa, esimerkiksi kirjoittamiseen tai maalaamiseen! Mutta sitten, kun pääsen vauhtiin, uppoudun täysillä ja olen kuin huumeessa... Alun perin se, että näyttelyyn piti saada akryylimaalauksia (koska kehyksiä akvarelleihin ei riittänyt), tuntui hankalalta - enhän ole ollut akryyleista kovin innostunut. Mutta loppujen lopuksi ostin jopa pari halpaa kangasta lisää (minulla oli entuudestaan muutama "varakkaampina aikoina" varastoon ostamani laadukas kangas) ja viimeisinä päivinä kaivoin kaapeista vielä kaikki epämääräiset levynkappaleetkin! :lol:

Jonkinlainen käännekohta oli pienelle kankaalle tekemäni kirsikkamaalaus, josta mainitsin. Se oli tauluista ensimmäinen, johon itse oikein hullaannuin - värit kerta kaikkiaan hehkuvat niin! Punaisen ja vihreän yhdistelmää oli pakko kokeilla uudestaankin, ja punaherukka-aiheisesta, isommasta maalauksesta tuli mielettömän herkullinen! Noita kahta en oikeastaan raaskisi edes myydä... Lisäksi yllätin itseni maalaamalla voimakkailla väreillä impressionistishenkisen maiseman, joka on ihan erihenkinen kuin muut työt.

Jotkin noista maalauksista ovat niin ihania, että minun on vaikea uskoa itse tehneeni ne! :o Ehkä joskus kymmenen vuoden päästä pidän niitä aivan alkeellisina, mutta nyt ne ylittävät sen, mihin uskoin kykeneväni. Ensimmäisistä viimeisiin tauluihin huomaa melkoisen kehityksen: värin käsittelyn varmuus on lisääntynyt, ja olen alkanut löytää oman tyylini ja "jälkeni"...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 20 Touko 2021, 11:57

Jännittävää muuten, kuinka vaatimattomilta nekin maalaukset, joista kotona pidin kovasti, alkoivat näyttää, kun ripustin ne näyttelytilan seinille... Kehystämättömät työt, erityisesti levylle maalatut, näyttivät aika surkeilta viehättävän vanhanaikaisessa ympäristössä katsellessani niitä mahdollisen ostajan silmin! Paria maalausta aloin suorastaan hävetä ja ripustin ne pimeään eteisen nurkkaan, kun en viitsinyt saman tien poiskaan tuoda... :oops: Olen ennenkin huomannut, että kehystäminen tekee töistä paljon mukavamman näköisiä - kunpa siihen olisi varaa!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kuvataiteen harrastus

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 06 Kesä 2021, 13:33

En ole tainnut muistaa mainita, että maalatessani akryyleilla suosin palettiveistä. Ehkä kyse on siitä, että oma siveltimenjälkeni on tökeröä - en vain kestä katsella sitä! :lol: Esimerkiksi hedelmämaalauksissa muotoilin toki oksat ja hedelmät siveltimellä, mutta siveltimellä maalatut lehdet näyttivät tönköiltä ja avuttomilta. Niinpä tein loppuosan maalauksesta palettiveitsellä, mikä teki vaikutelmasta mukavasti puoliksi abstraktin.

Olen myynyt ensimmäisen tauluni!!! Muistan varmaan hetken ikuisesti: olin juuri noussut Tampereelle menevään junaan, kun minulle soitti henkilö, joka oli nähnyt näyttelymme ja halusi ostaa yhden teoksista lahjaksi. Maalaus "Kukkia ystävältä" oli syntynyt kesäyliopiston kurssitehtävänä (abstrahointi realistisesta kuvasta), eikä siitä ollut ollenkaan vaikea luopua. :D Olin pannutkin (hyvin halvat) hinnat kaikkiin myytävänä oleviin tauluihin. Kyseinen maalaus oli vaalea, pastellivärinen - sellaiset sopivat suomalaiseen makuun ja sisustukseen yleensä paremmin kuin suosimani voimakkaanväriset. En viitsi puhua myynnistä mitään tyttärelle, sillä hän oli kauhean pettynyt, kun yksikään työ ei mennyt kaupaksi... :(
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

EdellinenSeuraava

Paluu Harrastuksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron