Paikallis- ja sukuhistoria

Muita harrastuksia maan ja taivaan väliltä.

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja Vanilja » 05 Touko 2020, 11:01

Kunnon salapoliisityötä :) ! Toivottavasti saat lisää tietoja.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 15 Touko 2020, 14:53

Olen jatkanut Mandan elämänvaiheiden selvittelyä; hän on se kotipaikkakuntani punainen nainen, jota ei ollutkaan teloitettu, vaan jonka paperit löytyivät valtiorikosylioikeuden digitoiduista asiakirjoista. Mielettömän mukaansa tempaavaa puuhaa! Olen käyttänyt apunani paitsi valtiorikosylioikeuden papereita (joihin hiljattain skannattiin pari antoisaa sivua lisää; vuoden 1918 aineiston digitointi on edelleen menossa) myös paikallislehden digitoituja vuosikertoja - yliopiston opiskelijatunnuksella saan niitä käyttööni vielä pitemmältä ajalta kuin kirjautumattomat käyttäjät - ja verkkoa muutenkin. Viime aikoina sukututkimusta harrastava tuttavani on auttanut valtavasti kaivelemalla tietoa kirkonkirjoista, verkossa vapaasti selailtavat kirkonkirjat kun päättyvät lähes poikkeuksetta viimeistään 1880-luvulle.

Mandan elämänvaiheet ovat nyt pääpiirteittäin selvillä. Nainen, jonka piti joutua ammuttavaksi, elikin lopulta 95-vuotiaaksi, siis 1960-luvun puoliväliin saakka!!! :o Hän synnytti kahdeksan lasta, joista kolme kuoli aivan pieninä ja yksi poika sisällissodassa Tammisaaren vankileirillä. Toinen poika julistettiin kuolleeksi 1930-luvulla, mikä sai minut epäilemään, että hän oli "kadonnut" sisällissodan aikana, niin kuin poikkeuksellisen monet juuri kotipitäjästäni. Sotasurmat-tiedostosta löytyi yksi Hämeenlinnan vankileirissä kuollut mies, jonka sukunimi oli oikea - muuta tietoa henkilöstä ei olekaan, mutta luulen, että kyseessä on Mandan kadonnut poika...

Olen alkanut kirjoittaa Mandasta historia-artikkelia. Vähitellen mielessäni kehittyi ajatus ottaa mukaan rinnakkaistarinaksi ja vertailukohdaksi toisen samalla paikkakunnalla asuneen ja todella ammutuksi joutuneen naisen tarina, ja eilen löysin vielä kolmannen sopivan henkilön mukaan otettavaksi! Kaikki kolme olivat keski-ikäisiä perheenäitejä, ja heidän tarinoissaan on niin yhtäläisyyksiä kuin eroja. Projekti on todella kiehtova, ja voin hyödyntää siinä laajasti osaamistani ja kiinnostukseni kohteita. Haluan ottaa mahdollisimman tarkoin selville muun muassa, miltä kotipitäjäni keskuskauppala näytti 1900-luvun alussa, millaisia olivat henkilöt, jotka antoivat Mandasta lausuntoja, ja niin edelleen; haluan sijoittaa tarinan yhteyksiinsä. (Jos saan runsaasti taustatietoja ja lisäksi kuvia, tästä saattaisi paisua jopa kirja...)

Aineistoa kerätessäni olen samalla tullut koonneeksi paikallislehdestä toisaalta sukuuni ja toisaalta kotikylääni liittyvää aineistoa. Olen suunnitellut, että kirjoittaisin historian kandidaatintutkielman kotikyläni elämän normalisoitumisesta sisällissodan jälkeen käyttäen ainakin osittain henkilöhistoriallista lähestymistapaa. Minua alkoi ensin kiinnostaa eräs lapsuudenkotini lähimmistä naapureista, joka oli ollut vankileirillä ja jonka veli mitä todennäköisimmin oli ollut mukana mummuni sukulaisten kolmoismurhassa, josta olen aiemmin kertonut. Sittemmin olen kiinnostunut myös sukututkimusta harrastavan tuttavani isoisästä. Kumpikin näistä miehistä osallistui sisällissodan jälkeen aktiivisesti paikallispolitiikkaan sosiaalidemokraattien riveissä ja oli pitkään luottamustehtävissä.

Lukiessani paikallislehden 1920 - 40-luvun numeroita huomaan, kuinka käsittämättömän vilkas paikka kotikyläni oli tuolloin! Tuntuu kuin melkein voisin pudota lehden sivujen läpi menneisyyteen... Työväentalolla oli iltamat vähintään kolmesti vuodessa, mutta toisinaan jopa parin kuukauden välein!!! Sen lisäksi oli varmasti vähän väliä työväenyhdistyksen kokouksia, joissa paikallispolitiikkaan ja työväentalon ylläpitoon liittyvät asiat käsiteltiin, ja näytelmäharjoituksia, koska iltamissa esitettiin näytelmiä. MIKSI, MIKSI synnyin vuosikymmeniä liian myöhään?! :cry:
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 27 Joulu 2020, 14:55

Syksyllä satuin Tampereella ryhtymään kirjaston kirjanvaihtohyllyn ääressä juttelemaan iäkkään miehen kanssa. Aloitimme puhumalla kirjojen oikoluvun nykyisestä surkeasta tilasta, jatkoimme toimittajien huonoon yleiskielen hallintaan, sitten äänikirjoihin ja Lars Svedbergiin... Lopulta kävi ilmi, että miehen äiti oli ollut kotoisin läheltä kotikylääni ja että miehellä ja tämän vaimolla oli edelleen suvun mailla mökki, jolla he olivat olleet koko kesän koronaa paossa! Tulin kutsutuksi mökille kylään "koska vain". :)

Kyseisessä naapurikylässä sijaitsee punakaartilaisen metsähauta, josta olen kertonut, ja otin sen puheeksi. Haudan arvoitus tietysti kiehtoo mieltäni (pidätte tätä varmaan hämmästyttävänä paljastuksena - ette millään olisi voineet arvata?! :lol: ). Paikassa on erikoista se, että ruumista ei ilmeisesti ole koskaan siirretty pois, vaan se lepää edelleen metsässä lähellä maantietä. Perimätiedon mukaan kyseessä oli aivan nuori poika, joka oli joko haavoittuneena tai muuten vain sotimiseen väsyneenä hakeutunut johonkin paikalliseen torppaan, mistä hänet haettiin ammuttavaksi. Joku kyläläinen kasasi paikalle ison kiviympyrän ja huolehti haudasta salaa vuosikymmeniä.

Kirjastossa tapaamani mies oli kuullut, että nuorukainen olisi ollut kotoisin naapuripaikkakunnalta. Joulun alla selailin Sotasurmasampoa tutkien, olisiko tämän henkilöllisyys sen avulla selvitettävissä. Etsin naapuripitäjän poikia kadonneiden luettelosta; järkeilin, että jos tieto kuolemasta olisi mennyt omaisille ja kirkonkirjoihin, ruumis olisi myöhemmin haettu pois, joten poika on ollut varmasti yksi niistä lähes sadasta ihmisestä, jotka sisällissodan aikana katosivat kotiseudullani. Perimätieto korostaa metsään ammutun poikkeuksellista nuoruutta. Koska 18 - 19-vuotiaita osallistui sisällissotaan molemmin puolin valtavasti, senikäinen ei ehkä olisi jäänyt ihmisten mieleen erityisen nuorena - kiinnitin siis huomioni 17-vuotiaisiin ja sitä nuorempiin. Kadonneista ei löytynyt sopivaa henkilöä.

Vasta silloin kiinnitin ensimmäistä kertaa todella huomiota siihen, että Sotasurmasammossa on myös kategoria "kuolleeksi julistetut"; monet kadonneet ovat tietenkin aikanaan päätyneet sinne. Kuolleeksi julistetuissa on kolme 16 - 17-vuotiasta poikaa naapuripitäjästä! Ei siis tunnu täysin mahdottomalta tehtävältä saada selville vainajan henkilöllisyyttä. Kaikkien muiden projektieni ;) ohella aion kysellä aiheesta lisää...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 28 Joulu 2020, 12:38

Ex-mieheni muuten sai aivan helposti lisätietoja aikanaan Neuvostoliittoon menneestä sukulaisestaan: kehotin äskettäin häntä utelemaan serkultaan, jonka setä oli kyseessä. Ilmeni, että sukulaismies oli todellakin selviytynyt hengissä - oli siis kannattanut lähteä vangitsemisia pakoon! - ja pitänyt yhteyttä Suomeen vuosikymmenet! (Hän ei kai oikeastaan ollut mieheni sukulainen, vaan "suvun sukua", sillä jos olen oikein ymmärtänyt, mieheni isä ja serkun äiti olivat sisaruksia, kun taas Neuvostoliittoon lähti serkun isän veli.)

Serkun setä oli mennyt Karjalassa naimisiin ja saanut tyttären. Sota-aikana perhe oli ollut evakuoituna Siperiaan; sodan jälkeen he olivat asettuneet Petroskoihin ja mies oli ajanut Petroskoin ja Suomen rajan välillä postiautoa. Tytär opiskeli lääkäriksi. Myöhemmin, luultavasti vaimon kuoltua, isä ja tytär muuttivat Muurmanskiin, missä tarvittiin työvoimaa ja palkkaan maksettiin pohjoisen lisää. Nykyään yhteydet ovat kuulemma katkenneet, mutta mieheni serkulla lienee siis edelleen sukulaisia Venäjällä!
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 03 Tammi 2022, 00:22

Historian kandidaatintutkielman sivutuotteena saan lisätietoa omastakin suvustani - Geni.com-sukututkimuspalvelu (suosittelen!) paljastaa yhä uusia sukulaisuussuhteita minun ja tutkimieni henkilöiden väliltä! :o Esimerkiksi kotipaikkakuntani punakaartilaispäällikön isoisoisoisoäiti ja pappani isän isoisoisoisoisä olivat sisarukset... No, vähän kaukaa haettua, mutta kuitenkin! :lol: Jotkin sukulaisuudet ovat yllättävän läheisiäkin.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 22 Tammi 2022, 16:49

Kannattaa ehdottomasti panna Geni.com etsimään sukulaisia - sain juuri tietää, että Risto Ryti oli mummuni isän pikkupikkupikkuserkku! :lol:
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja annimonni » 23 Tammi 2022, 10:13

Tuon Geni.comin kautta sain yhteyden 2018 isäni puolen sukulaiseen Kanadassa. Olen käyttänyt tuota Geniä tosi paljon sukututkimuksissani ja sitä kautta löysin äitini äidin isänpuolen sukuhistoriaa. Äitini äidinäidin suvusta on tehty tutkimus, mutta tuosta äidinäidinisän puoleisesta en tiennyt.
Isäni pappa lähti 1906 Kanadaan ja raskaana olevan vaimon piti mennä perässä lapsen synnyttyä. Niin ei kuitenkaan käynyt ja pappani kasvoikin sitten isättömänä.
Äitini vanhin veli tai oikeastaan velipuoli lähti Kanadaan n-60-luvulla ja olen löytänyt hänen jälkeläisiään myös Kanadasta. En ole vielä rohjennut ottaa yhteyttä noihin serkkupuoliin :)
Isäni papan isä lähti samoihin aikoihin myös Kanadaan. Olen löytänyt myös netin syövereistä monisatasivuisen tutkielman alueelta johon isäni sukua muutti ja tutkielmassa mainitaan isäni suvun niminen talo. Myös isäni papan isän hautakivestä Kanadassa on minulla kuva. Serkkuni poika oli saanut Amerikassa ollessaan käsiinsä matkustajaluettelon, jossa on isäni papan nimi.

Sukututkimus on todella kiehtovaa ja mukaansa tempaavaa. Hassua on myös se, että vanhempieni suvut ovat kohdanneet jo n.1600-luvulla kalastuskiistassa josta on maininta kirjoissa :D
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Paikallis- ja sukuhistoria

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 07 Helmi 2022, 18:02

Eikö olekin kiehtovaa?!

Tänään sain selville, että työväenrunoilija Jali Joutsen on minulle yhtä läheistä (?) sukua kuin Rytikin... Huomattavasti mieluisempi sukulainen kyllä! :D
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Edellinen

Paluu Harrastuksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron