Kielten opiskelu harrastuksena

Muita harrastuksia maan ja taivaan väliltä.

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 08 Syys 2023, 19:51

Kuulostaa hienolta - toivotan opiskeluintoa!!!

Itse olen enimmäkseen tyytynyt pitämään englantia ja ruotsia yllä lukemalla ja tietenkin myös työssä käyttämällä. "Seitsemää veljestä" olen lukenut esperantoksi sanakirjan avulla, ja heti huomaan, että sanoja ja sanontoja jää soimaan päähän.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3066
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja Vanilja » 11 Syys 2023, 13:59

Yksi kerta viroa edistyneiden ryhmässä takana ja päätimme anopin kanssa molemmat jatkaa siinä ryhmässä :) . Olin varmasti ryhmän huonoin, mutta toisaalta kerroin taustani ihan selvästi, eikä kukaan odottanutkaan minulta liikoja :lol: . Jostain syystä ryhmä on ilmapiiriltään letkeämpi kuin viime talven alkeiden ryhmä. Sinänsä kaikki olivat tuolloin mukavia, mutta ryhmähenki on selvästi luku sinänsä.
Vanilja
 
Viestit: 1134
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 19 Joulu 2023, 11:37

Olen lukenut ahkerasti ruotsiksi, ja kevätlukukaudeksi ilmoittauduin kansalaisopiston ruotsin keskusteluryhmään.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3066
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 10 Tammi 2024, 18:55

Ruotsin keskusteluryhmä vaikuttaa oikein hauskalta - olemme koko porukka opettajaa myöten hyvin samanikäisiä, joten on aika samanlainen kokemusmaailma.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3066
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja Vanilja » 31 Tammi 2024, 13:46

Olen jatkanut viron opiskelua. Voi sanoa, että olen koko ajan vähän pihalla, mutta koetan opiskella kieltä lisää vanhoista kirjoistakin. Sanavarastoni on auttamattoman huono muihin verrattuna. Mukavaa on kuitenkin ollut. Harkitsin hetken aikaa espanjan aloittamista - nyt keväällä olisi alkanut nopeasti etenevä alkeiskurssi. Onneksi en mennyt, sillä olen nyt jo kuukauden sairastanut flunssaa ja pari viron tuntiakin on jäänyt väliin.
Vanilja
 
Viestit: 1134
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 01 Huhti 2024, 18:45

Esperanton opiskelua Duolingon kautta olen yrittänyt pitää säännöllisesti yllä, mutta töiden alettua siinä oli pitkä tauko. Nyt olen taas koettanut palata päivittäiseen viiden minuutin harjoitusrutiiniin. Vanhemman pojan kehotuksesta liityin myös esperanto-sähköpostilistalle.

Venäjän kielen opiskelu on harmillisesti ollut kovin vähäistä sen jälkeen, kun kolme vuotta sitten osallistuin yliopiston kielikeskuksen kurssille. Äskettäin löysin Youtubesta pietarilaisen vintage-harrastajan, jonka videoita olen nyt katsellut. En toki paljoa ymmärrä, mutta poimin ja painan mieleeni sanoja sieltä täältä: "vintazhnyi garderob", "bluzka" ('pusero'), "jupka" ('hame')... Nautin hänen videoistaan joka tapauksessa, sillä niistä välittyy samanlainen syvä ihastus esimerkiksi vanhoihin kirjoihin, lehtiin ja kaavoihin, jollaista itsekin tunnen. Hän saattaa esitellä jonkin vanhan naistenlehden hartaasti sivu sivulta, samaan tapaan kuin minulla on tapana katsella omaa kokoelmaani. :)
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3066
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Kielten opiskelu harrastuksena

ViestiKirjoittaja Vanilja » 09 Huhti 2024, 18:36

Käyn viron kurssilla yhdessä anoppini kanssa. Olemme kumpikin vähän miettineet, ettemme enää syksyllä jatkaisi. Anoppini (kiireinen eläkeläinen) haluaa keskittyä yhteen toiseen harrastukseen. Itse ällistyin tajutessani, etten ole kurssilla oppinut juuri mitään. Jonkinlaista "tottumusta" siitä olen saanut ja joitain uusia sanoja, mutta käytännössä lähes kaikki uuden oppiminen on liittynyt omaehtoiseen opiskeluuni kotona :? .
Vanilja
 
Viestit: 1134
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Edellinen

Paluu Harrastuksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron