Villasukat

Käsityöprojekteja, iloisia ideoita jne.

Villasukat

ViestiKirjoittaja annimonni » 18 Heinä 2017, 21:10

Sellaista mietin, että kun teen villasukkaa johon tulee kuvio vaikka kahdella tai jopa kolmella eri värillä niin miten saisi homman pysymään hanskassa parhaiten ettei tulisi kuvion kohdasta liian tiukkaa. Olipas pitkä lause... :roll:
Tein eräät koira-aiheiset varret ja niistä tuli suht tiukat...
Olisko antaa vinkkejä? :)
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Villasukat

ViestiKirjoittaja Tiina H » 08 Elo 2017, 21:57

Jaa, minä en oikein tiedä muuta kuin että pitäisi pitää ne eri väriset langat riittävän löysällä, ja siihen en keksi muuta kuin sen, että tekee riittävän paljon, niin alkaa sujua :). Tuleeko sinulla aina kirjoneuleisiin tiukkaa käsialaa vai pelkästään kuviosukissa? Hmm, tai no, nyt kun mietin, niin voisiko auttaa, jos tekisit vaikka varren osalta isomman koon eli enemmän silmukoita, ettei jää liian pieneksi? Vai onko siis niin, että muuten on sopivan väljä sukka mutta kuvio kirraa?
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Villasukat

ViestiKirjoittaja annimonni » 09 Elo 2017, 20:05

Noissa jo tekemissäni sukissa oli varressa enemmän silmukoita joita ohjeen mukaan vähennettiin liian vähän. Se olikin sitten mielenkiintosta sumplia kavennukset järkeviksi. Olen tehnyt siis vain yhdet tollaset kuviosukat eli taitaa vaatia vaan kokemusta ja tekemistä. Varsi ei tietenkään ole niin joustava kuin ns. normivarsissa. Jotenkin "jäykät" varret. Tosi löysällä lankoja saa kyllä pitää jos haluaa jotenkin edes onnistua. Kiinnostaisi tehdä kettukarkkisukat.
Lapsilleni olen aina hokenut, että luistellessa oppii pysymään pystyssä kun on tarpeeksi monta kertaa kaatunut. Samoin hiihtämisessä. Taitaa villasukkien teossa olla niin, että pitää purkaa tarpeeksi monta kertaa saadakseen oikeanlaisen lopputuloksen :)
Viimeksi muokannut annimonni päivämäärä 11 Elo 2017, 08:40, muokattu yhteensä 1 kerran
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Villasukat

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 10 Elo 2017, 19:39

Ehkä voisi kokeilla isompia puikkoja varsia kutoessa?
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Villasukat

ViestiKirjoittaja Tiina H » 11 Loka 2017, 16:59

Hyvä ajatus on tuo puikkojen isontaminen! Niinhän sitä tehdään puseroissakin, jos on tarve tehdä vaikka resorikohtia, niin niissä voi käyttää pienempiä puikkoja kuin muussa vaatteessa. Joko, annimonni, olet kokeillut tehdä? Miten onnistui?

Minulla on taas ihan yksinkertaiset perusvillasukat menossa. Teen aina välillä siskolle ja lapsilleen taikka kummipojalle tai hänen äidilleen, jos heillä ovat sukat vähissä. Korjaan myös, siskolta on pari sukkaparia tuossa reikäisinä odottamassa, ja omat tietenkin lisäksi. Käytän ohjeena jonkinlaista muunnelmaa Kyllikki Mitrosen mainion Sukkasillaan-kirjan perusohjeesta. Siinä on mielestäni tosi hyvin ohjeistettu sukka, joka pysyy jalassa. Myös Cookie A:n sukkakirjat ovat olleet mieluisia, jos olen kaivannut vähän mutkikkaampaa tekemistä. Samoin verkossa olevan maksuttoman Neulelehti Ullan arkistoista löytyy hyviä ohjeita.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Villasukat

ViestiKirjoittaja annimonni » 11 Loka 2017, 20:49

En ole ihan vielä. Parit perussukat jämälangoista on ensin työn alla :)
Niin ja kolmet kuplavillasukat lähti kolmelle lapselle myös.
Löysin sellaisen mielenkiintoisen jutun kuin, että kuvio kirjaillaan jälkikäteen villasukkaan silmukoita mukaillen. En nyt juuri muista sen tavan nimeä... Vaikutti mielenkiintoiselta :)
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Villasukat

ViestiKirjoittaja Tiina H » 11 Tammi 2019, 17:37

annimonni kirjoitti:Löysin sellaisen mielenkiintoisen jutun kuin, että kuvio kirjaillaan jälkikäteen villasukkaan silmukoita mukaillen. En nyt juuri muista sen tavan nimeä... Vaikutti mielenkiintoiselta :)

Joo, tämä on se hyvä tapa myös parsimiseen, jos ei ole tullut vielä ihan reikää, vaan neulos on vasta hiutunut ohueksi. YouTubesta löytyy Arnen ja Carlosin kanavalta hyvä ohje. Hakusanaksi Arne Carlos repair, niin siellä on muutamia videoita, joissa korjataan villatakkia. Tässä videossa kerrotaan "How to repair a worn out sweater using duplicate stitches" eli silmukoita jäljentäen.

Minä olen vihdoin saanut parsittua taas yhdet jonossa olleet siskon sukat. Hän kuluttaa ne aina (!!! :D) sillä tavoin, että on sekä reikiä että hiutumia, monessa kohtaa. Kyllä on puuhaa, mutta mukavaa, ja minä nautin, kun tiedän, että hän ihan oikeasti tykkää pitää niitä sukkia niin paljon. Tässä on varmaan jotakin samaa kuin ruoanlaitossa rakkaille.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48


Paluu Käsitöiden maailma

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron