Minulla on vanha, punainen, sinikukallinen puuvillatäkki - taitaa olla lasten kokoa - jollaisista nykyään on moni muukin innostunut, joten sellaisia ei enää löydä halvalla. Ostin sen muistaakseni parilla eurolla kirpputorilta, ja se on ollut minulla ahkerassa käytössä varmaan kymmenisen vuotta ja varsin ohueksi painunut; kesäisin se on sinänsä sopivan viileä peitto, ja talvella käytän sitä usein lisälämmikkeenä. Reunat ovat vähitellen rispaantuneet ja tikkaukset alkaneet purkautua, mutta en raaski luopua sievästä peitteestä.
Periaatteeni on, kuten olen tainnut joskus mainita, että haluan korjatun tekstiilin mieluiten olevan vielä kauniimpi kuin alkuperäinen! Päätin ommella jostakin nauhasta reunukset ja päädyin vanhaan, mintunvihreään, ruusukukalliseen kankaaseen, tämäntapaiseen:
https://andsewonfabrics.com/product/ril ... -songbird/. Muistin, että sitä piti olla todella pitkä, kapeahko soiro jossakin, mutten löytänyt sitä, vaan ainoastaan pari pienempää palaa. Keksin koota reunakaitaleen neljästä erilaisesta kankaasta, joissa kaikissa on turkoosihtava pohjasävy, mutta aivan erilainen tyyli - tilkkutyövaikutelma lisää toivomaani mummolatunnelmaa!
Nyt olen saanut reunukset ommeltua, ja innostuin vahvistamaan osittain purkaantuneet tikkaukset etupistoilla, reunusten värejä toistavalla karkkivärisellä, villaisella monivärilangalla, mikä projekti on vielä kesken. Mukavaa hommaa, kun samalla kuuntelee äänikirjaa! Yleensä kissa tulee syliini nukkumaan, kun ompelen.
(Jälkeenpäin muuten löysin sen pitkän kankaanpalan - olin taitellut sen tilapäiseksi liinaksi pirtin lasiovisen kirjakaapin päälle, perhevalokuvien ja koriste-esineiden alustaksi...)