Harrastan "rug hookingia" (jolle ei ole vakiintunutta suomenkielistä nimeä): säkkikangaspohjalle tehdään matonkuteesta mattoja, seinävaatteita, pannunalusia ja niin edelleen. Ainoat tarvittavat materiaalit ovat säkkikangas ja kierrätystekstiileistä leikattu kude ja ainoat työvälineet läppäkoukku (tai mattokoukku) ja sakset sekä reunojen viimeistelyyn parsinneula ja paksua lankaa. Tekniikan nimi on täsmällisemmin "loopy technique rug hooking", ja siitä on esittely muun muassa täällä:
https://www.raggedlife.com/pages/rag-rug-techniques (samalla sivulla esitellään monia muitakin tapoja tehdä räsyistä mattoja ilman kangaspuita, osa tuttuja ja osa oudompia). Kude muodostaa silmukoita, joten on mahdollista toteuttaa hyvinkin yksityiskohtaisia kuvia pointillistiseen tyyliin.
Ragged Life opastaa rug hooking -tekniikkaa Youtube-videoilla - itse opin sen Kaffe Fassettin kirjasta "Glorious interiors". Suomessa tekniikkaa ei juurikaan tunneta, mutta olen yrittänyt levittää sitä. Muutama vuosi sitten opetin sitä kansalaisopistossa osana Näppärä seniori -kurssia ja viime kesänä pidin aiheesta työpajan permakulttuuripäivillä. Permakulttuuri-ihmiset osasivat arvostaa erityisesti sitä, että käytöstä poistuneet tekstiilit on mahdollista hyödyntää käsityöhön lähes jäännöksettä; jo viiden sentin pituisesta suikaleesta saa yhden silmukan, joten kun vanhan vaatteen leikkaa matonkuteiksi, juuri mitään ei jää jäljelle. Jopa risaiset sukat ja aluskalsarit voi leikata kuteiksi, eikä kukaan pystyisi lopputuloksesta arvaamaan, mitä kaikkea tyylikkääseen mattoon tai kauniiseen seinävaatteeseen on upotettu!
Englannissa on vanhastaan käytetty lähinnä villaräsyjä, koska villa hylkii hyvin likaa ja on mattona lämmin. Minulle ei juurikaan kerry villakankaita; käytän sen sijaan trikookudetta, jota on helppo saada ja jolla on mielestäni mukava työskennellä. En ole uskaltanut pestä tällä tavoin valmistettuja mattoja, vaan olen vain imuroinut ja pudistellut niitä ja puhdistanut talvella lumessa. Trikookude on painavampaa kuin villa, joten siitä kannattaa tehdä lähinnä pieniä kynnys- ja sängynvierusmattoja. Haluaisin joskus kokeilla silkkiä, koska se on niin kevyttä, ja myös muovi kiinnostaa - molempia olen vuosien mittaan pannut talteen.
Jos säkkikangas vielä on kierrätettyä, kyseessä on todellinen ekokäsityö! Olen tähän mennessä käyttänyt lahjoituksena saamiani säkkejä ja vanhan koulun huutokaupasta huudettua säkkikangasta, mutta vastaisuuden varalle Mokkamestareiden euron kahvisäkit ovat varteenotettava vaihtoehto:
https://verkkokauppa.mokkamestarit.fi/p ... kki-tyhja; muutkin paahtimot myyvät säkkejä, mutta huomattavasti kalliimmalla. Pidän myös kirpputoreilla silmällä esimerkiksi juutista tehtyjä kuusenalusliinoja. Säkkikankaita on hyvinkin eri tiheyksisiä, joten kuteen leveys ja silmukoiden välimatka on sovitettava pohjakankaan mukaan.