Kevätpuroja
Samoin oli mahtavaa leikkiä meren matalassa rannassa rakennellen kiven rajaamia uomia isompien kivien lomaan ja uittaa niissä paatteja. Meillä oli kummallakin, siskollani ja minulla, pieni muovivene ja isompi, ehkä parikymmensenttinen tasapohjainen muovinen jolla. Jollassa pystyi kuljettamaan kiviä hyvin. Ja oli myös isän tekemät puiset purjeveneet, ihan vain muotoiltu laudankappale, johon oli tehty poralla reikä mastoa varten, ja mastona puutikku. Minulla taisi olla Lokki, siskolla Tiira, tai sitten toisin päin. Kumpiakin oli mökillä paljon.
En muista, olenko kertonut täällä, mutta yksi haaveeni lapsena oli tulla isona seikkailijaksi. Pienenä seikkailin metsissä ja kallioilla, ja niillä valtavilla siirtolohkareilla, joita meillä päin on aika paljon, siis tuolla Keski-Pohjanmaan rannikolla, ei täällä nykyisessä asuinpaikassani pohjoisempana rannikolla.
Kauppaa leikimme usein, milloin mitäkin kauppaa. Ja teimme taidenäyttelyitä lastenhuoneen seinille. Naapurin muksujen kanssa leikimme seikkailijaa ja lohikäärmettä. Naapurin ihan pieni pikkusisko sai luvan olla lohikäärme, kun hän oli mielestämme niin pieni, ettei tajunnut mitään muutenkaan...
Yksi tosi mieluinen leikki oli tennispallon pompottaminen seinää vasten. Kymmenen oli helppoja heittoja, sitten yhdeksän vähän vaikeampaa ja niin edelleen, kunnes viimeinen, yksi heitto, piti muistaakseni tehdä niin, että heittämisen jälkeen heittäjä pyörähti ympäri ja otti sitten kopin seinästä kimpoavasta pallosta.
Vähän harmittaa se, etten ole ikinä kirjoittanut muistiin kaiken maailman sääntöjä ja loruja, joita eri leikeissä oli. Miksi olisinkaan, sillä olin aivan varma, että muistan ne aina.