William Davis: Eroon vehnästä

Työmme vaatii laaja-alaista osaamista. Kerro hyvästä kirjasta! Otsikoksi kirjan nimi.

William Davis: Eroon vehnästä

ViestiKirjoittaja Vanilja » 08 Huhti 2015, 14:30

Juu, minähän olen se "terveen järjen" ihminen, joka ei ala mihinkään karppaushömpötyksiin, mutta sain nöyrtyä ja oppia uutta... Kaikki alkoi siitä, että suolistoni teki tenän sekä laktoosin että vehnän kohdalla, ja koska kuopuksella on ärtynyt suoli ja olen siitä hakenut tietoa, arvelen itselläni olevan jossain määrin sama homma. Kun näin sitten kirjan "Eroon vehnästä", niin se tuntui itselleni oikein sopivalta ja käytännönläheiseltä. En tunne itseäni mitenkään fanaattiseksi, mutta kun minä, sinänsä ihan terve ihminen, olen alkanut saada vehnästä aikamoisia oireita, herää kyllä mieleen kysymys, onko kyseessä mitenkään "terve" elintarvike. Kun minulla lisäksi on kai aina ollut ongelmia verensokerin kanssa (rasituskokeessa se LASKEE makean litkun jäljiltä), alkavat nämä hiilariasiat kiinnostaa.

Kirja on minusta ihan hyvä ja avartava ja suosittelen kaikille aiheesta kiinnostuneille. Miinusta annan amerikkakeskeisyydestä, jossa nimenomaan vehnä nähdään isona ongelmana ja sanotaan saman koskevan jossain määrin muitakin viljoja, mutta että käytännössä ne eivät ole niin paha juttu, mutta siis kuitenkin ovat... Olen itse vähentänyt radikaalisti vehnän syöntiä ja lisännyt ruista, ohraa, spelttiä ja tattaria. Olisin erittäin kiinnostunut tietämään millaisia niiden vaikutukset ovat, mutta siihen tämä kirja ei anna vastausta. Toisaalta paheksutaan kaikkia viljoja, mutta toisaalta puhutaan nimenomaan vain vehnässä olevista vaarallisista ainesosista. Mutta kaiken kaikkiaan oli hyvä tai ehkä paremminkin kauhua herättävä lukukokemus.
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Paluu Ammattikirjallisuus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron