Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 12 Tammi 2014, 17:08

Jos käytte muilla foorumeilla, niin mainostakaa kotiäitifoorumia, mikäli viitsitte, vaikkapa allekirjoituksissanne! Olisihan toki mukavaa, jos saisimme tänne tasaiseen tahtiin uusiakin ihmisiä, niin kuin "vanhaan hyvään aikaan". Itse vierailen nykyään hyvin vähän muilla keskustelufoorumeilla, koska olen yrittänyt rajoittaa koneella viettämääni aikaa.
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja Vanilja » 25 Tammi 2016, 12:57

Otsikon kysymykseen heti hyvä vastaus eli kirjoittamalla itse aktiivisemmin :oops: ! Käyn itse täällä foorumilla monta kertaa viikossa, melkeinpä aina, kun netissä käyn, mutta olen itsekin laiskistunut kirjoittajana. Tuntuu, että jokaisen kirjoituksen pitäisi olla jotenkin erityisen hyvä tai tärkeä, kun viestejä tulee niin vähän, ja kynnys kirjoittaa nousee. Tämä foorumi on kuitenkin minulle netissä se tärkein paikka, jossa huvikseni käyn, enkä missään tapauksessa haluaisi näin hyvän keskustelupaikan kuolevan.
Tähän kirjoitukseen minut innosti se, kun tänään olen tarmokkaasti tehnyt noita kirjoitus- ja itseopiskelujuttujani lasten ollessa koulussa, en siis ole aivottomana pörrännyt netissä. Syödessäni sitten päätin oikein ajatuksella etsiä netistä joitakin hyviä, mieltä avartavia sivuja, siis esim. keskustelupalstoja, enkä vain ajautua vauvalle lukemaan mitä masentavinta törkyä (seassa jokunen helmi). Olen kiinnostunut mm. kirjoittamisesta, kirjallisuudesta, kirjeenvaihdosta, vähän sellaisesta filosofoinnista jne. ja googlettelin mielestäni kauan. Tulos: ei mitään. Jos haluaisin lukea tekstejä ja osallistua keskusteluun aiheina muoti ja tosi-TV, tarjontaa tuntuu olevan yltäkylläisesti, mutta mitään yhtään "älyllisempää" keskustelua en löytänyt. Onko sitä edes missään? Mielestäni on ihan hullua väittää, että netissä on kaikkea, koska ainakin minä löydän jotain oikeasti mielenkiintoista tosi harvoin :( . En tiedä, miten te muut koette asian, mitä te kaipaatte netistä ja löydättekö sen?
Tämän foorumin keskustelun sävy on niin ystävällinen, ettei sellaista juuri tunnu nykyään enää netistä löytyvän. Joskus mietin, että siksiköhän täällä käy niin vähän väkeä, kun täällä ei voi purkaa paineitaan haukkumalla muita :shock: . Sitten olen miettinyt sitä, että kun tämä on kotiäitifoorumi, niin kyllähän se karsii jo heti pois väkeä, joka minusta voisi löytää täältä hyvää juttuseuraa - kun keskustelemme siis niin paljon muustakin kuin lasten kotihoidosta. Tämä kävisi minusta ihan hyvin jonkinlaisesta "yleisfoorumista" ihmisille, jotka omaavat peruskäytöstavat, ovat kiinnostuneita monenlaisista asioista, tykkäävät keskustella ja ehkä sitten ovat usein jonkin sortin "downshiftaajia", mutta ei tuokaan mikään "vaatimus" ole. Eli pitäisikö foorumin nimenkin olla jotain muuta? En tiedä. Toisaalta on kiva ajatella, että kotiäideillekin on oma fooruminsa, mutta kun ei näitä keskustelijoita oikein tunnu riittävän.
No niin, olipa vähän sekava kirjoitus, mutta oikein tuskastuin, kun tajusin, etten löydä netistä älyllistä elämää, poikkeuksena jokunen kirjallisuusblogi, mutta missä niitä ajatuksia voisi vaihtaa?
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja Tiina H » 25 Tammi 2016, 18:48

Kirjoitat kyllä juuri sitä, mitä olen itse mietiskellyt. Jos avaan koneen ja käyn netissä, päivittäin siis, käyn aina tällä sivustolla, koska koen samoin kuin sinä: tämä on paikka, jossa voin ja uskallan ajatella ääneenkin. Täällä ei kukaan ala riidellä, vaan tulee lempeitä ja viisaita ajatuksia ja huomioita asioista, ei tuomita tai moitita.

Kysyit, Vanilja, mitä netistä haetaan ja löytyykö sitä. Minä en tämän kaltaista paikkaa muuta tiedä. Muut seuraamani jutut Ilmatieteen laitoksen, Yrnon, paikallisen sanomalehden ja Ylen uutisten lisäksi ovat kasvipuolen (myöskin epäkaupallinen ja ystävällismielinen) foorumi Klorofylli ja sitten pari kasvisruokablogia ja Eilistä paistoa -blogi ja silloin tällöin Arkijärki-niminen blogi. Ja Dekkarinetti. Mutta tällaista keskustelun paikkaa, jossa voi puhua vaikeistakin asioista rauhassa, ei ole muita.

Ei ehkä pitäisi itsekään kokea niin, etteikö voisi kirjoittaa, vaikkei ole sen kummemmin mitään erityistä sanottavaa juuri silloin :). Täällähän on monta sellaistakin otsikkoa, joissa voi sanoa muuten vain jotain, esimerkiksi ilonaiheista, ja toisaalta sitten minusta on hyvä, vaikka "vakavampiinkin" aiheisiin kirjoittaisi välillä ihan sellaisia puolittaisia ajatuksenpätkiä tai havaintoja, joita mulla usein on, mutta joita en oikein saa vielä kokonaisiksi kasattua. Niistähän keskustelut saattavat myös usein lähteä liikkeelle.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 26 Tammi 2016, 12:23

Minusta ei olisi hullumpi ajatus laajentaa foorumia muillekin kuin kotiäideille tarkoitetuksi "fiksun keskustelun" areenaksi, koska meitä on niin vähän... Foorumin nimeä tuskin tarvitsisi muuttaa, sehän on sen verran yleispätevä - onhan meillä kaikilla yleensä koti! Pitäisi vain muuttaa "alaotsikkoa" ja ehkä hiukan rakennetta. Ongelma on lähinnä se, että laajennettuakin foorumia pitäisi joka tapauksessa mainostaa sopivissa paikoissa, ja kun en itse käy enää oikeastaan missään muualla keskustelemassa kuten ennen, tieto ei leviä. Vanhan foorumin aikaan osallistuin sekä Vauvan että KaksPlussan keskusteluihin ja olin useilla lapsi- ja perheystävällisillä foorumeilla (monia niistä ei enää ole); mainostin omaa foorumia allekirjoituksessani, ja sitä kautta varmaan jotkut tulivatkin vilkaisseeksi sivuja.

Pieni kävijämäärä tekee senkin, että googlettamalla tätä foorumia ei löydy. Tietenkin oma kone on oppinut tarjoamaan sitä, mutta jos joku ensi kertaa hakee "kotiäitifoorumia", Kotona-foorumia ei hakutuloksiin ilmesty. Tulen tänne mahdollisimman usein Googlen kautta, vaikka tämä on minulla kotisivuna, koska olen ajatellut, että ehkä sijoitus Googlen hakukoneessa siten nousisi, mutta voi olla, ettei se auta, kun haut ovat kaikki samalta koneelta (en tosin oikein ymmärrä näitä asioita); hakuja täytyisi kai tehdä monista eri osoitteista, jotta sijoitus vähitellen paranisi?

Keksittekö, missä ja miten foorumia voisi mainostaa? En jaksaisi pelkästään sen takia rekisteröityä paikkoihin, jotka eivät muuten kiinnosta. Ja olen huomannut, että kun olen koettanut käydä päivittämässä foorumin osoitteen niillä sivustoilla, joilla sitä aikanaan mainostin, en enää muista vuosien takaisia salasanoja...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja annimonni » 27 Tammi 2016, 08:57

Facebookin kotikouluryhmässä vois mainostaa tätä foorumia...
annimonni
 
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Marras 2013, 07:47

Re: Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja Tiina H » 20 Loka 2016, 11:55

Kovasti toivoisin, että foorumilla olevat hiljaisemmatkin kirjoittelisivat tänne ajatuksiaan. Olisi tosi kiva!
Vaikka nyt esimerkiksi itselläni paljon pyörii mielessä ja teksteissä oman lapsen tämänhetkinen tilanne, niin paljosta muustakin mielelläni luen ja kirjoitan, vaikkei se ehkä aina siltä näytä :oops:.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Re: Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja Vanilja » 21 Loka 2016, 08:22

Olen miettinyt ihan samaa, rohkeasti vaan kaikki mukaan!
Vanilja
 
Viestit: 1128
Liittynyt: 04 Marras 2013, 15:02

Re: Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 27 Loka 2016, 10:19

Lähetin melko hiljattain postia kaikille foorumilaisille, jotka eivät olleet käyneet täällä kuukausiin tai jopa vuosiin (pääsen nimittäin näkemään kunkin viimeisen käyntipäivän) ja muistutin olemassolostamme. :) Jotkut ovat sen jälkeen käyneet ainakin vilkaisemassa foorumia, ja yksi henkilö vastasi, ettei enää juuri käytä nettiä. Tänään poistin kaikki käyttäjät, jotka eivät olleet käyneet foorumilla kahteen vuoteen eivätkä reagoineet sähköpostiinkaan...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja rumaelsa » 07 Marras 2016, 23:58

Luin juuri kolumnin, jossa harmiteltiin, että sosiaalinen media on syrjäyttänyt keskustelufoorumit...
rumaelsa
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3044
Liittynyt: 21 Loka 2013, 21:27

Re: Miten keskustelua saisi aktiivisemmaksi?

ViestiKirjoittaja Tiina H » 08 Tammi 2017, 20:49

Tänne foorumille näytti tulleen uusi jäsen, onpa mukavaa :). Mitä teille kaikille kuuluu? Mitä mielessänne pyörii? Millaista arki on? Onko teillä lunta sen verran, että voi talveksi sanoa? Kirjoitelkaa ihmeessä te, jotka foorumilla käytte! Olisi niin mukava lukea ajatuksianne, havaintojanne, kommenttejanne.
Tiina H
 
Viestit: 1119
Liittynyt: 30 Loka 2013, 12:48

Seuraava

Paluu Foorumin tarkoitus ja toiminta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron